Rood vlees eten kan levensverwachting verkorten

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Rood vlees eten kan levensverwachting verkorten

Afbeelding

Om de levensverwachting te verlengen is het volgens nieuw onderzoek wijs dagelijks rood vlees te vervangen.


Wie dagelijks één portie rood vlees vervangt door een portie vis, kip, noten, groente, granen of vetarme melk, verlaagt zijn kans om in het komende jaar te sterven met 7 tot 19 procent.


Het uitbannen van een portie worst en vleeswaren (bewerkt rood vlees) levert nog iets meer levenswinst op, zo blijkt uit de publicatie die online is verschenen. De gevaren van rood vlees rollen uit onderzoek onder ruim 120.000 Amerikanen die meedoen aan twee jaren durende epidemiologische studies naar leefstijl en ziekte.


Risico’s zijn groter dan eerder werd aangenomen

Onder rood vlees wordt vlees verstaan dat afkomstig is van koe, varken en schaap. Kip, kalkoen en ander pluimvee vallen er buiten. Een portie onbewerkt rood vlees is in deze onderzoeken een stukje van 85 gram.

De wetenschapsredactie van NRC Handelsblad schrijft vandaag dat de risico’s van rood vlees eten verder reiken dan eerder werd verondersteld:
“Rood vlees bevat verzadigd vet, cholesterol en ijzer, bedreigende stoffen voor hart en bloedvaten. Rood vlees (ook als het gaar is) bevordert de groei van darmkanker. Dat was bekend, maar dit onderzoek laat zien dat er nog meer gevaren in rood vlees schuilen. Misschien zit het in het zout, of in de andere toegevoegde chemicaliën of stoffen die bij koken, roken of bakken ontstaan.”

Lees verder:

NRC


<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>


Wetenschappelijke publicatie:

An Pan, et al.: Red Meat Consumption and Mortality
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 12

Re: Rood vlees eten kan levensverwachting verkorten

Tabel 1 laat zien dat de personen met de hoogste consumptie van rood vlees:


- veel minder lichamelijke activiteit hadden

- een hogere BMI hadden

- veel meer rookten

- vaker diabetes hadden

- minder multivitaminen gebruikten (al laten de meeste grootschalige studies geen effect/nadelig effect zien van multivitamine en anti-oxdianten gebruik)

- VEEL meer calorieën consumeerden

- meer alcohol nuttigden

- iets minder fruit en groenten consumeerden


Al met al dus een hele waslijst met confounders die bewezen effect hebben op mortaliteit. De auteurs beweren hiervoor gecorrigeerd te hebben via een ' multivariate adjustment'. Hoewel ik geen expert ben op dit gebied, vraag ik me af hoe betrouwbaar deze correcties zijn.


Wat me nog het allermeest verbaasd is dat ondanks bovenstaande voedings- en levenstijl risicofactoren de personen met de hoogste rood vlees consumptie het MINST kans hebben op hoog cholesterol. Dit gaat recht tegen al onze kennis in.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Rood vlees eten kan levensverwachting verkorten

Goed opgemerkt. Dit soort onderzoeken naar voeding barst altijd van de confounders en laat dit onderzoek daar een mooi voorbeeld van zijn. Mijns inziens zijn de groepen té heterogeen om er een conclusie aan te verbinden ondanks de zogenaamde correctie. Die citaat over cholesterol en vet is tevens te kort door de bocht. Meerdere onderzoeken laten zien dat een hoog cholesterol niet per se schadelijk is en zelfs een beschermend effect heeft op de vaatwand. Veel onderzoekers lijken bovendien te vergeten dat cholesterol een zeer belangrijke rol speelt in celcommunicatie en in de integriteit van het celmembraan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Rood vlees eten kan levensverwachting verkorten

Het lijkt er inderdaad wel op dat de grootgebruikers van rood vlees er over de hele linie een behoorlijk minder gezonden levensstijl op nahouden in dit onderzoek. Ik heb het idee dat dat de conclusie toch wel bemoeilijkt.


Waarschijnlijk zou je een beter beeld krijgen als je groepen vergelijkt die op alle andere aspecten een redelijk vergelijkbare levensstijl hebben, en waarbij rood vlees het grote verschil is. Waarschijnlijk levert dat wel kleinere populaties op, maar je krijgt wel een specifieker beeld.


Ik vraag me ook wel af of de toegepaste correcties valide zijn: de verschillen in de cofounders zijn zo enorm dat een miniscuul foutje in de correctie mogelijk de hele conclusie al te niet zal doen.
Victory through technology

Reageer