Stoichiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Stoichiometrie

Ik zit hier met een vraagstuk dat ik maar niet opgelost krijg. Het leek me op het eerste gezicht nogal eenvoudig dus waarschijnlijk maak ik ergens een domme fout.

Dit is de opgave:

>> Bereken het volume lucht dat bij normale omstandigheden (T: 298K en p: 101.3 kPa) verbruikt wordt voor de volledige verbranding van 1 l. benzine (C7H16) met een dichtheid van 0.720 kg/l.

Dit is wat ik voorlopig al heb:

C7H16 + 11 O2 >>>> 7 CO2 + 8 H2O.

(dit heb ik overigens al ergens anders gezien, dus ik veronderstel dat het juist is)

Cm benzine= 720g/l dus m benzine= 720g.

n benzine is dus m/M benzine = 100 mol

dus heb je voor die 100 mol benzine 1100 mol O2 nodig.

Het V daarvan is dan weer gelijk aan nRT/p = 1100*8,31*298/101,3 = 26890 l (wat niet juist schijnt te zijn)

Kan iemand me zeggen wat en waar ik verkeerd ben?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stoichiometrie

n benzine is dus m/M benzine = 100 mol
nu doe je net of de molmassa van C7H16 gelijk is aan 7,2 g/mol, en anders maak je een onnavolgbare stap hier
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Stoichiometrie

Ok, ja, dat klopt idd niet... n benzine is 7,2 mol.

Maar dan heb je nog 7,2 mol*11 = 79,2 mol O2 nodig toch?

wat dan een V oplevert van 79,2*298*8,31/101,3 = 1936 l (wat niet klopt)

*zucht* het is duidelijk dat ik iets over het hoofd zie, maar ik weet niet wat...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stoichiometrie

*zucht* het is duidelijk dat ik iets over het hoofd zie, maar ik weet niet wat...
Zou dat dan het feit kunnen zijn dat lucht geen zuivere zuurstof is
Bereken het volume lucht ......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Stoichiometrie

Dat is de fout niet hoor, want in de opgave stond de reactie C7H16 + O2 >>>> CO2 + H2O gegeven. Ze spreken dus wel van lucht maar ze bedoelen O2. Denk ik toch. Zoniet gaat deze oef. helemaal mijn petje te boven...

Enfin, even googlen levert op dat O2 slechts 21% (1/5) van lucht is. Ok, en de vorige berekening leverde 1936l op; 1,9 m³ dus. Welnu, doen we dit maal 5 dan kom ik alsnog 9,5 m³ uit, terwijl het antwoord 8,9 m³ zou moeten zijn...

Tsk... :)
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stoichiometrie

Welnu, doen we dit maal 5 dan kom ik alsnog 9,5 m³ uit, terwijl het antwoord 8,9 m³ zou moeten zijn...
Dan komen we nu toch al wel heel dicht in de buurt. Kortom, dat was wél de bedoeling.
de reactie C7H16 + O2 Afbeelding CO2 + H2O gegeven. Ze spreken dus wel van lucht maar ze bedoelen O2. Denk ik toch.
In een reactievergelijking schrijf je nu eenmaal nooit al die dingen op die toch niet aan de reactie deelnemen.

Al met al is nu je aanpak correct hoor.

7,2 mol benzine ==> 79,2 mol O2

79,2 mol/24,5 mol/L = 1940 L (molvolume ideaal gas bij standaarddruk en 25°C is 24,5 L/mol)

100/21 x 1940 L = 9,2 m³

ergens rond er iemand verkeerd af of gebruikt licht afwijkende gegevens en vindt 8,9 m³. Tja, da's natuurkunde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer