Verklaring geven

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 28

Verklaring geven

Beste leden,

Momenteel ben ik bezig om een taak te maken over fysica. Ik heb al 5 van de 6 oefeningen (analytisch) opgelost, maar bij de volgende weet ik niet goed wat zeggen.

De vraag luidt als volgt:

De garagist (oude modellen) kan vlug nagaan of de spaken nog voldoende opgespannen zijn door er met een hamer een tik op te geven. Bij voldoende opgespannen spaken ontstaat een heldere toon; bij losse spaken niet. Verklaar.

Ik weet dat dit waar is en kan nog een aantal voorbeelden geven, alleen kan ik niet verklaren waarom? Kan iemand me helpen?

Zelf dacht ik aan volgende uitspraken:

- Hoger frequentie bij aangespannen snaar, meer trillingen, dus een hoger geluid (volgens mij de beste)

- Terugkaatsing tegen een vast uiteinde met een fasesprong van 'pi' radialen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Brent

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Verklaring geven

Kan je hier al wat mee:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaar_%28muziek%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Vibrating_string

Je moet die spaken beschouwen als een snaar.

Voor google zoek naar "trillingen snaar" en in het Engels naar "vibration string" of andere afgeleide zoektermen.

Je vergelijkt hier goed opgespannen spaken met losse spaken. Losse spaken werken niet meer als een snaar.

Een snaar op zich genereert ook niet veel luchtgeluid, maar genereert zijn geluid in belangrijke mate via een klankbord, in dit geval via de velgen.

De reden is dat een snaar zijn eigen antigeluid genereert. Als die trilt geeft die aan één zijde overdruk en gelijktijdig aan de andere zijde onderdruk. Door die dunne oppervlakte heb je een kortsluiting tussen beide die elkaar in belangrijke mate neutraliseren.

Daarom hebben snaarinstrumenten steeds een klankbord en/of volume. Je hebt spanning nodig om de trillingen van de snaar over te brengen naar de rest van het geheel.
Eric

Berichten: 28

Re: Verklaring geven

E. Desart, daar ben ik zeker wat mee!

Bedankt!

Reageer