De temperatuur van een gasvlam rendement

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 17

De temperatuur van een gasvlam rendement

wij hebben een practicum gedaan en we snappen het niet echt.

hier komen de gegevens:

Cwarmte ijzer = 0,46

Cwarmte water = 4,2

M ijzer = 21,29 gr

M water = 100 gr

begin temp = 20,6 C

eind temp = 36,2 C

Hoe rekenen wij nu uit wat de warmte van de gasvlam is? hulp gewenst!

mvg pier

Berichten: 336

Re: De temperatuur van een gasvlam rendement

De Cwarmte betekend warmtecapaciteit, dat is hoeveel graden een stof opwarmt als je er een bepaalde hoeveelheid energie in stopt. De eenheid die je boven niet hebt opgeschreven is waarschijnlijk Joule per gram per graad celcius.

Als je ervoor zorgt dat geen warmte wegloopt uit je systeem, zorgt al je warmte voor opwarming van het systeem. Kortom om de wamte van de gasvlam te berekenen moet je weten hoeveel energie nodig was om dat water en dat ijzer op die temperatuur te brengen. Verder moet je ook weten hoe lang het experiment heeft geduurt, dan kun je het vermogen van de gasvlam berekenen. Ik ga er even vanuit dat ze het vermogen willen weten.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 17

Re: De temperatuur van een gasvlam rendement

maar wij moeten de warmte van de gasvlam berekenen.

:)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: De temperatuur van een gasvlam rendement

Wat heb je precies gedaan en welke formules heb je geleerd die je eventueel zou kunnen gebruiken?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 336

Re: De temperatuur van een gasvlam rendement

Het probleem is dat de warmte een maat is voor de energie. Hoe langer je de vlam aan hebt hoe hoger de geproduceerde warmte van de vlam zal zijn.

De energie die je kunt uitrekenen met de vraag hoeveel energie nodig was om die materialen tot zover op te warmen is de warmte die je gasvlam gedurende je experiment heeft afgegeven.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 17

Re: De temperatuur van een gasvlam rendement

Uitvoering:



1.Weeg de massa van de moer.

2.Vul het bekerglas met 100ml.

3.Eerst verhit men de moer.

4.Dan meet men de temperatuur van het water.

5.Men legt de moer in het water

6.Meet men de gestegen temperatuur van het water.



Uitwerkening:



Hoeveel warmte het water in het bekerglas heeft opgenomen?

De temperatuur van het water steeg van 19,8˚C naar 32,5˚ dus ∆T is 32,5 – 19,7 = 12,8˚C

Hoeveelheid warmte die de moer heeft afgegeven?

De temperatuur van het water steeg van 19,8˚C naar 32,5˚ dus het steeg 12,8

Bereken temperatuur gasvlam?

???

Is deze waarde te hoog of te laag?

????



»

Onze docent zei dat de moer zich aanpastte aan de temp v.d. vlam.

Berichten: 336

Re: De temperatuur van een gasvlam rendement

Onder de aanname dat de moer de temperatuur van de gasvlam heeft aangenomen kun je het volgende doen.

Het probleem is dus het volgende :

Je hebt een moer met een bepaald gewicht en op de onbekende temperatuur Tvlam. Je hebt een bak water met bepaald gewicht en temperatuur 19.8C. Je stopt de moer in de bak water en het totaal krijgt een temperatuure van 32.5C.

De energie om het water van 19.8C naar 32.5C te brengen is gelijk aan de energie die vrijkomt als de moer van Tvlam naar 32.5C gaat. Kun je nu Tvlam uitrekenen?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: De temperatuur van een gasvlam rendement

Dit onderwerp past beter in Huiswerk en Practica en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 9

Re: De temperatuur van een gasvlam rendement

Hallo ik ben Willem en ben samen met Pier met het practicum bezig ik heb wat berekening gemaakt aan de hand van de tip van sirius:

Q=c x m x delta T

4,2 x 100 x 12,8= 5376 J per gram per graad C

5376=0,46 x 21,29 x delta T

Dus 548,94..... C

+ 19,7 = 568,6 C

Hier kom ik op uit

Correct me if I am wrong.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: De temperatuur van een gasvlam rendement

WillemG schreef:Q=c x m x delta T

4,2 x 100 x 12,8= 5376 J per gram per graad C
Je vermenigvuldigt hier al joule per gram per graad celsius met grammen en graden celsius, en houdt dus joule over.
5376=0,46 x 21,29 x delta T

Dus 548,94..... C

+ 19,7 = 568,6 C
denk nog eens even na over die 19,7?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: De temperatuur van een gasvlam rendement

Ohhjaa dat ene moet natuurlijk gewoon joule zijn maar die 19,7 C is start temperatuur van water die ik gebruik ofzou ik hier de "kamertemperatuur" voor moeten gebruiken ?? Of het verschil tussen de begin en eindtemperatuur 12,8 C ??

De laatste lijkt mij het meest logisch dus die heb ik herberekend:

Dus 548,94..... C

+ 12,8 = 561,74 C

Weer graag op of aanmerkingen als ik het verkeerd doe :)

Hulp word zeer gewaardeerd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: De temperatuur van een gasvlam rendement

die moer koelde af tot welke temperatuur?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: De temperatuur van een gasvlam rendement

De moer gaf warmte af aan het water waardoor het 32,5 C werd de moer werd ook 32,5 denk ik dan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: De temperatuur van een gasvlam rendement

De moer gaf warmte af aan het water waardoor het 32,5 C werd de moer werd ook 32,5 denk ik dan
precies, dat was de eindtemperatuur van de moer. . En met een ΔT van -585 °C was de begintemperatuur (dwz de temperatuur van de moer voordat je hem in het water gooide) dus: ..................
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: De temperatuur van een gasvlam rendement

Kijk dit schiet nu mooi op :) ik doe dit practicum verslag samen met pier en willem en nu snappen we tenminste hoe we het moeten doen. Iedereen die geholpen heeft hartstikke bedankt

Reageer