Springen naar inhoud

Installeren van windows 7

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2012 - 10:53

Omdat het niet echt over programmeren gaat, plaats ik het maar even hier.

Zelf rommel ik graag wat met verschillende OS, maar soms heb je ook gewoon een werkende computer nodig :)

Ik zit nog met een Dell laptop waarop een dualboot Ubuntu/Vista is geïnstalleerd. Ik zou graag enkel Windows 7 op de computer zettten maar wel zonder enig risico (niet mijn eigen computer).

Wat ik dacht:

1) Uiteraard gegevens back-up
2) Systeem image maken voor het geval de installatie misloopt, iemand tips voor betrouwbare software hiervoor?
3) Ik denk om alle partities dan via een Linux Live cd netjes weer te formatteren en samen te voegen
4) Booten van Windows 7 dvd

Waar ik schrik voor heb: problemen met de drivers. Iemand die ook hier enkele tips voor heeft?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2012 - 11:22

Windows 7 is geen Windows 95 meer :)

De installer van Win7 pakt de meeste dingen voor je aan, inclusief de partities. Je kunt aangeven dat hij de hele harde schijf gebruikt en maakt vervolgens zelf de benodigde partities aan (Win7 heeft er minimaal 2 nodig). Punt 3 is dus overbodig.

Windows 7 is in staat de meeste drivers via Windows update binnen te halen. Nog nooit problemen mee gehad.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2012 - 11:24

Lijkt me in orde.

Ik ben destijds ook geswitched van Vista naar 7. Qua drivers zal je tegenwoordig niet al te veel problemen meer hebben. Het OS is ondertussen al een tijdje op de markt.

Juist de drivers voor mijn vingerafdruklezer en mijn grafische kaart hebben mij vrij veel moeite gekost, maar dat is uiteindelijk allemaal in orde gekomen.

Omdat het niet echt over programmeren gaat, plaats ik het maar even hier.

Bedankt hiervoor :)

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2012 - 12:39

Windows 7 is in staat de meeste drivers via Windows update binnen te halen. Nog nooit problemen mee gehad.

Heb bij een Dell al problemen gehad om de driver te vinden voor het 'in krulletjes naar beneden scrollen' via een cirkelbeweging, en bij HP bij het streepje om omlaag te scrollen. Gecombineerd met de wireless driver die niet wilde waardoor het een boeltje werd.

Handig dat ik stap 3 kan overslaan, bedankt voor de tip. Eventueel nog tips voor die system image?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Pier

Pier

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2012 - 16:32

Doe je dit legaal of illegaal

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2012 - 17:04

Windows 7 installeren is niet zo moeilijk... maar inderdaad, de drivers:

Ik zou vooraf kijken of dell de drivers voor de laptop in kwestie voor win7 online heeft staan, en check meteen of dat dan 32 of 64 bits (of beide) betreft. Voor laptops die dell zelf ook met win7 levert is dat meestal geen probleem, maar als het een oudere is die alleen met vista verkocht is moet je oppassen.
Victory through technology

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2012 - 17:26

Doe je dit legaal of illegaal

Via de universiteit is Windows 7 Home Edition sowieso gratis, legaal.

Het probleem is eerder dat de voorgeïnstalleerde versies bij HP, Dell,.. OEM-versies zijn waarbij die drivers voorgeïnstalleerd waren. Ik ben niet vies van een installatie uitvoeren, maar de drivers, effectief.

Bestaat er een mogelijkheid om ergens uit Win32-map de drivers te back-uppen van de Vista, en vervolgens te restoren onder Win7?

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2012 - 18:44

Bestaat er een mogelijkheid om ergens uit Win32-map de drivers te back-uppen van de Vista, en vervolgens te restoren onder Win7?

Neen, drivers moet je installeren, dat is meer dan een bestandje in een mapje...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2012 - 18:57

Bedankt voor de antwoorden, ik ga er eens mee aan de slag!

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 maart 2012 - 08:43

Tevens kun je bij Dell drivers downloaden:

http://www.dell.com/...roductSelection
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures