Onterechte telecom-rekening. Kan chip uitgelezen worden?

Moderator: Rhiannon

Reageer

Onterechte telecom-rekening. Kan chip uitgelezen worden?

Ik heb een probleem met een operator die me steeds belminuten blijft aanrekenen voor een GSM nummer dat ik al een tijdje niet meer gebruik. Ik zou graag in het labo fysica op de universiteit via de chip een logfile willen aanmaken met de nummers waarnaar ik gebeld zou hebben + duur van de oproep. Dit is volgens mij de enige optie om op basis van wetenschappelijke bewijzen aan te tonen dat er geen gebruik werd gemaakt van dit GSM nummer.

MAAR: is het mogelijk om dit te doen met een chip en wat is hiervoor nodig?

Ik heb hierover trouwens al schriftelijk een klacht over ingediend aan de operator en die beloofde me (2 maanden geleden) dat ze mij binnen 10 werkdagen een antwoord zouden geven omtrent de nummers + duur waarnaar ik gebeld zou hebben binnen die periode, maar ik krijg nooit een antwoord hierop terug...behalve facturen die de €70 al ruim overschreden hebben...

Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Onterechte telecom-rekening. Kan chip uitgelezen worden?

Die chip (ik neem aan simkaart) die wilt laten uitlezen, is die wel gekoppeld aan dat nummer A (of is die uit te lezen SIM gekoppeld aan je nieuwe nummer B)? Als het laatste het geval is, bewijs je natuurlijk niks, want je hebt dan alleen gebeld met nummer B, en aan die chip is geen nummer A gekoppeld.

Het is misschien handig om te weten dat oude telefoonnummers na een bepaalde tijd weer worden uitgegeven (zeg maar hergebruikt). Misschien is je oude nummer hergebruikt, maar zijn jouw adres- en rekeninggegevens nog aan nummer A gekoppeld (in plaats die van de nieuwe "eigenaar" van nummer A).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Onterechte telecom-rekening. Kan chip uitgelezen worden?

...behalve facturen die de €70 al ruim overschreden hebben...
Die moet je gewoon niet betalen. En als ze automatisch worden afgeschreven, direct storneren. Kost wel wat oplettendheid, maar op een keer houden ze vanzelf op.

In het ergste geval blokkeren ze dat nummer, maar daar kan jij geen last meer van hebben.

Overigens meen ik dat simkaart en nummer vast aan elkaar gekoppeld zijn. Dus je kan een simkaart niet omzetten naar een ander nummer. Of loop ik achter op dit punt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Onterechte telecom-rekening. Kan chip uitgelezen worden?

Overigens meen ik dat simkaart en nummer vast aan elkaar gekoppeld zijn. Dus je kan een simkaart niet omzetten naar een ander nummer. Of loop ik achter op dit punt?
Ik weet niet of je achterloopt, je zou zomaar gelijk kunnen hebben. Zover reikt mijn kennis op dit punt ook niet. Maar in de openingspost blijkt dat choco-and-cheese belt, en dan de SIM waarmee hij belt, wil laten uitlezen om aan te tonen dat de nummers die hij daarmee belt, niet in overeenstemming zijn met de nummers waardoor hij nu de rekening krijgt.

Dus dan is er óf sprake van een andere SIM (uitlezen hiervan levert dan niks op), óf er is sprake van een ander telefoonnummer op die SIM (en ook hier levert uitlezen niks op).
Ik heb een probleem met een operator die me steeds belminuten blijft aanrekenen voor een GSM nummer dat ik al een tijdje niet meer gebruik. Ik zou graag in het labo fysica op de universiteit via de chip een logfile willen aanmaken met de nummers waarnaar ik gebeld zou hebben + duur van de oproep.
Maar als ik het nog eens lees, dan bedoelt choco-and-cheese dat hij een oude SIM-kaart heeft die al lang niet meer gebruikt wordt, en daarvoor nog rekeningen krijgt... Misschien moet hij eens naar de winkel gaan, waar hij toen de SIM heeft gekocht.



Ik zie dit geval meer als een "wat kan ik als consument doen tegen onrechtvaardige rekeningen van telecombedrijven". Ik verplaats dit voorlopig even naar Rechtswetenschappen. Misschien weten ze daar een handigere manier om je gelijk te halen. Mocht het uitlezen van de chip toch de enige optie zijn, dan kan dit topic altijd worden verplaatst naar een geschikter forum.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: Onterechte telecom-rekening. Kan chip uitgelezen worden?

Het gaat hier voor alle duidelijkheid om een SIM kaart die gekoppeld is aan mijn GSM nummer en waarbij ik verder nooit van operator ben veranderd.

Het mobiel nummer is redelijk oud en begint met 0473, het is vrijgegeven in België. Daarop zit nu dus een abonnement van 18 maanden (loopt gelukkig deze zomer af).

Ik heb reeds het bedrag betaald omdat er geen gehoor werd gegeven aan de verschillende mondelinge klachten die ik heb gedaan in de winkel waar ik het abonnement heb gekocht, hun eerste uitleg was iets in de aard van "we kunnen je nu niet verder helpen omdat de operator teveel achterstand heeft", bij de tweede poging heb ik test-aankoop hiervan op de hoogte gesteld en is er een klacht via de site van de operator ingediend waarin ik duidelijk heb vermeld dat ik onterecht 155 belminuten kreeg aangerekend voor de maand januari2012 en vroeg om een overzichtslijst van alle nummers waarnaar ik (zou) gebeld hebben op te sommen. Op 06feb2012 kreeg ik op mijn GSM nummer een bericht met de volgende tekst:

"Proximus-info: beste klant, we hebben uw klacht nr. 14548897 goed ontvangen en beantwoorden deze binnen de 10 werkdagen. Uw klantendienst"

Het is nu 14maart2012 en heb nog altijd niks ontvangen! Dan ben ik maar terug naar de winkel geweest waar het abonnement werd afgesloten en heb hen gevraagd om een woordje uitleg. Hun antwoord was dat ze mij niet konden verder helpen omdat ze geen permissie hebben om de operator hierover te contacteren.

Het bedrag op mijn factuur liep telkens op omdat ik nalatig zou zijn geweest en mij een nalatigheidskost aanrekende omdat ik het niet wou betalen. Dan kwam het addertje onder het gras, bij nog verdere wanbetaling zou het contract verbroken worden en daardoor krijg ik een verbrekingsvergoeding van maar liefst €150 aangerekend. In mijn ogen kan ik niks doen, behalve dan de SIM kaart gegevens overzetten op computer in een universiteit/hogeschool en dit printen. Omdat ik nog student ben, lijkt mij dit het beste wat ik kan doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Onterechte telecom-rekening. Kan chip uitgelezen worden?

In mijn ogen kan ik niks doen, ...
Ja hoor, je kan wel wat doen, nl. niet betalen.

Als je zeker weet dat je de betreffende dienst niet hebt gebruikt, dan moeten zij maar bewijzen dat je dat wel hebt gedaan.

Uiteindelijk sturen ze misschien een deurwaarder, maar daar vertel je ook tegen dat de facturen onterecht zijn, en die druipt dan onverrichterzake af. Niet te bang zijn voor lieden die proberen je geld te stelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Onterechte telecom-rekening. Kan chip uitgelezen worden?

:) Aan die uitleg hier heb ik toch het gevoel dat Nederland en België anders werkt ...

In discussie gaan met zo'n monsteronderneming vraagt véél energie (als het geen mini-foutje is waar ze direct akkoord mee gaan).

Hier komt een deurwaarder alleen mits rechterlijk bevel ....

Zo'n organisaties gebruiken gewoon hun macht.

Jij betaald niet ... je krijgt een aantal (automatische) aanmaningen verwerkt in de volgende factuur(en) (die dan nog extra aangerekend worden) ... jij betaald nog niet, en die sluiten gewoon je telefoon af. Vroeger ook de inkomende gesprekken maar dat mogen ze niet meer (of doen ze gewoon niet meer). Jij kan echter geen uitgaande gesprekken meer doen met uitzondering van de enkele officiële noodnummers.

Als jij naar gelijk wie belt komt er droog: "JOUW OPROEP IS NIET TOEGELATEN" (of zoiets).

De macht ligt aan hun kant hier.

En als je dan toch betaald wordt deze herstelling/aanpassing aansluitingskost EXTRA verrekend op hun volgende factuur. Voor hen waarschijnlijk gewoon iets intypen in de CPU voor jou een bedrag van (weet het niet meer juist) 100 €.

Je betaald voor de aanmaningen, de afsluiting en de heraansluiting.

Gegarandeerd als je in je recht staat dat je dat uiteindelijk kan winnen. Roken is véél beter voor je gezondheid dan de energie, spanningen (en eventueel geld) dat je dat kost.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Onterechte telecom-rekening. Kan chip uitgelezen worden?

Gegarandeerd als je in je recht staat dat je dat uiteindelijk kan winnen. Roken is véél beter voor je gezondheid dan de energie, spanningen (en eventueel geld) dat je dat kost.
Als ik het goed begrijp loopt die telefoonrekening wel nog steeds op. Er moet dus wel iets aan gedaan worden. Test-aankoop contacteren? Winkel binnenstappen?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Onterechte telecom-rekening. Kan chip uitgelezen worden?

Sorry,

Ik maak veel dt fouten. Ik moet eerst inhoudelijk afstand kunnen nemen van posts (zéér moeilijk voor mij). Ik heb gewoon niet genoeg aan die 15'.

Dit is gerelateerd aan een fysische beperking, geen nonchalance of luiheid ...

Ik heb ook geen advies nodig (je denkt gewoon vanuit je eigen achtergrond). Ik heb gewoon of hoofdzakelijk meer tijd nodig.

Ik voel mijzelf ook niet lekker bij dat stukje onmacht.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Onterechte telecom-rekening. Kan chip uitgelezen worden?

Er moet dus wel iets aan gedaan worden. Test-aankoop contacteren? Winkel binnenstappen?
Ik denk dat (in eerste instantie) de winkel binnenstappen vanuit een underdog positie (of je nu gelijk hebt of niet) via persoonlijk contact naar hulp vraagt (liefst als die niet te druk bezig zijn).

Iedereen voelt zich graag St Niklaas. Als iemand het gevoel heeft dat jij problemen hebt en je zit in een vragende positie heb je meer kans dat die zich hier mee achter zetten (en weten hoe en waar te zoeken).

Eerder dan dat je een officiële houding gaat aannemen tegen zo'n monsterorganisaties waar je uiteindelijk maar een naam bent tussen honderdduizenden.
Eric

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Onterechte telecom-rekening. Kan chip uitgelezen worden?

Ik lees hier niets over het soort contract getekend is voor dat nummer. Ik heb zelf een contract lopend voor een nummer dat niet in gebruik is; het loopt voor 2 jaar en kan niet opgezegd worden. Toevallig is dat bij dezelfde leverancier. Ook als er niet gebeld wordt, betaal ik een bepaal minimum aantal belminuten. Misschien dat eens nagaan?
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Re: Onterechte telecom-rekening. Kan chip uitgelezen worden?

Ik heb getekend voor een Mobile Comfort 10 abonnement van Belgacom NV, dat 18 maanden geldig blijft. Ik ben zeker niet de enige die echt last heeft van deze operator als ik een rondvraag doe bij andere collega's weten ze ook dat het zéér lastig is om een abonnement hiervan op te zeggen en de manier waarop de klanten worden behandeld is allesbehalve netjes. Klachten (die je via de website moet indienen) maar die verder onbeantwoord blijven is gewoon schandalig, zeker als ze uitdrukkelijk hebben beloofd om dit binnen 10 werkdagen op te lossen en dit niet doen.

Verder ben ik meermaals in de winkel geweest (al een stuk of 3 keer) maar keer op keer beloven ze dat het wel in orde komt dat Belgacom contact zal opnemen over deze foutieve facturatie. Geen antwoord.

De juridische dienst van consumentenorganisatie Test-aankoop zal ik morgen verwittigen want ik heb gelukkig een abonnement.

Het klopt dat ik ook maandelijks €8,5 abonnementskosten moet betalen, of je nu belt of niet. Dus daar hebben ze wel recht op maar 8,5*3 = 25,5 euro. (3maanden) De andere kosten snap ik niet want ik heb in totaal €73,66 erdoor gejaagd op minder dan 3 maanden tijd voor een nummer dat ik niet meer gebruik.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Onterechte telecom-rekening. Kan chip uitgelezen worden?

Als je het nummer niet gebruikt, wat heb je met de SIM kaart gedaan? Zit er ook een internetabonnement bij? Weet je dan zeker dat je niet aan het 'roamen' bent (onbewust gebruik maken van internet)

SIM kaart uitlezen heeft geen zin, daarin wordt vrijwel niets in opgeslagen. Naar wie je gebeld hebt wordt door je telefoon onthouden, terwijl de provider het centraal in een database wegschrijft.
Verder ben ik meermaals in de winkel geweest (al een stuk of 3 keer) maar keer op keer beloven ze dat het wel in orde komt dat Belgacom contact zal opnemen over deze foutieve facturatie. Geen antwoord.
In bovenstaande verhaal laat je wel steeds erg makkelijk afschepen in de winkel. Een beetje assertiever mag wel.
Ik heb getekend voor een Mobile Comfort 10 abonnement van Belgacom NV, dat 18 maanden geldig blijft. Ik ben zeker niet de enige die echt last heeft van deze operator als ik een rondvraag doe bij andere collega's weten ze ook dat het zéér lastig is om een abonnement hiervan op te zeggen en de manier waarop de klanten worden behandeld is allesbehalve netjes. Klachten (die je via de website moet indienen) maar die verder onbeantwoord blijven is gewoon schandalig, zeker als ze uitdrukkelijk hebben beloofd om dit binnen 10 werkdagen op te lossen en dit niet doen.
Facturen moeten gespecificeerd worden als je daarom vraagt. Dus: aangetekende brief sturen dat je om specificatie van de factuur/facturen vraagt, met referentie naar de nog onbeantwoorde vraag. Daarna facturen niet betalen en automatische afschrijvingen storneren. Niet betalen & niets van je laten horen is zeer onverstandig, want daarmee sta je niet sterk. Wel betalen betekent dat je akkoord gaat met de factuur.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 12.262

Re: Onterechte telecom-rekening. Kan chip uitgelezen worden?

Tja, heel praktische oplossing: Contacteer je provider, en zeg dat je simkaart is gestolen of dat je die bent verloren. In zo'n geval wordt de bestaande simkaart direct geblokkeerd en ontvang je een nieuwe. Vanaf dat moment weet je zeker dat iemand met bijvoorbeeld een gekloonde simkaart niet meer op jouw rekening kan bellen, en stoppen de kosten vanzelf.

Let wel dat het technisch mogelijk is om een simkaart te klonen, en die ook te gebruiken, zeker op het moment dat jij de originele kaart niet meer in gebruik hebt. Vaak komt het niet voor, maar als iemand een keer beschikking heeft gehad over je toestel kun je het niet voor 100% uitsluiten.
Victory through technology

Reageer