Integraal

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 36

Integraal

Kan mij iemand mij op weg helpen om volgende integraal uit te rekenen?

INT(sin(pi.Y^3)dY)

Ik vind geen geschikte substitutie en via P.I. wordt de integraal te ingewikkeld.

Een gonio-formule om de functie anders te schrijven lukt ook niet.

Misschien is de oplossing eenvoudig maar zie ik ze niet.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integraal

Dat gaat met de 'gewone methodes' ook niet lukken, deze functie heeft geen elementaire primitieve. Is dit de exacte opgave, of komt de integraal ergens in een probleem voor? Is het misschien een bepaalde integraal?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 36

Re: Integraal

Dat gaat met de 'gewone methodes' ook niet lukken, deze functie heeft geen elementaire primitieve. Is dit de exacte opgave, of komt de integraal ergens in een probleem voor? Is het misschien een bepaalde integraal?
Het is een onderdeel van een tripelintegraal.

INT(INT(INT(sin(pi.Y^3)dV))) grenzen:pyramide met coordinaten:(0,0,0),(0,1,0),(1,1,0),(1,1,1),(0,1,1)

Wanneer de integraal te lang wordt los ik delen appart op als onbepaalde integraal

Berichten: 264

Re: Integraal

kreator schreef:Het is een onderdeel van een tripelintegraal.

INT(INT(INT(sin(pi.Y^3)dV))) grenzen:pyramide met coordinaten:(0,0,0),(0,1,0),(1,1,0),(1,1,1),(0,1,1)

Wanneer de integraal te lang wordt los ik delen appart op als onbepaalde integraal
Oh maar als je de integratievolgorde zo om kunt draaien dat je iets van de vorm y^2 sin(y^3) krijgt, dan kun je dat natuurlijk wel integreren.

Berichten: 36

Re: Integraal

Oh maar als je de integratievolgorde zo om kunt draaien dat je iets van de vorm y^2 sin(y^3) krijgt, dan kun je dat natuurlijk wel integreren.


zal ik proberen,bedankt voor de tip.

Reageer