Rendement bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

Rendement bepalen

Hallo,

Ik moet bepalen hoeveel alcohol er uit een proef is ontstaan. Wat ik weet is dat het massa verschil (hier) van koolstofdioxide 41.23 gram is. Ik moet nu het rendement bepalen door middel van Molverhouding. En dat moet dan blijkbaar wat zeggen over de hoeveelheid alcohol dat is ontstaan.

molmassa C=12.01

molmassa O=16,00x2=32,00

Kan iemand mij a.u.b helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rendement bepalen

rendement = (hoeveel is er ontstaan) : (hoeveel had er theoretisch maximaal kunnen ontstaan) * 100% .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 37

Re: Rendement bepalen

rendement = (hoeveel is er ontstaan) : (hoeveel had er theoretisch maximaal kunnen ontstaan) * 100% .


Maar ik weet dus niet hoeveel er max. had kunnen ontstaan. We moesten alleen een paar druppels alcohol zien te krijgen door middel van destillatie en dat was het. Meer hoefde niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rendement bepalen

Maar ik weet dus niet hoeveel er max. had kunnen ontstaan. We moesten alleen een paar druppels alcohol zien te krijgen door middel van destillatie en dat was het. Meer hoefde niet.
Kun je dan uitleggen wat dat te maken kan hebben met:
Aderi schreef:Wat ik weet is dat het massa verschil (hier) van koolstofdioxide 41.23 gram is. molmassa C=12.01

molmassa O=16,00x2=32,00
Als je destilleert heb je een alcoholoplossing en probeer je zoveel mogelijk zuivere alcohol daaruit te halen. Wat heeft dat te maken met een massaverschil (??) CO2?? Massaverschil tussen wat en wat?

Hier ga je eens overzichtelijk en volledig op een rijtje moeten zetten wat je precies stap voor stap deed en wat er nu eigenlijk van je verwacht wordt, anders wordt geen mens daar wijs uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 37

Re: Rendement bepalen

Het bekerglas waarin we 49,53 gram Maïzena in hadden gedaan woog in totaal 220,51 gram. De volgende les gingen we het gist met de erlenmeyer wegen en dat woog 372,72 gram. Dit moesten we ongeveer 1 week laten staan in speciale kasten. Na de vakantie gingen we de erlenmeyer met het gist opnieuw wegen, en toen bleek het dat ‘iets’ uit is gegaan. Want de erlenmeyer woog toen 331,49 gram. Zo’n dop dat er op zat was een waterslot. Het zorgde ervoor dat er geen zuurstof bij kon komen. Er is dus CO2 uitgegaan. We konden ook zien dat het mengsel veel dikker was geworden dan eerst. Maar toch heeft dat niks mee te maken gehad, want het heeft grammetjes verloren

Wat er was overgebleven gingen we destilleren. De opdracht was om paar druppeltjes alcohol eruit te halen en dan tenslotte verbranden. Nu moet ik hieruit het rendement bepalen van alcohol. En leraar heeft gezegd dat ik dat het beste doormiddel van molverhouding kan doen:S...snap het totaal niet, misschien mis ik wat gegevens ofso?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rendement bepalen

mijn interpretatie:
Dit moesten we ongeveer 1 week laten staan in speciale kasten. Na de vakantie gingen we de erlenmeyer met het gist opnieuw wegen, en toen bleek het dat ‘iets’ uit is gegaan. Want de erlenmeyer woog toen 331,49 gram.
er is dus een reactie opgetreden. Alleen gassen kunnen eruit, we mogen aannemen dat de gist 41 gram CO2 heeft geproduceerd bij de omzetting van meel in alcohol.

wat is de reactievergelijking van amylose naar alcohol, CO2 en nog wat?

Met nog rekenwerk zie je daarna wat de gist maximaal aan alcohol had kunnen produceren.

Door te destilleren haal je de alcohol uit je meel/gist/alcohol/watermengsel

Als het goed is heb je het destillaat gewogen (hopelijk?), en weet je dus wat er wérkelijk aan alcohol is geproduceerd.

Nu zou je het rendement van de vergisting kunnen bepalen.
De opdracht was om paar druppeltjes alcohol eruit te halen en dan tenslotte verbranden.
Dat was mogelijk om aan te tonen dat het destillaat daadwerkelijk alcohol was?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer