Opladen batterijen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Opladen batterijen

Ik heb de volgende opdracht gekregen ;

4 batterijen van 1,2 V en 2300 mAh kunnen 1000 maal worden opgeladen die 25 euro kosten , bereken hierbij kwH.

Leerkracht gebruikt volgende formule;

E= u.Q en gebruikt dan 4x 1000X 1,2 VX 2,3 Ah en zegt dan dat dit Kwh is maar dat begrijp ik eigenlijk niet zo goed. Ik dacht dat E uitgedrukt werd in Joules.

Iemand een idee?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Opladen batterijen

E wordt normaal uitgedrukt in joules. Maar joules kun je omrekenen naar kWh, als je weet dat 1 joule gelijk is aan 1 wattseconde.

Aangezien in dit vraagstuk alleen maar gegevens in V en A en W zijn gegeven kan je dus direct met Ws en kWh aan de slag en heb je de J niet nodig.

Let je wel op dat je bij al die eenheden en grootheden hoofdletters en kleine letters goed gebruikt?

B.v. als je joule voluit schrijft, dan moet dat met een kleine letter. Kort je af tot J dan moet het met een hoofdletter.

Net zo met watt en W , volt en V, ampere en A.

Berichten: 7

Re: Opladen batterijen

klazon schreef:E wordt normaal uitgedrukt in joules. Maar joules kun je omrekenen naar kWh, als je weet dat 1 joule gelijk is aan 1 wattseconde.

Aangezien in dit vraagstuk alleen maar gegevens in V en A en W zijn gegeven kan je dus direct met Ws en kWh aan de slag en heb je de J niet nodig.

Let je wel op dat je bij al die eenheden en grootheden hoofdletters en kleine letters goed gebruikt?

B.v. als je joule voluit schrijft, dan moet dat met een kleine letter. Kort je af tot J dan moet het met een hoofdletter.

Net zo met watt en W , volt en V, ampere en A.
Moet ik dan uitkomst omrekenen naar kWh ?

Erik

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Opladen batterijen

Ja, dat was toch gevraagd?

Ik ga het antwoord niet geven, want dat mag niet op het huiswerkforum.

Maar begin gewoon ergens, dan zal ik (of iemand anders) wel corrigerend ingrijpen als je de fout ingaat.

Berichten: 7

Re: Opladen batterijen

E= uxQ

E= 1,2 x 2,3 Ah x 4 x 1000= 11040J

in één uur zijn 60 x 60 seconden = 3600

11040/3600= 3,07 kWh

voor die 3,07 kWh hebik 25 euro betaald dus nog eens geteld door 25= kostprijs 0,13€ per kWh

Zoiets?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Opladen batterijen

Is een begin, maar nog niet goed.

Kijk eens hier naar:
E= 1,2 x 2,3 Ah x 4 x 1000= 11040J
Als je naar de eenheden kijkt, dan zie je dat je volts, amperes en uren met elkaar vermenigvuldigt.

Hoe kan je dan een uitkomst in joules krijgen?

Ik had al gezegd dat je die joules kan overslaan, want de uitkomst wordt gevraagd in kWh.

De watts en de uren heb je al, nu alleen die kilo er nog in zien te verwerken.

Berichten: 7

Re: Opladen batterijen

Dus als ik het goed begrijp heb ik al een uitkomst in uren, dus moet ik niet meer delen door 3600.

Dan krijg ik 11040 Wh , dit deel ik dan door 1000 om om te zetten naar kiloW = 11,04kWh

Dit deel ik dan nog eens door 25 krijg ik 0,44 € per kWh

Zoiets,

Erik

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Opladen batterijen

erik holsbeek schreef:Dan krijg ik 11040 Wh , dit deel ik dan door 1000 om om te zetten naar kiloW = 11,04kWh

Dit deel ik dan nog eens door 25 krijg ik 0,44 € per kWh
Als je kilometers deelt door uren krijg je kilometers per uur.

als je kilometers deelt door liters krijg je kilometers per liter

als je zoals hierboven kilowatturen deelt door euro's krijg je ...............
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Opladen batterijen

Moet andersom zijn 25 gedeeld door 11,04 = 2,26€ per kWh

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Opladen batterijen

erik holsbeek schreef:Ik heb de volgende opdracht gekregen ;

4 batterijen van 1,2 V en 2300 mAh kunnen 1000 maal worden opgeladen die 25 euro kosten , bereken hierbij kwH.
Je hebt nu berekend hoeveel kWh (kleine k van kilo, grote W van watt en kleine h van uur) het kost om die 4 batterijen 1000 x op te laden.

Waarom en hoe er nou met die euro's gerekend moet worden is me uit jouw interpretatie van de oefening niet duidelijk.

Wat is de letterlijke tekst?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Opladen batterijen

Willen aantonen dat batterijen duurder zijn dan stroom via stopcontact.

Die 4 batterijen kosten 25 euro vandaar.

Erik

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Opladen batterijen

En daarbij zijn dan nog niet meegerekend de kosten voor de laadstroom en de bij het laden optredende verliezen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Opladen batterijen

Willen aantonen dat batterijen duurder zijn dan stroom via stopcontact.
Uiteraard is stroom uit oplaadbare batterijen duurder dan direct uit het stopcontact. Dat kan je eigenlijk ook wel bedenken zonder er aan te rekenen.

Maar daarmee heb je dan wel weer het gemak dat je geen kilometers verlengsnoer nodig hebt als je met je mp3-speler een eindje gaat fietsen. :)

Reageer