Studeren in barcelona

Reageer
Berichten: 2

Studeren in barcelona

Hallo!

Mijn naam is Noah, ik ben 20 jaar en ik heb het afgelopen jaar mijn gymnasium afgerond. Dit jaar heb ik een tussenjaar genomen om veel te werken en te reizen. Volgend jaar wil ik graag in het buitenland gaan studeren, het liefst in Barcelona, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat precies. Ik ben nu zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen over studeren in het buitenland en wat er allemaal voor nodig is om dit te regelen. Maar nu had ik nog een paar vragen waarvan ik dacht dat deze het best beantwoord kunnen worden door echte mensen, die wellicht al ervaring hebben met studeren/studies in het buitenland (of nog beter in Barcelona) en die een goede, genuanceerde mening kunnen geven over studeren in Barcelona (waarom wel/niet?).

Tot nu toe zijn dit enkele vragen waar ik het meest mee zit en waar ik het liefst een mening van iemand anders over wil horen:

-Is er veel verschil tussen bachelor studies in Spanje en bachelor studies in Nederland wat betrefd het niveau of de universiteit? (Ik heb zelf gehoord dat het wat bachelor-studies betreft niet heel veel uitmaakt waar en op welke universiteit binnen Europa je dit doet, op enkele uitzonderingen na zoals bijv. oxford of edinburgh)

-Zijn er (bachelor) studies op de universiteiten van Barcelona die hoog aangeschreven staan of waarvan bekend is dat deze het best hier gedaan kunnen worden?

-Is er zoiets als een oriëntatiejaar aan een universiteit mogelijk voordat je je studie begint? (niet zoiets als een erasmus-beurs of uitwisseling)

Als er mensen zijn die mij nog aan tips, hulp of goede contacten kunnen helpen zou ik dat zeer op prijs stellen! Mensen met overeenkomende plannen hoor ik natuurlijk ook dolgraag!

(Dit is overigens de eerste keer dat ik iets op een forum deel dus vergeef mijn wellicht ongepaste houding :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Studeren in barcelona

Onderwijs (en dus ook diploma's) uit Spanje staan sowieso erg laag aangeschreven. Voor alle richtingen ben je beter af in de België en Nederland. Misschien met uitzondering van vertaler-tolk Spaans. Mispak je daar niet in, ook op bachelorniveau neemt niemand diploma's uit Spanje serieus. Ik ken onderzoeksgroepen waar ze platweg alle Spanjaarden weigeren, ook in Frankrijk waar ik mijn Erasmus gedaan heb.

Ik ken wel iemand die een manama macro-economie is gaan doen in Barcelona, omdat die (internationale!) unief toch nog wat hoger was aangeschreven dan die in Gent, maar zelfs dat was nog steeds van een lager niveau dan bijvoorbeeld Brussel.

En zeker met een bestemming als Barcelona ga je niemand iets wijs maken, je vertrekt niet naar Barcelona om te studeren :) Dat weten werkgevers ook wel.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Studeren in barcelona

Met alle respect, zelf heb ik een half jaar een stage gelopen in Barcelona en dit was voornamelijk vanwege het onderzoek wat daar werd gedaan. Dat wil niet zeggen dat het een absolute wereldstad is waar ik graag naar terug zou willen keren.

Los hiervan kan ik me wel vinden in de opmerking dat het niveau van studies in BCN over de linie lager liggen dan in NL/BE. Waarom wil je specifiek in BCN studeren? Logischer zou zijn om een studierichting te kiezen die je leuk lijkt en vervolgens hier een goede unif bij vinden.

De Universitat Pompeu Fabra wordt gezien als een van de betere universiteiten in BCN en heeft een world ranking van >300 klik (Dat er vraagtekens bij rankings gezet mogen worden is een apart discussie topic waard). De Universitat de Barcelona scoort iets hoger (176).

Hoe dan ook het zal vooral afhangen van de richting die je wilt studeren of het een goed idee is om hiervoor naar Barcelona te gaan. Waarom wil je uberhaupt naar BCN?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: Studeren in barcelona

Ik ben nu bezig met de taal te leren en ik reis vaak heen en weer naar barcelona.

De rede dat ik daar wil studeren is omdat ik graag Nederland uit wil. Ik woon al m'n hele leven in Amsterdam en heb eigelijk niet zo heel veel zin om m'n studie hier ook te gaan doen, en al helemaal niet ergens anders in Nederland. Barcelona lijkt me een hele leuke stad om te gaan studeren omdat ik er veel over heb gehoord, goede kennissen van me wonen daar al lang en het studenten leven daar spreekt me heel erg aan. Ik vind het zelf niet heel belangrijk dat de universiteiten daar enigszins lager aangeschreven staan dan hier in Nederland, alleen als het echt wordt afgeraden daar te gaan studeren in plaats van hier in Nederland hoor ik het graag. Ik ben nog niet zeker welke richting ik op wil, ik zit te denken aan biomedische wetenschappen of psychobiologie, hoewel ik heb gehoord dat filosofie en industrieel ontwerp studies erg goed zijn in BCN.

Zijn er mensen die zelf ervaringen hebben met in Spanje of het buitenland studeren en die wat emer informatie kunnen geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Studeren in barcelona

Ik ben nu bezig met de taal te leren
Welke taal? Er zijn er twee.

Ik heb zelf een master AI aan de Universitat Autònoma de Barcelona gedaan en ik moet zeggen dat het niveau echt bedroevend laag was. Ik had zelf al een aantal master vakken in Amsterdam gedaan, dus ik kon het goed vergelijken.

Maar verder zou ik willen zeggen dat Barcelona echt een fantastische stad is. Na mijn master heb ik zelfs besloten om er te blijven wonen, en ik woon er nu inmiddels al zo'n 2 en een half jaar :)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer