380 220

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 10

380 220

Beste mede forumgebruikers.

ik zit even met het volgende:

in een grote loods wil ik 10 werkplekken maken.

alle 10 werkplekken wil ik van stroom (220 en 380) voorzien.

maar ook wil ik het stroom verbruik van elke plek apart kunnen zien.

nu weet ik dat alles na de officiele meter niet door een exert aangelegt hoeft te worden.

ik ben zelf geen Electriciën maar ik ben er wel redelijk handig mee.

nu heb ik het volgende schema gemaakt en ik ben nieuwsgierig of dit kan en nog belangrijker of dit mag zoals ik het getekent heb (zie tekening)

Afbeelding

voor alle duidelijkheid het plan is dus deze tekening x 10 uit te voeren.

ik hoop dat iemand even de tijd wil nemen om deze tekening te bekijken en er op te reageren.

bij voorbaat dank.

gr Frank.

Berichten: 10

Re: 380 220

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: 380 220

ik ben zelf geen Electriciën maar ik ben er wel redelijk handig mee.
maar je moet het wel even navragen op het wetenschapsforum. Verkeerd aangesloten elektra is een zeer gevaarlijk iets. Als je zelf niet zeker bent, huur dan een expert in.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 10

Re: 380 220

eh..... dat doe ik nu toch ook ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 380 220

Het is gebruikelijk om een krachtstroomstopcontact een aparte beveiliging te geven.

En dat zijn dan niet 3 aparte zekeringen, maar een 3-fasen automaat. Die is zo uitgevoerd dat bij een kortsluiting of overbelasting van een fase de beide andere fasen mee afgeschakeld worden. De eenfasige stopcontacten kun je beveiligen met eenfasige automaten.

Verder kloppen de draadkleuren niet.

Berichten: 10

Re: 380 220

dat de draadkleuren niet kloppen weet ik maar is nu nog even niet belangrijk.

dat de 3 fasen bij kortsluiting alle 3 tegelijk uit moeten springen klinkt idd goed.

bedankt voor de tip ik ga dit even aanpassen op de tekening.

Berichten: 10

Re: 380 220

ik denk dat het zo beter is ?

Afbeelding

Berichten: 10

Re: 380 220

de hoofd meterkast moet nog aangelegt worden.

ik wil hiervoor een offerte laten maken omdat ik dit niet zelf mag doen.

maar hoe zwaar mag een 3 fasen groep zijn ?

en hoeveel van deze schakelingen mogen er dan op een 3 fasen groep worden aangesloten.

aangezien het om 10 werkplekken gaat.

m.a.w voor hoeveel en hoe zware goepen zal ik een offerte moeten laten maken ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: 380 220

Je weet toch welk vermogen je nodig hebt per werkplek, en wat de gelijktijdigheidsfactor is?

Daarmee zou ik beginnen...

Berichten: 10

Re: 380 220

er zijn 10 werkplekken.

van de tien zijn er nu 2 die ook krachtstroom nodig hebben (dit kunnen er meer worden)

om de kosten laag te houden dacht ik om naar iedere plek wel 3 fasen kabel aan te leggen

ook een 3 fasenmeter maar de (nu) overige 8 plekken alleen 2 fasen 220v te geven.

dat gaat dan om bijv. een kacheltje, computer, en licht.

de 2 380v plekken geven we 1x 380

en 3x 220

dat gaat dan om bijv. licht, electrisch gereedschap en een lasapparaat.

dus ik denk alle 10 plekken voor te bereiden op 3x 16 amp 220

Berichten: 10

Re: 380 220

op deze manier dus:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 380 220

Elektrisch kacheltje, lasapaaraat....

Enig idee hoeveel vermogen die trekken? En hoeveel er tegelijk aan kunnen staan?

Ik heb zo'n idee dat 16A voor een lasapparaat te weinig is.

Ook de vertakking ziet er ongebruikelijk uit. Ga je vanaf de meterkast met ée'n dikke kabel al die werkplekken langs? En hoe ga je die van die dikke kabel aftakken?

Je tekent een aardsymbool bij de kWh meter, maar zo'n meter heeft geen aardaansluiting.

Ik begin langzamerhand het idee te krijgen dat je hier beter aan installatiebedrijf bij kan halen.

Berichten: 10

Re: 380 220

er een installatiebedrijf bijhalen kan ik inderdaad beter doen ja.

maar aangezien het verhaal dan zo 20.000 euro gaat kosten word dat hem niet.

het aftakken dacht ik , doorknippen aan elkaar draaien en een plakbandje er omheen :-)

nee maar zonder gekheid, daarom ben ik nu op dit forum op het plan uit te werken en de tekening aan te passen.

als ik er dan een goed gevoel bij heb dan ga ik de tekening overleggen met een een installatiebedrijf voor ik het ga uitvoeren.

het aftakken natuurlijk op de officiele manier, als je daar een suggestie over hebt is deze welkom.

als ik de tekening klaar heb moet natuurlijk nog worden bekeken welke dikte draad, hoe te verbinden, welke installatie doosjes enz....

ik ben zelf automonteur dus enige technische kennis en een gezond verstand is wel aanwezig.

ik heb alleen weinig ervaring in een klus als deze.

ik heb wel eens een meterkast verplaatst en 380 aangelegt in de schuur.

maar het komt er voor mij op neer, zelf doen en anders financieel niet haalbaar.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 380 220

Je zal toch bij het begin moeten beginnen.

Hoeveel stroom trekken de apparaten die je gaat aansluiten?

Hoeveel staat daarvan gelijktijdig aan?

Dat bepaalt de waarde van de hoofdzekering die aan het begin van de stamkabel moet komen, en die bepaalt weer de doorsnede van de stamkabel.

Daarbij is een extra complicatie dat je elke werkplek apart wil bemeteren.

Het is misschien handiger om alle kWh meters bij elkaar in de meterkast te plaatsen. Van daaruit met een kabel per werkplek weggaan, en dan per werkplek een klein groepenkastje met de automaten.

Verder hangt e.e.a. ook af van de afstanden die je moet overbruggen. Geef daar eens een beeld van.

Kortom, er komt heel wat bij kijken. Vandaar dat ik adviseer om er een installateur bij te halen, die heeft ervaring met dit soort zaken en kan ter plaatse zien wat de handigste oplossing is.

Maar goed, als je het zelf wil doen, dan kan ik je wel wat hints geven, maar ik ben niet verantwoordelijk als de zaak afbrandt. :)

Berichten: 12.262

Re: 380 220

klazon schreef:Daarbij is een extra complicatie dat je elke werkplek apart wil bemeteren.

Het is misschien handiger om alle kWh meters bij elkaar in de meterkast te plaatsen. Van daaruit met een kabel per werkplek weggaan, en dan per werkplek een klein groepenkastje met de automaten.


Het lijkt me sowieso wel slim om de meters (en vooral de zekeringen) bij de hoofdaansluiten te zetten. Als je eigenhandig een aansluiting van pakweg 3x100A gaat verdelen naar losse werkplekken van bijv 3x16A ieder is het wel prettig om de zekering aan het begin van die 16A bedrading te hebben - er zou maar eens iemand een boor in die kabel zetten en daarmee een lange 16A kabel kortsluiten die feitelijk is afgezekerd op 100A.
Victory through technology

Reageer