Forces on rampage

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 199

Forces on rampage

De zwaartekracht doet over het algemeen gewoon zijn ding waardoor dingen naar beneden vallen, planeten om sterren draaien enz. Maar af en toe loopt het uit de hand: zwarte gaten. De zwaartekracht wordt te sterk en de boel implodeerd. Ik heb echter nog niks gehoord van verschijnselen waarbij de elektrische krachten on rampage gaan (bijv. een elementair deeltje met een lading van 100.000 elementairlading). Ook van de zwakke en sterke kracht heb ik niets gehoord. Is de zwaartekracht de enige kracht die zulke vreemde dingen doet?

p.s. Ik weet niet hoe het zit met die mini-zwarte-gaten die mogelijk bij CERN zouden kunnen ontstaan...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Forces on rampage

Een belangrijk verschil tussen zwaartekracht en elektromagnetische kracht is dat zwaartekracht altijd aantrekkend is, terwijl EM kracht afstotend is indien de ladingen gelijk zijn. Als je heel veel dezelfde lading op elkaar probeert te krijgen, stoot het elkaar dus juist heel sterk af in plaats van het elkaar nog meer aan te trekken.

Berichten: 199

Re: Forces on rampage

Dat is inderdaad een groot verschil. De hoogleraren op mijn uni hebben me voor zover vertelt dat zwaartekracht de enige is die altijd alleen maar aantrekt (hoewel donkere energie erg veel lijkt op een afstotend deel van zwaartekracht), en dat zij nog geen verschijnselen kennen vergelijkbaar met het zwarte gat bij de andere krachten. Ik heb mij dan ook voorgenomen zwaartekracht niet te proberen verenigen met de andere 3 krachten (deze zijn fundamenteel van andere aard), maar zwaartekracht op mijn eigen manier te benaderen (nadat ik Einsteins visie volledig snap).

Reageer