Buienradar mysterie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Buienradar mysterie

Iedereen heeft zo een tik, die van mij is onder andere de buienradar frequent bekijken.

Vanmiddag kwam er wel een heel spectaculaire bui over Nederland heen, althans als we de radar moeten geloven...
buienradar.jpg
buienradar.jpg (180.42 KiB) 737 keer bekeken
Kan dit werkelijk? Ik vind het eingelijk net iets te mooi rond en gelijkmatige regenval om het aan te nemen... :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Buienradar mysterie

Kan dit werkelijk? Ik vind het eingelijk net iets te mooi rond en gelijkmatige regenval om het aan te nemen... :)
Er zal iets misgegaan zijn met een radar :) Kan gebeuren, hé.

Overigens ben ik ook grote fan van het systeem.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 289

Re: Buienradar mysterie

Er zijn inderdaad wel vaker cirkelvormige patronen te zien op buienradar; dat gebeurt als er iets mis bij een radar zoals 317070 al zei. Meestal is het ook maar één frame dat zo'n artefact heeft, daarna is alles weer normaal.

Als het echt geweest zou zijn, dan zou het héle mooie foto's opleveren bij de weerberichten vanavond :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Buienradar mysterie

Bovendien maakt buienradar gebruik van twee weerradars. Die in De Bilt en die in Den helder. Een storing bij de radar zal normaal gesproken worden geprojecteerd vanuit de richting van die radar (als streep daar vandaan of als delen van cirkels daar om heen).De bron van de fout lijkt hier dus duidelijk Den Helder.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Buienradar mysterie

Buienradar zegt er dit over (per mail):

"De radar in Den Helder is noodgedwongen herstart. Hetgeen u ziet is ruis.

Als de herstart exact op een bepaald moment plaatsvindt van een scan in combinatie tot activiteit van de radar van De Bilt, kan de ruis niet onderdrukt worden en zie je dit soort effecten. Dat is helaas niet altijd te voorkomen."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Buienradar mysterie

jkien schreef:Buienradar zegt er dit over (per mail):

"De radar in Den Helder is noodgedwongen herstart. Hetgeen u ziet is ruis.

Als de herstart exact op een bepaald moment plaatsvindt van een scan in combinatie tot activiteit van de radar van De Bilt, kan de ruis niet onderdrukt worden en zie je dit soort effecten. Dat is helaas niet altijd te voorkomen."
Aah, je hebt het even direct aan ze gevraagd... :) Top! Ik kon al nergens een andere verklaring vinden op hun site of ergens anders op internet...en het zou inderdaad erg bijzonder zijn als dit wel zou voorkomen! :)

Maar wat ik echter niet begrijp is waarom andere (voorspellende) tijdstippen niet zo'n beeld gaven...ik zal even kijken of ik daar nog illustraties van heb.

Edit: zie hier...op 13.15uur komt de cirkel in beeld op de Europese kaart, daarvoor- en erna echter niet. Dus hoe krijgt het KNMI dat voor elkaar, kun je nu zeggen dat de radar rond 13.10uur kaduuk ging? Hoe weet men dan al dat het beeld op bijvoorbeeld 14.00uur niet meer zo is?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Buienradar mysterie

De verschuivingen van weer die buienradar laat zien zijn natuurlijk doorberekening van meerdere opeenvolgende momenten uit de geschiedenis. Het is niet zo dat bijvoorbeeld de actuele wind wordt ingevoerd om de verwachte verplaatsing van een bui te laten zien. Het verloop van de geschiedenis wordt gewoon doorgeschoven in de toekomst. Eénmalige reflectie heeft dus geen basis om in de voorspelling getoond te worden.

Dat is ook meteen de makke van het systeem. In de zomer kan het volgens buienradar droog zijn als je twee uur vooruit kijkt terwijl in werkelijkheid een hele nieuwe bui ontwikkeld kan zijn in die tijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Buienradar mysterie

Bovendien maakt buienradar gebruik van twee weerradars. Die in De Bilt en die in Den helder. Een storing bij de radar zal normaal gesproken worden geprojecteerd vanuit de richting van die radar (als streep daar vandaan of als delen van cirkels daar om heen).De bron van de fout lijkt hier dus duidelijk Den Helder.
Over de radar in de Bilt, er staat een hoog kantoorsgebouw in Rijnsweerd (utrecht) wat stom genoeg verstoringen veroorzaakt.

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weer..._valkuilen.html
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Buienradar mysterie

De hoogbouw van utrecht zal zeker in de weg zitten - er staan nog wel een paar andere forse (70+ meter) gebouwen binnen een paar kilometer van de radar in de bilt. Hoe hoog die radarbol precies staat weet ik niet, maar zo op het oog schat ik niet meer dan een meter of 30.

Ze hebben overigens ook een voorspelling op basis van 11 radars: http://buienradar.nl/buienradar-3-uur-vooruit.aspx

Waarom ze die niet standaard gebruiken is me een raadsel :)

En wat de prestaties beteft: Ik heb het idee dat die buienradar eigenlijk heel goed werkt, in ieder geval op korte termijn voor heel lokaal weer, maar ook wel op een termijn van uren voor een wat globaler beeld. In mijn ervaring werkt het zeker goed genoeg om te kijken of je beter even kunt wachten tot de bui over trekt, juist nog voor de bui van a naar b komt, of dat het de komende uren toch wel blijft regenen en je eraan moet geloven :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Buienradar mysterie

Ik heb het idee dat die buienradar eigenlijk heel goed werkt, in ieder geval op korte termijn voor heel lokaal weer, maar ook wel op een termijn van uren voor een wat globaler beeld. In mijn ervaring werkt het zeker goed genoeg om te kijken of je beter even kunt wachten tot de bui over trekt, juist nog voor de bui van a naar b komt, of dat het de komende uren toch wel blijft regenen en je eraan moet geloven :)
Tja, die betrouwbaarheid zal toch echt van het weertype afhangen. In deze tijd van het jaar zal de betrouwbaarheid heel hoog zijn. Elke bui die langs komt is uren zo niet dagen tevoren ontstaan. Op bijvoorbeeld een warme dag in augustus werkt dat niet zo. De lucht kan om 3 uur nog schoon zijn, zowel blauwe lucht als blauwe radar, terwijl er om 5 uur een knoepert van een bui is ontstaan. Om die te voorspellen heb je echt meer dan een weerradar nodig. Die kan hem simpelweg niet aan zien komen. Ook niet een beetje, of globaal omdat de opbouw 2 uur daarvoor nog niet is begonnen.

Berichten: 12.262

Re: Buienradar mysterie

Oh zeker, bij snel veranderend weer is het niet zo betrouwbaar. Het is duidelijk gericht op buien die van afstand komen aandrijven en hier uitregenen.

Het soort buien in de middag van een hete zomderdag lijken me sowieso moeilijk te voorspellen, met welk systeem dan ook. DAT het gaat betrekken en uitregenen is nog wel te voorspellen, maar waar en hoe laat precies blijft een lastige opgave.
Victory through technology

Reageer