Eiwitbepaling van zuivel (melk)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Eiwitbepaling van zuivel (melk)

Ik en mijn partner willen voor ons eigen onderzoek voor scheikunde een eiwitbepaling van zuivel doen.

Wij zitten op dit moment in VWO 5

We zijn op 4 mogelijke methodes gekomen:

1. Fotometrisch meten

2. de Biureetmethode (http://www.nvon.nl/sites/nvon.nl/files/ ... n_melk.pdf)

3. het stikstofgehalte bepalen

4. Lowry methode

Onze scheikunde docent heeft helaas geen kennis over, misschien gaan we te ver met dit onderzoek en is dit voor ons niveau te ingewikkelt.

Maar misschien zijn er hier mensen die hier kennis over hebben en ons op weg zouden willen hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eiwitbepaling van zuivel (melk)

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 772

Re: Eiwitbepaling van zuivel (melk)

Dit lijkt mij inderdaad geen al te simpele klus. Fotometrisch meten is in principe niet erg moeilijk, maar vele middelbare scholen hebben echter geen spectrofotometers aanwezig. De bepaling van het stikstofgehalte is ook niet zo moeilijk (gebeurd via de methode van Kjeldahl). Ook hier is echter het probleem het toestel, dat in weinige scholen aanwezig is.

Van de biureetbepaling en de methode ken ik niet zoveel, aangezien dit tot de biochemie behoort. Maar ik herinner mij allesinds dat één van beide methoden ook steunt op spectrofotometrie.

Zo zijn er nog wel een reeks methoden, zoals ondermeer de methode van Bradford. Een "eenvoudige" methode die op middelbare schoolniveau kan worden toegepast is een titratie met formol. Hierover is op het internet zeker wel wat terug te vinden (hoofdzakelijk in de engelstalige literatuur).

Reageer