[Natuurkunde] stemvork frequentie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[Natuurkunde] stemvork frequentie

De frequentie van een stemvork was is 435 Hz na wat metinkjes en berekingen kwam ik uit 434 Hz...allemaal leuk en aardig

Daarna had ik op 1 been van de stemvork een kleine massa aangebracht deze keer kwam ik (na dubbelchecken) op 418 Hz , nou lijkt het mij dat deze afwijking door dat gewichtje komt, zou iemand me kunnen uitleggen hoe dit precies zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Natuurkunde] stemvork frequentie

Het lijkt mij omdat je de massa vergroot, de stemvork minder snel gaat trillen. Oftewel de frequentie wordt lager.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] stemvork frequentie

Wat stelt de frequentie voor? Trillingen per tijdseenheid. Wat zou een grotere massa (i.e. traagheid) daar aan kunnen veranderen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Natuurkunde] stemvork frequentie

Misschien ook omdat je de stemvork groter maakt (in volume, door het gewichtje), zal hij langzamer gaan trillen. Hoe groter iets is, hoe langzamer hij trilt en hoe lager het geluid.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] stemvork frequentie

Wat stelt de frequentie voor? Trillingen per tijdseenheid. Wat zou een grotere massa (i.e. traagheid) daar aan kunnen veranderen?
Hierin heb je gelijk, althans voor zover het massamiddelpunt hierdoor niet verandert. Als je de standaard natuurkundeles-slinger neemt, het statief en daaraan een (verondersteld ) massaloos touwtje met aan het eind een bolletje met een massa van bijv 100 g, dan zal de trillingstijd hiervan groter zijn dan wanneer je een staafje van dezelfde lengte als het touwtje en massa van 100 g aan dat statief hangt. Het massamiddelpunt hangt namelijk een stuk hoger.

Door dat blokje op je stemvork te plaatsen doe je iets vergelijkbaars. Het effect van dat blokje zal veranderen met de plaats van het blokje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: [Natuurkunde] stemvork frequentie

Dus erm, ... de frequentie van de stemvork neemt, nadat er een gewichtje aan 1 van de benen wordt geplaatst, af omdat we het massamiddelpunt verhoogd/verlaagd hebben?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] stemvork frequentie

Confusius, nou ben ikzelf even confuus. (in de war). Ik begin me af te vragen of de stemvork in dit opzicht met een slinger (pendule) vergeleken mag worden, of dat er iets anders een rol speelt. Misschien heb ik in mijn vorige post twee onvergelijkbare dingen met elkaar vergeleken. Ik kom hierop terug. ASAP.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Natuurkunde] stemvork frequentie

De resonantiefrequentie/eigenfrequentie van een lichaam neemt in het algemeen af bij toename van massa. Hier: door toename van massa van

de stemvork wordt de resontiefrequentie lager, d.w.z. de toon wordt lager.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] stemvork frequentie

shame on me.....

Bij een veersysteem (en een stemvork is dat) komt er nog een factor stijfheid van de veer (veerconstante) kijken. Die is wel weer afhankelijk van het gebruikte materiaal en:

de lengte van de veer: hoe korter de veer, hoe groter de veerconstante, hoe hoger de eigenfrequentie.

Hoe stijver het materiaal van de veer, hoe groter de veerconstante, hoe hoger de eigenfrequentie,

hoe lichter (gewicht) de veer, hoe hoger de eigenfrequentie.

Je schroeft een gewichtje op je 'veer', de eigenfrequentie zal lager worden. Hoe meer je het gewichtje naar de top van de stemvork verplaatst, hoe lager die eigenfrequentie. Voor eigenfrequentie lees: toon.

Ik vind leuke proefjes hiervoor op internet, maar die werken alle met slappe veren, en met relatief grote gewichten op het uiteinde van de veer. In die gevallen is de wiskunde redelijk simpel. Ik heb het vermoeden dat een en ander minder simpel wordt als het gewicht aan de tip relatief klein wordt ten opzichte van de stijfheid, en als het gewicht halverwege de veer wordt geplaatst. Ook begin ik me af te vragen of ik in het bovenstaande verhaal moet spreken van gewicht of van massa, met andere woorden, zal de eigenfrequentie van veersystemen veranderen als ik ze van de aarde naar de maan verhuis, of niet. Ik denk dat we voor die details maar eens naar het forum klassieke natuurkunde moeten verhuizen, want dat wordt misschien wat ingewikkeld voor huiswerk.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] stemvork frequentie

De frequentie van een stemvork was is 435 Hz .....
Volgens mij hoort de frequentie van een standaard stemvork 440 Hz te zijn. Je zult dus eerder wat massa moeten verwijderen i.p.v. toevoegen.

Berichten: 14

Re: [Natuurkunde] stemvork frequentie

Jan van de Velde schreef:shame on me.....  

Bij een veersysteem (en een stemvork is dat) komt er nog een factor stijfheid van de veer (veerconstante) kijken. Die is wel weer afhankelijk van het gebruikte materiaal...hoe lichter (gewicht) de veer, hoe hoger de eigenfrequentie.  

...

Je schroeft een gewichtje op je 'veer', de eigenfrequentie zal lager worden. Hoe meer je het gewichtje naar de top van de stemvork verplaatst, hoe lager die eigenfrequentie. Voor eigenfrequentie lees: toon.

...

Ik denk dat we voor die details maar eens naar het forum klassieke natuurkunde moeten verhuizen, want dat wordt misschien wat ingewikkeld voor huiswerk.....
Ah bedankt, dit helpt me erg Jan :roll:
Confusius schreef:De frequentie van een stemvork was is 435 Hz .....
Volgens mij hoort de frequentie van een standaard stemvork 440 Hz te zijn. Je zult dus eerder wat massa moeten verwijderen i.p.v. toevoegen.
Het was niet de bedoeling om de stemvork 440 Hz te krijgen maar te kijken wat er zou gebeuren, toch bedankt :P

Reageer