Springen naar inhoud

Eas p-methylbenzofenon

• Log in om te kunnen reageren

mrlngtng

mrlngtng

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2012 - 23:48

Hallo,

Voor het labo organische chemie gaan we p-methylbenzofenon synthetiseren. Hiervoor moeten we de reactie en het reactiemechanisme uitschrijven. Volgende producten worden vermeldt in de labo handleiding:

AlCl3 ; tolueen; benzoylchloride ; HCl

Nu vroeg ik mij af, welke rol speelt het zoutzuur in deze reactie(mechanisme) eigenlijk?

Mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_choco-and-cheese_*

• Gast

Geplaatst op 21 maart 2012 - 15:25

Hallo,

Voor het labo organische chemie gaan we p-methylbenzofenon synthetiseren. Hiervoor moeten we de reactie en het reactiemechanisme uitschrijven. Volgende producten worden vermeldt in de labo handleiding:

AlCl3 ; tolueen; benzoylchloride ; HCl

Nu vroeg ik mij af, welke rol speelt het zoutzuur in deze reactie(mechanisme) eigenlijk?

Mvg

HCl dampen komen vrij tijdens deze reactie, het moet dus onder een trekkast gebeuren!

AlCl3 reageert onmiddellijk met waterdamp in de lucht en vormt waarschijnlijk een neerslag door complexvorming met water na deze reactie. Bij toevoegen van geconc. HCl zal het neergeslagen complex (en trouwens ook je aluminiumchloride), de vaste stof die aan de kolf blijft plakken oplossen.

Je hoeft het dus niet te gebruiken tijdens de reactie van p-methylbenzofenon.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures