Ampligen een evidence-based alternatief voor gedragstherapie via internet?

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 47

Ampligen een evidence-based alternatief voor gedragstherapie via internet?

Na een recente publicatie over het succes van cognitieve gedragstherapie als effectieve (?) therapie tegen CVS bij kinderen. Zie Medisch contact:

http://medischcontact.artsennet.nl/Nieuws-...t-tegen-CVS.htm

en een eerder publicatie over een trial met bewijs voor de werking van Rituximab wordt de oplettende lezer nu geconfronteerd met stevig bewijs (?) voor de werking van Ampligen (een immunomodulator). Het betreft een publicatie in Plos One. Hoe te duiden?


http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%...al.pone.0031334


Chronic fatigue syndrome/myalgic encephalomyelitis (CFS/ME) is a severely debilitating disease of unknown pathogenesis consisting of a variety of symptoms including severe fatigue. The objective of the study was to examine the efficacy and safety of a TLR-3 agonist, rintatolimod (Poly I: C12U), in patients with debilitating CFS/ME.


A Phase III prospective, double-blind, randomized, placebo-controlled trial comparing twice weekly IV rintatolimod versus placebo was conducted in 234 subjects with long-standing, debilitating CFS/ME at 12 sites.

Conclusions/Significance


Rintatolimod produced objective improvement in ET and a reduction in CFS/ME related concomitant medication usage as well as other secondary outcomes.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Ampligen een evidence-based alternatief voor gedragstherapie via internet?

Waarom vond je dit artikel zo interessant Omega2010? Het lijkt me een kleine stap in de goede richting met betrekking tot CFS/ME, maar het is niet echt mijn vakrichting. Dus kan ik misschien niet zien waarom het artikel zo belangrijk is.

Berichten: 47

Re: Ampligen een evidence-based alternatief voor gedragstherapie via internet?

Beste DePurpereWolf,


Het is inderdaad maar een kleine stap.Niet iedere patient met deze containerdiagnose heeft er te zijner tijd profijt van - en het profijt is relatief gering. Het medicijn is ook nog niet door de Amerikaanse FDA goedgekeurd.


Toch is het vermoedelijk een belangrijk artikel omdat:

a. Er voor deze groep patienten geen werkzame behandeling bestaat. Dit is het eerste medicijn dat speciaal voor de (ernstig zieke) postvirale groep patienten met 'CVS' is ontwikkeld is (zie ook gebruik Holmes-criteria).

b. De studie nieuwe vragen oproept over de relevantie van oudere studies inzake de zogenaamde 2-5A synthetase/RNase L pathway.

c. De producent Hemispherx eerder aankondigde dat het samen met Chronix werkt aan een diagnostische test.

“We capture what is happening to the DNA very early in and throughout the disease process, in real time, and patient by patient,” Howard Urnovitz, CEO and CSO of Chronix Biomedical, said in a statement today. “That’s how our approach differs from other tests that focus on static genomic data or protein biomarkers.”

bron: http://www.genomeweb.com/dxpgx/chronix-tea...nic-fatigue-mdx

Reageer