[scheikunde] Sulfietgehalte witte wijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

Sulfietgehalte witte wijn

Beste lezer,

Het toevoegen van sulfiet aan witte wijn doet men om te voorkomen dat alcohol oxideert tot azijnzuur. Die sulfiet die gaat zich binden aan aldehyden in de wijn middels een additie (voorbeeld gezien op internet), best ingewikkeld.

Tijdens de terugtitratie kan je de sulfiet die inmiddels gebonden was aan de aldehyde in de vorm van waterstofsulfiet los maken door toevoegen van natronloog. Dat snap ik ook. Daarna ga je het laten reageren middels redoxreacties. Voor de laatste stap voeg je echter zwavelzuur toe waarna je met natriumthio - oplossing gaat titreren. Waarom voegen we het zwavelzuur toe? Is dit de katalysator ofso?

Je moet je titratie snel uitvoeren omdat anders het net vrijgekomen sulfiet weer aan de lucht (zuurstof) in ZUUR milieu reageert. Het lijkt mij dat indien zwavelzuur geen katalysator is je absoluut geen zuur moet toevoegen omdat dit je meting negatief zou kunnen beinvloeden?

Tijdens de echte titratie tussen sulfiet en jood in waterig milieuw onstaat volgens BINAS o.a. zuur maar was er geen zuur nodig. Klopt het dan dat zwavelzuur dus katalysator is en zonder katalysator deze reactie nauwelijks reageert? En hier dus gewoon de energiedrempel verlaagd?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Sulfietgehalte witte wijn

Jodometrische titraties worden in neutraal of zuur milieu uitgevoerd omdat jood in basisch milieu reageert met OH- ionen onder vorming van IO- en I-. Zwavelzuur is dus om de pH laag te houden bij de titratie en dient niet als katalysator.

Berichten: 493

Re: Sulfietgehalte witte wijn

Wat doet dit hypojodiet verder in basisch milieu.

Is dit in staat om nog met sulfiet te reageren.

Of vinden er ook nog storingsreacties plaats met dit gevormde hypojodiet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Sulfietgehalte witte wijn

Over het milieu bij de titratie heb ik nog het volgende kunnen vinden:

In basisch milieu wordt naast uit IO- ook nog IO3- gevormd, dat weliswaar ook een oxidator is maar alleen in zuur milieu waardoor er dus verlies optreedt.

Verder kan in basisch milieu thiosulfaat ook geoxideerd worden tot sulfaat.

Maar waarom niet het voorschrift gevolgd en NaOH geneutraliseerd met zwavelzuur?

Reageer