Bernoulli vraagstukje

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

Bernoulli vraagstukje

Hey,

in bijlage vind je een snelle schets van wat de opgave betreft.

Ik zoek de druk in punt B net na de klep waarbij ik wrijvingsverliezen verwaarloos.

gegevens:

Pa = 0

Va = 0

Zb = 0

Debiet in punt B = 243 m3/h

Diameter uitgaande pijp klep = 30 cm

Specific weight water bij 40 graden = 9731 N/m3

Hoogte waterbad = 3m

oplossing:

velocity flow in punt B =
\(243 \cdot \frac{1}{\frac{\pi\cdot 0,3}{4}} = 1031,32 \frac{m}{h} = 0,286 \frac{m}{s}\)
bernoulli:
\(P_B = (3 - \frac{0,286^2}{2 \cdot 9,81}) \cdot 9731 = 29152,4 \frac{N}{m^2} = 0,291 bar \)
Extra vraagje:

bestaat er nu ook een manier om de druk voor de klep uit te rekenen?

Ik weet wat de grootte van de valve is nl. 25 cm, als ik de oppervlakte van de ingaande pijp weet kan ik hieruit ook de velocity voor de klep uitrekenen.. zijn er nog dingen die ik nodig heb?

iemand een idee?
Bijlagen
Bernoulli.jpg
Bernoulli.jpg (39.71 KiB) 396 keer bekeken
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Bernoulli vraagstukje

Je berekening van snelheid in punt B is fout. Je moet diameter kwadrateren.
bestaat er nu ook een manier om de druk voor de klep uit te rekenen?

Ik weet wat de grootte van de valve is nl. 25 cm, als ik de oppervlakte van de ingaande pijp weet kan ik hieruit ook de velocity voor de klep uitrekenen.. zijn er nog dingen die ik nodig heb?
Je zou toch zo langzamerhand moeten weten dat het verband tussen drukval en debiet van de klep afhankelijk is van de Cv en %opening van de klep.

De velocity vóór de klep hangt af van de pijpdiameter vóór de klep.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Bernoulli vraagstukje

Fred F. schreef:Je zou toch zo langzamerhand moeten weten dat het verband tussen drukval en debiet van de klep afhankelijk is van de Cv en %opening van de klep.

De velocity vóór de klep hangt af van de pijpdiameter vóór de klep.
Dat verband ken ik intussen wel ja.. maar het probleem hier is dus dat ik voor een bepaalde klepopening de Cv waarde niet ken.. Ik kan wel in de documentatie van de klepproducent gaan kijken naar tabellen waarin de verbanden tussen de klepopening en de Cv in staan maar dat levert me in principe niets op..

Ik heb net die (werkelijke) drukval nodig om die (werkelijke) Cv waardes te berekenen met behulp van die formule:

drukval = cte*(debiet/Cv)^2 -> Cv = wortel((cte*debiet^2)/drukval))

dit omdat ik wil dat de Cv waarde rekening houd met het werkelijk gemeten debiet, en drukval, ik wil geen theoretische Cv waarde, maar de Cv waardes die persoonlijk zijn aan die bepaalde klep. Als ik de drukval bereken met de Cv waarde die voorgesteld is uit de documentatie en dan die drukval gebruik om terug de werkelijke Cv waarde te weten kom ik gewoon weer dezelfde Cv waarde uit als die van waar ik van gestart ben uit de documentatie, en dat is m'n bedoeling uiteraard niet. Ik moet trouwens ook die Cv waarde realtime kunnen uitrekenen als ik deze zou willen gebruiken voor bijv. predictief onderhoud.

Ik probeer dus om via Bernoulli te weten te komen wat de werkelijke drukval is over die klep, zodat ik dan die drukval kan gebruiken om die Cv waardes te berekenen bij verschillende klepopeningen..

Ik weet de inlaat diameter, de uitlaatdiameter, het debiet, de grootte van de valve, en de uitlaat druk, en waar het dus in principe op neerkomt is dat het niet mogelijk is om de drukval te berekenen over een klep zonder te weten wat de Cv waarde is bij die bepaalde klepopening?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Bernoulli vraagstukje

het probleem hier is dus dat ik voor een bepaalde klepopening de Cv waarde niet ken.. Ik kan wel in de documentatie van de klepproducent gaan kijken naar tabellen waarin de verbanden tussen de klepopening en de Cv in staan maar dat levert me in principe niets op..
Hoezo levert dat niets op? Het geeft je toch wat je nodig hebt? Download het Masoneilan control valve sizing handbool

Met de formule voor A. Subcritical Flow op blz.29 kun je deltaP berekenen als je debiet en Cv weet.
Ik probeer dus om via Bernoulli te weten te komen wat de werkelijke drukval is over die klep, zodat ik dan die drukval kan gebruiken om die Cv waardes te berekenen bij verschillende klepopeningen..
Vergeet dat maar, dat gaat niet met Bernoulli.

Je kunt de drukval over de klep wel berekenen als je het hele systeem inclusief pomp en leidingweerstanden doorrekent. Maak een grafiek met de pompcurve (Q-H kromme) en de systeemcurve. Het verschil tussen beiden bij een bepaald debiet is de drukval over de regelklep.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Bernoulli vraagstukje

Met de formule voor A. Subcritical Flow op blz.29 kun je deltaP berekenen als je debiet en Cv weet.
Dat is het probleem nu net, ik weet de Cv waarde niet.., het is de Cv waarde die ik uiteindelijk wil berekenen met die formule, als ik kijk in documentatie naar welke Cv waarde verband houdt met welke klepopening en dit gebruik om dan de drukval te berekenen met die formule dan kan ik deze drukval niet gebruiken om terug in diezelfde formule te steken om de Cv te berekenen want dan kom ik gewoonweg weer diezelfde theoretische Cv uit die ik voordien al had gebruikt.. klinkt verwarrend maar is ook vrij verwarrend
Je kunt de drukval over de klep wel berekenen als je het hele systeem inclusief pomp en leidingweerstanden doorrekent. Maak een grafiek met de pompcurve (Q-H kromme) en de systeemcurve. Het verschil tussen beiden bij een bepaald debiet is de drukval over de regelklep.
Ik wou eigenlijk weten of het mogelijk was de drukval te berekenen zonder alles wat er aan de andere kant van de klep gebeurt in rekening te moeten brengen, er zit namelijk inderdaad een pomp en dat niet alleen de leiding wordt daar nog na de pomp opgesplitst in meerdere verschillende leidingen allemaal met hun eigen regelkleppen.. dat zou dus willen zeggen dat ik dan met al die regelkleppen rekening moet houden en dat lijkt me wat te complex te worden voor hetgeen ik maar wil bereiken.
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Bernoulli vraagstukje

Ik wou eigenlijk weten of het mogelijk was de drukval te berekenen zonder alles wat er aan de andere kant van de klep gebeurt in rekening te moeten brengen
Nee, dat is onmogelijk.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer