Berekenen van totale hoogte ontwikkeld door pomp en geleverde vermogen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 581

Berekenen van totale hoogte ontwikkeld door pomp en geleverde vermogen.

ben bezig met de volgende opgave.
Naamloos.png
Naamloos.png (17.83 KiB) 117 keer bekeken
bovenstaand figuur geeft een afzinkbare pomp weer die wordt gebruikt voor het rondpompen van 60 L koelvloeistof op waterbasis (ρ= 950 kg/m³) per minuut naar het snijwerktuig van een freesmachine.

de uitlaat is een schedule 40 stalen pijp.

aangenomen dat er een totaal energieverlies ten gevolge van de pijpen is van 3.0 n∙m/n , bereken dan de totale hoogte die door de pomp wordt ontwikkeld en het aan de koelvloeistof geleverde vermogen.

ik dacht dit op te lossen als volgt:

Q= 0.001 m³/s

HL (energieverlies) = 3.0 N∙m/N

als eerste wil ik het volumedebiet omrekenen naar gewichtsdebiet omdat het energieverlies (HL) 3.0 n∙m per newton koelvloeistof is.

0.001 m³/s * 950 kg/m³ = 0.95 kg/s.

0.95 kg/s * 9.81 N/kg = 9.3195 N/s

het gewichtsdebiet is dus 9.3195 N/s

dat wil dus zeggen dat de pomp 9.3195 N/s * 3.0 N∙m/N = 27.9585 N∙m/s aan vermogen afgeeft aan de koelvloeistof.

omdat er ook nog een hoogte is van 1.25 N∙m/N, heb ik die ook omgerekend naar energie.

1.25 N∙m/N * 9.3195 N/s = 11.639375 N∙m/s.

dit bij elkaar opgeteld geeft een totaal vermogen van: 11.639375 N∙m/s + 27.9585 N∙m/s = 39.60 W

volgens het boek moet het vermogen 43.6 W zijn.

kan iemand mij helpen hiermee?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Berekenen van totale hoogte ontwikkeld door pomp en geleverde vermogen.

de uitlaat is een schedule 40 stalen pijp.
Is er geen diameter van die pijp gegeven?

Als je de binnendiameter weet kun je uitrekenen wat de kinetische energie van de uitstromende vloeistof is en hoeveel extra pompvermogen dat kost.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 581

Re: Berekenen van totale hoogte ontwikkeld door pomp en geleverde vermogen.

Nee dat is nu juist het probleem.

Als ik de diameter had dan had ik gewoon de algemene energievergelijking kunnen gebruiken.

Dus ik weet niet of dat nu juist de truc is om dit zonder gegeven diameter te berekenen of dat het een fout in het boek is

Reageer