De werking van een fietsdynamo

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

De werking van een fietsdynamo

Hallo iedereen,

Wij vroegen ons af hoe een dynamo nu juist werkt.

We weten dat, (kort samengevat), er een inductiestroom ontstaat in de spoel van de dynamo doordat de magneet draait

(in de spoel).

Maar we begrijpen niet goed hoe het zit met de magnetische flux. Hoe ontstaat die en waarom ontstaat er dan elektriciteit?

Wij zijn nog geen studenten, we zitten in het 5e middelbaar (België) en volgen de richting wetenschappen-wiskunde.

Onze voorkennis is redelijk, enkel de inductiewetten hebben we nog niet gezien.

Alvast bedankt,

de dynamotjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: De werking van een fietsdynamo

Maar we begrijpen niet goed hoe het zit met de magnetische flux. Hoe ontstaat die ...........
Die ontstaat niet, die is er rondom elke magneet, stel het je voor als een permanente stroom van een soort virtuele magneetdeeltjes die van noord naar zuidpool vliegen (en IN de magneet van zuid weer naar noord). Als je een vlindernetje zou pakken en die ergens in de buurt van de magneet houdt vang je er vlakbij de magneet meer dan verder van de magneet. Dat tekenen we dan wel als veldlijnen rond een magneet:
flux.png
flux.png (22.91 KiB) 2026 keer bekeken


Wat er in een dynamo gebeurt is dat die magneet draait in de buurt van een spoel. Daardoor gaan er steeds meer en dan weer minder veldlijnen door zo'n spoel, de flux wordt door het draaien van die magneet steeds groter en dan weer kleiner. Draai de magneet helemaal om en de flux gaat zelfs andersom door de spoel.

applets:

http://phet.colorado.edu/en/simulation/generator

kies generator, en klik ergens rechtsboven ook het vinkje voor "show field" aan.

Kraan open en laat maar draaien dat waterrad.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: De werking van een fietsdynamo

Oke, bedankt!

We hebben een dynamo open gemaakt en snappen ongeveer hoe het zit (denken we).

Dus, doordat de magneet door de spoel draait, verandert de flux maar wat gebeurt er dan? Hoe kom je van de flux ineens bij licht, of gewoon bij elektriciteit?

Bedankt dat je de tijd neemt om ons te helpen he!

De dynamotjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: De werking van een fietsdynamo

Een elektrische stroom wekt een magneetveld op rond de draad.

Verander je nou het magneetveld in de buurt van die draad, dan krijgt de elektrische stroom de neiging om die verandering tegen te werken. Dat kan betekenen een grotere stroom, een kleinere stroom, of zelfs een stroom de andere richting op, zodat het magneetveld wat er was zoveel mogelijk in stand blijft.

Een spoel is niks anders dan een gewikkelde draad.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: De werking van een fietsdynamo

Bedankt voor alles, je hebt ons goed geholpen! :)

We snappen nu hoe het werkt, maar weet u misschien ook hoe de stroom van de dynamo nu juist bij je lamp geraakt?

Natuurlijk via het draadje, maar is dat al of zit daar ook nog een addertje onder het gras? :)

Berichten: 22

Re: De werking van een fietsdynamo

Ik heb hier een vraag over naar aanleiding van een discussie die ik heb gehad over het behoud van energie.

Mij werd verteld dat de draaiende spoel in een dynamo geen weerstand ondervind van het magnetische veld, en dus alleen energie kwijt is aan de wrijving en luchtweerstand door de draaiende onderdelen

Als een dynamo dus geen last zou hebben van de zwaartekracht luchtweerstand, wrijving ed. zou een dynamo kunnen blijven draaien en evengoed stroom opwekken.

Het idee erachten zou zijn dat je een dynamo hebt waarin het ronddraaiende gedeelte (de spoel) van alle kanten evenveel magnetisme te verduren krijgt, waardoor de weerstand die de spoel van de magneten te verduren krijgt word opgeheven.

Nou lijkt mij dit niet mogelijk maar ik heb geen verstand van hoe een dynamo precies werkt. Kan iemand mij in lekentaal uitleggen of dit wel of niet mogelijk en waarom?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: De werking van een fietsdynamo

dynamotjes schreef: do 29 mar 2012, 18:02
Bedankt voor alles, je hebt ons goed geholpen! :)

We snappen nu hoe het werkt, maar weet u misschien ook hoe de stroom van de dynamo nu juist bij je lamp geraakt?

Natuurlijk via het draadje, maar is dat al of zit daar ook nog een addertje onder het gras? :)
Eigenlijk heb je 2 draadjes nodig, een heen-kant en een retour-kant zullen we maar zeggen. Aangezien de meeste fietsen van ijzer/staal gemaakt zijn, is 1 kant van de dynamo (en ook van het fietslicht) verbonden met het kader van de fiets, en dus heb je maar 1 draadje nodig voor de andere kant van het lampje. Dit is wel een probleem bij bvb. plastic spatborden waar het achterlicht op staat. Dan moet daar wel op 1 of andere manier een tweede verbinding met het fietskader gemaakt worden.
nlsander schreef: di 05 feb 2013, 15:02
Ik heb hier een vraag over naar aanleiding van een discussie die ik heb gehad over het behoud van energie.

Mij werd verteld dat de draaiende spoel in een dynamo geen weerstand ondervind van het magnetische veld, en dus alleen energie kwijt is aan de wrijving en luchtweerstand door de draaiende onderdelen

Als een dynamo dus geen last zou hebben van de zwaartekracht luchtweerstand, wrijving ed. zou een dynamo kunnen blijven draaien en evengoed stroom opwekken.

Het idee erachten zou zijn dat je een dynamo hebt waarin het ronddraaiende gedeelte (de spoel) van alle kanten evenveel magnetisme te verduren krijgt, waardoor de weerstand die de spoel van de magneten te verduren krijgt word opgeheven.

Nou lijkt mij dit niet mogelijk maar ik heb geen verstand van hoe een dynamo precies werkt. Kan iemand mij in lekentaal uitleggen of dit wel of niet mogelijk en waarom?
Of de dynamo zou blijven draaien weet ik niet zeker. Maar wat ik wel zeker weet is dat 'stroom opwekken' zoals u het stelt de dynamo zou belasten en dan zou het zelfs in het luchtledige snel gedaan zijn met draaien. De enige vraag die overblijft, is dus of een _onbelaste_ dynamo zou blijven draaien.

Daar weet ik het antwoord ook niet op.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De werking van een fietsdynamo

nlsander schreef: di 05 feb 2013, 15:02
Als een dynamo dus geen last zou hebben van de zwaartekracht luchtweerstand, wrijving ed. zou een dynamo kunnen blijven draaien en evengoed stroom opwekken.
Nee, dat kan juist niet. Als er geen stroom loopt, dan draait de dynamo theoretisch wrijvingsloos. Hij wordt dan alleen geremd door de mechanische wrijving, en eventueel de luchtwrijving. Maar zodra er in de spoel stroom gaat lopen, dan zal die stroom zijn eigen magneetveld opwekken. Nu zegt de wet van Lenz dat het door de stroom opgewekte magneetveld de oorzaak van zijn ontstaan zal tegenwerken. M.a.w., de fluxwijziging door de draaiende magneet wordt tegengewerkt,en als je niks doet zal de draaiïng van de magneet geremd worden en uiteindelijk stoppen. Om de magneet toch aan het draaien te houden, zul je er energie in moeten stoppen.

Populair gesteld: door de draaiïng van de magneet duw je als het ware de stroom vooruit, en hoe meer stroom er loopt, hoe harder je moet duwen. Dit laatste is nou juist hetgene wat over het hoofd wordt gezien door mensen die denken dat je met de opgwekte stroom een motor kunt voeden die op zijn beurt de dynamo aan het draaien houdt, en zo een perpetuum mobile kunt maken. Nou, dat lukt dus niet.

Berichten: 22

Re: De werking van een fietsdynamo

ok duidelijk, bedankt.

Reageer