Springen naar inhoud

Kinetische energie van alfa- en bčtadeeltjes

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 maart 2012 - 11:12

Natuurkundeboek (6 vwo) geeft het volgende aan:

- Snelheid waarmee alfadeeltjes uit radioactieve kern worden weggeschoten bedraagt tussen 5 en 10% van lichtsnelheid.
- Snelheid waarmee bčtadeeltjes uit radioactieve kern worden geschoten bedraagt tussen 30 en 99% van lichtsnelheid.
- Door kleinere massa van bčtadeeltje is de kinetische energie van alfadeeltje groter dan energie van bčtadeeltje.

Nou heb ik altijd geleerd dat Ekin= 0,5mv2

Als de snelheid (v) van een betadeeltje dan vele malen groter is t.o.v. alfadeeltje, en de massa's verschillen ook aanzienlijk dan zou dat toch niet direct moeten betekenen dat Ekin voor bčtadeeltjes kleiner is...? Als zowel massa als snelheid van bčtadeeltjes kleiner is, is het logisch dat Ekin ook kleiner is t.o.v. alfadeeltjes, maar de snelheid (v) staat ook nog eens in het kwadraat, dus of de massa van een bčtadeeltje is zo gigantisch kleiner dan van een alfadeeltje, of ik zie de logica niet meer...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 maart 2012 - 11:39

Een alfadeeltje bestaat uit twee protonen en twee neutronen: 6.64465675(29)×10−27 kg
Een betadeeltje heeft de massa van een elektron: 9.10938188 × 10-31 kg

Ik weet niet of je relativiteit mag verwaarlozen bij zulke snelheden, waarbij je ook gebruik moet maken van de relativistische kinetische energie (vooral beta-deeltjes dan):

LaTeX

Ga overigens na dat die formule voor snelheden véél kleiner dan de lichtsnelheid, dezelfde formule geeft.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2012 - 11:39

één oplossing: gewoon narekenen! Een alfdeeltje is een heliumkern, een betadeeltje een elektron. Zoek de massa's op, kijk hoe deze relatief zijn t.o.v. elkaar. Vergelijk die waarde dan met de verhouding van de snelheden t.o.v. elkaar (kwadraat van 5/99 om het meest extreme geval te hebben). Wat kan je besluiten?
This is weird as hell. I approve.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44880 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 maart 2012 - 11:42

vergelijk: massaverhouding: massa alfa ≈ ...... x massa beta

vergelijk: snelheid alfa ≈ ..... x snelheid beta ==> snelheid˛ alfa ≈ ..... x snelheid˛ beta

conclusie omtrent respectievelijike waarden van ˝mv˛ (afgezien van relativistische effecten, die bij betadeeltjes een significante rol kunnen gaan spelen) :
..........................

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>
Hmm, ik zie net bovenstaande posts, zo ben je wel geholpen denk ik, drie reacties binnen drie minuten
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures