Tegendruk in een pijp berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 40

Tegendruk in een pijp berekenen

Beste lezer,

Wat ik graag wil, een excel sheet maken waarin de tegendruk in een pijp kan worden berekend. Dit moeten geen keiharde achter de comma getallen worden, maar een benadering. Ik heb momenteel een programma hiervoor, maar wil zelf de bereking duidelijk hebben.

Het voorbeeld dat ik wil gebruiken is: 20.000m3/h stikstof (gasvormig) door een 3'' pijp van 1 meter lang, de sneheid van de stikstof is dan 1218m/s. Dit gebeurt uiteraad met een pomp. De pijp is een nieuwe stalen pijp.

Dat ik bij een drukval gebruik maak van oa reynolds is mij bekend. Ook de formules uit mijn warmteleer boek. Maar een berekening maken waarin ik de tegendruk ga berekenen niet. Kan iemand mij op weg helpen?

mvg w

Berichten: 40

Re: Tegendruk in een pijp berekenen

Waar ik gebruik van wil maken is de weerstandsdruk,

Pwr: f . (L/D) . 1/2.rho.v^2

(f berekenen met weerstandwet van blasius of prandtl)

Hopelijk is dit juist voor een benadering.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Tegendruk in een pijp berekenen

Het voorbeeld dat ik wil gebruiken is: 20.000m3/h stikstof (gasvormig) door een 3'' pijp van 1 meter lang, de sneheid van de stikstof is dan 1218m/s.
1218 m/s zou 4 maal de geluidssnelheid zijn. Dat lijkt me onhaalbaar in de praktijk zonder De-Laval nozzle.
Dit gebeurt uiteraad met een pomp.
Pomp? Of bedoel je compressor?
Ik heb momenteel een programma hiervoor, maar wil zelf de bereking duidelijk hebben.
Welk programma? En wat voor tegendruk berekent dat programma?

Wat gaat dit eigenlijk over? Wat is het doel van die gigantische snelheid in dat korte pijpje?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 40

Re: Tegendruk in een pijp berekenen

1218 m/s zou 4 maal de geluidssnelheid zijn. Dat lijkt me onhaalbaar in de praktijk zonder De-Laval nozzle.


Dit lijkt onhaalbaar, maar dit is echt haalbaar. Hiervoor wordt een triplexpomp gebruikt, deze wordt aangedreven door een 600pk dieselmotor. Dit heb ik allemaal al uitgeprobeerd, het het wil. Nu wil ik het graag theoretisch benaderen.

(Triplexpomp die vloeibaar gas verpompt door een warmtewisselaar, dit komt er als gas uit)
Wat gaat dit eigenlijk over? Wat is het doel van die gigantische snelheid in dat korte pijpje?
Dit gaat over een mobiele pomp, doordat deze mobiel is ben je altijd afhankelijk van afstanden tussen de pomp en een injecteerpunt. Waarom ik dit vraag, over het algemeen injecteer je een systeem die op atmosferische druk staat. In een aantal gevallen kan het systeem op druk staan(100bar), dan wil ik kunnen zeggen of het mogelijk is.

Waarom ik een excel wil maken is, zo kan ik doormiddel van de afstand tussen de pomp en het injecteerpunt een tegendruk kan benaderen om zodoende de juiste pomp te kunnen ''inhuren/inzetten''. Bij bijvoorbeeld hogere drukken in het systeem.

Het legt wat moelijk uit via tekst, maar hopelijk komt het een beetje goed over. mvg toni

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Tegendruk in een pijp berekenen

Je zou het kunnen benaderen als Hagen Poiseuille flow

http://en.wikipedia.org/wiki/Hagen%E2%80%9...euille_equation

Wat is het Reynolds getal voor dit probleem?

Trouwens, Comsol zou een goed paket hier voor zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Tegendruk in een pijp berekenen

Dit lijkt onhaalbaar, maar dit is echt haalbaar.
In een gewone leiding is het onmogelijk dat gas een hogere snelheid bereikt dan de geluidssnelheid, die in dit geval bij 20 oC ongeveer 350 m/s zal zijn. Dus als jij meent dat de snelheid 1218 m/s is bij atmosferische druk dan vergis je je want de snelheid is in werkelijkheid hooguit 350 m/s bij een druk van minimaal 3,5 bar aan het eind van de pijp. Er is dan sprake van choked flow.

Ik wilde je aanraden dit topic eens te lezen maar ik zie nu dat je dat al kent want dat was immers door jou zelf gestart. Lees het dus nog maar eens want alles wat ik daar schreef is hier ook van toepassing.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Tegendruk in een pijp berekenen

Het probleem met supersonische stroom in een pijp is het volgende. Aan de wand is de snelheid nul, in het midden is het supersonisch, daartussen zit dus een overgang met schok. Een supersonische stroom is mogelijk voor een bepaalde lengte van de buis, daarna valt het terug naar subsonisch.

Supersonische stroom door een pijp is geen simpel onderwerp ik stel dus dat het niet zomaar te berekenen is met excel.

Kijk anders hier eens: http://en.wikipedia.org/wiki/Fanno_flow

Reageer