Zeep maken (glycerol als emulgator)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Zeep maken (glycerol als emulgator)

Hallo allemaal,

We hebben laatst op school zeep gemaakt waarbij we eerst frituurvet gesmolten hebben en daaraan een KOH-oplossing toegevoegd hebben en wat glycerol (oftewel: verzepen).

Nu is de vraag die beantwoord moet worden:

"Glycerol heeft hier de functie van emulgator.

a. Leg uit of een emulgator hier de reactie versnelt.

b. Leg uit waarom glycerol kan worden opgevat als een emulgator."

Maar hier kom ik helaas niet uit. Op verschillende websites lees ik dat het zeep (de vetzuurgroepen) juist de emulgator is omdat die op een bepaalde manier in het water gaan zitten met hun hydrofiele kop en hydrofobe staart dat ze water en vetten gemengd kunnen houden. Nergens kan ik iets lezen of glycerol nog een functie heeft.

Weet iemand hier iets meer over?

Alvast bedankt.

Berichten: 2

Re: Zeep maken (glycerol als emulgator)

Ik zit hier ook mee.

Ik zit er al heel lang naar te kijken maar kom er gewoon niet uit. Ik dacht ook dat het gevormde zeep/zout de emulgator zou kunnen zijn vanwege een lange hydrofobe koolstofketen en een zuurgroep (hoewel dat een zuurrest groep is, dus is dat dan wel hydrofiel?). Maar dit is het dus sowieso niet, want er wordt al aangegeven dat glycerol de emulgator is.

Ik hoop dat iemand het wel begrijpt.

Berichten: 4

Re: Zeep maken (glycerol als emulgator)

Hoe heb jij die reactievergelijking van die verzeping van een vet?

Ik heb namelijk dit (plaatje), waarbij er dus ook al glycerol ontstaat (zoals ook op bladzijde 198 van Chemie Overal deel 2). Ik snap daarom niet waarom er nog meer glycerol bij moet.

En waarvoor is die emulgator eigenlijk nodig?

Welke 'stoffen' moet glycerol als emulgator eigenlijk bij elkaar houden?

Is er iemand hier die er verstand van heeft? :)

Afbeelding

Berichten: 4

Re: Zeep maken (glycerol als emulgator)

"Glycerine wordt ook in cosmetische producten gebruikt. Het trekt namelijk vocht aan en voorkomt hierdoor dat cremes waaraan glycerine is toegevoegd uitdrogen."

http://gilde.vanderleden.com/viewtopic.php?p=17637

"Glycerol lost goed op in water en is hydrofiel. Dit komt omdat er veel O-H groepen in zitten die waterstofbruggen vormen met watermoleculen."

http://www.scholieren.com/werkstukken/36251

Betekent dat dan dat water niet meer afgestoten kan worden door de hydrofobe staarten van de triglyceride (van het frituurvet)? Dus dat glycerol (als emulgator) ervoor zorgt dat water niets meer met lange C-ketens van de triglyceride doet waardoor het frituurvet uitstekend gemengd blijft in het water, waardoor de reactie dus ook sneller verloopt?

Of zit ik er compleet naast?

Berichten: 2

Re: Zeep maken (glycerol als emulgator)

Ik heb idd diezelfde reactievergelijking uit het boek. Ik snap eigenlijk niet eens wáarom glycerol een emulgator zou kunnen zijn. Maar wat je zegt klinkt best aannemelijk.

Reageer