Springen naar inhoud

Regelklep cv

• Log in om te kunnen reageren

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2012 - 22:32

Hey,

een tijdje terug had ik van een bepaalde regelklep met behulp van de drukval en debiet op verschillende tijdstippen de Cv waardes berekend. Ik wou het verband weten van deze Cv waardes met de klepstand dus had ik een scatterplot gemaakt in Excel en dit gaf het resultaat zoals te zien is in bijlage 1. Zoals je ziet is er een mooie correlatie te zien.

Deze week waren er nu testen op de installatie waarbij ze op verschillende regimes gingen gaan draaien, met deze data heb ik ook eens een scatterplot gemaakt en het resultaat hiervan is te zien in bijlage 2.
Hier is het beeld helemaal anders, iemand een idee waarom er hier geen correlatie is zoals in bijlage 1??

alvast bedankt!

Bijgevoegde miniaturen

• Bijlage1.JPG
  • bijlage2.JPG
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 maart 2012 - 22:35

Verplaatst naar het vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2012 - 23:28

Het bereik van je assen zijn anders. Dat geeft een vertekend beeld. Tussen 25-45% is de trend in beide figuren ongeveer gelijk.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2012 - 08:50

Ik heb de schaal van de assen wat aangepast en heb opgemerkt dat die data vrijwel nutteloos is. De klep heeft een dode band tot aan een opening van rond de 25% en hier gaan mijn gegevens maar tot een opening van 40%. Hierdoor krijg ik dus wat een vertekend beeld.. Bedankt Bart!

Bestaat er trouwens een manier om de drukval over een regelklep bij een bepaalde klepopening te berekenen zonder de Cv waarde te weten?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2012 - 10:11

Bestaat er trouwens een manier om de drukval over een regelklep bij een bepaalde klepopening te berekenen zonder de Cv waarde te weten?

Ik zou eigenlijk voor meerdere regelkleppen zo'n scatterplot willen opstellen met verband tussen klepopening en Cv maar voor sommige regelkleppen weet ik niet wat de drukval is omdat er hiervoor simpelweg geen sensoren zijn. Wel weet ik de klepopening en het debiet die erdoor stroomt.., en ik heb ook een datasheet waar voor een 2 tot 4tal drukvallen en debieten de Cv waarde is uitgerekend.

dus ik heb de formule drukval = cte*(debiet/Cv)^2 -> 1 vgl / 2 onbekenden
wat ik dus zoek is een 2de vergelijking om die onbekenden op te lossen.

iemand een idee?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 maart 2012 - 12:14

Nee, klepopening alleen zegt niks. Een grote klep heeft bij dezelfde % opening immers een grotere capaciteit (groter debiet bij dezelfde drukval) dan een kleine klep.

Gaat er vloeistof of gas door die regelklep?

Wat is de grootte, fabrikant en typenummer van die regelklep?
In de documentatie van de klep, of op internet, kun je gewoonlijk het verband tussen %klepopening en Cv vinden.
Hydrogen economy is a Hype.

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2012 - 13:04

er zijn verschillende merken, diegene waar ik nu naar aan het kijken ben een regelklep waar water door stroomt.
Merk: Dresser
Type: Varimax
Input size : 250 mm (= 10 inch), ik ga ervanuit dat dit de valve size is
Flow direction = flow to close (FTC)

ik heb op de volgende pdf iets teruggevonden op pagina 14, nu even uitpluizen wat ik hier verder mee kan doen

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2012 - 13:24

Het valt me nu toevallig op dat op die datasheets een "nominale Cv" waarde wordt mee gegeven en dat als ik deze nominale Cv vermenigvuldig met de procentuele klepopening dat ik dan mooi de 'calculated Cv' van die revisie terugkrijg.. De karakteristiek is mooi linear

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2012 - 13:43

Als ik nu deze berekende Cv waarde gebruik om de 'theoretische' drukval over deze klep te berekenen en dan de Cv waarde opnieuw bereken maar dan met de vertrouwde formule (die rekening houd met debiet en drukval) dan kan ik misschien een scatterplot opbouwen waar ik iets mee ben. Ik hou dan wel geen rekening met de 'echte' drukval maar ik ga ervanuit dat als er iets mis zou zijn met de drukval dit ook merkbaar is in het debiet.. ja toch?

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2012 - 14:05

Nee dus..

man, net even op papier gezet wat ik nu eigenlijk gedaan heb en blijkt dat ik een prachtige weg gevolgd heb om gewoon weer bij die theoretische Cv uit te komen, prachtig..

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 maart 2012 - 18:05

De karakteristiek is mooi linear

Heb je het nu weer over een andere klep?
Die karakteristiek van die Varimax op pagina 14 van die pdf is niet lineair.
Hydrogen economy is a Hype.

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2012 - 18:55

nee, ik heb het over 1 en dezelfde klep, ik weet het model nummer van die klep niet (kan ik morgen achter komen), op de datasheet staat model: Varimax. Op de datasheet staat ook geschreven dat de nominale Cv 1600 bedraagt , als ik deze vermenigvuldig met de klepopeningen van die revisie gegevens dan komt dit altijd mooi overťťn met de 'calculated Cv' waarde + op de datasheet staat ook dat de klep karakteristiek linear is dusja..

Ik ben begonnen met te zoeken om adhv Bernoulli de druk voor en na die klep uit te rekenen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures