Springen naar inhoud

Energiegeleiding in axon

• Log in om te kunnen reageren

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2012 - 23:00

Geplaatste afbeelding

Heeft iemand enig idee waarom de pijltjes in tegenovergestelde richting zijn? In mijn boek staat:

That is,
electrical current flows through the surrounding extracellular
fluid outside the myelin sheath as well as
through the axoplasm inside the axon from node to
node, exciting successive nodes one after another.

Er wordt echter nergens aangeven dat de verschillende vormen van geleiding in tegengestelde richting verlopen. Weet iemand hoe dit zit?

Bij voorbaat dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2012 - 10:28

je weet waarschijnlijk wel dat dit mechanisme erop gebaseerd is dat op elke knoop van Ranvier er een aantal positieve ionen worden binnengelaten, waardoor je netto een positieve stroom ionen (in dit geval) naar rechts krijgt in je axon.

Maar natuurlijk zie dan aan de buitenkant dat er van links naar rechts positieve ionen verdwijnen (want die gaan het axon in). Ofwel dat er van links naar rechts meer negatieve ionen bijkomen. Dit kan je dan zien als een "stroom" die van rechts naar links loopt. Is dat wat je bedoelt?
This is weird as hell. I approve.

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2012 - 16:28

Dat is niet wat ik bedoelde. Ik weet wel hoe het actiepotentiaal en het rustpotentiaal werkt. Maar ik dacht dat energie in één richting wordt geleidt: zowel via de axoplasm als ook via de extracellulaire vloeistof (buitenste peilen). In het plaatje scheppen de tegen overstaande peilen verwarring bij mij. Hier is het volledige stukje tekst uit Guyton & Hall (2011):

"Saltatory" Conduction in Myelinated Fibers from Node to Node
Even though almost no ions can flow through the thick myelin sheaths of myelinated nerves, they can flow with ease through the nodes of Ranvier. Therefore, action potentials occur only at the nodes. Yet the action potentials are conducted from node to node, as shown in Figure 5-17; this is called saltatory conduction. That is, electrical current flows through the surrounding extracellular fluid outside the myelin sheath, as well as through the axoplasm inside the axon from node to node, exciting successive nodes one after another. Thus, the nerve impulse jumps along the fiber, which is the origin of the term "saltatory."
Saltatory conduction is of value for two reasons. First, by causing the depolarization process to jump long intervals along the axis of the nerve fiber, this mechanism increases the velocity of nerve transmission in myelinated fibers as much as 5- to 50-fold. Second, saltatory conduction conserves energy for the axon because only the nodes depolarize, allowing perhaps 100 times less loss of ions than would otherwise be necessary, and therefore requiring little metabolism for re-establishing the sodium and potassium concentration differences across the membrane after a series of nerve impulses.
Still another feature of saltatory conduction in large myelinated fibers is the following: The excellent insulation afforded by the myelin membrane and the 50-fold decrease in membrane capacitance allow repolarization to occur with little transfer of ions.

Veranderd door Pizza Monster, 17 maart 2012 - 16:29

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2012 - 18:08

je gaat van links naar rechts positieve ionen het axon binnenhalen, wat dus een zekere stroom tot gevolg heeft. Echter ga je dan ook van links naar rechts positieve ionen aan de omgeving onttrekken, wat dus een tegengesteld effect is.

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2012 - 19:56

Ok, bedankt. Ik heb nog een ander plaatje gevonden. Ik vind deze iets logischer dan die andere. Hier zie je dat in de plek waar de Na+ instroomt, in de axoplasm de pijlen zowel naar links als rechts gaan. Is dit niet enigzins in tegenspraak met het bovenste plaatje?
Geplaatste afbeelding

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2012 - 20:08

dat is een "momentopname", later schuiven we door naar de volgende knoop van Ranvier, en dan de volgende, ... De meest links knoop zal aan de buitenkant "nooit" meer nieuwe ionen ontvangen, en zo schuift dat verder.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures