Hoe kon sigismund bepalen dat jan van beieren gewesten kreeg

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Hoe kon sigismund bepalen dat jan van beieren gewesten kreeg

Ik ben net begonnen met het uitpluizen van het leven van Jacoba ven Beieren.

Haar vader Willem VI wilde dat zij hem op zou volgen, maar keizer Sigismund bepaalde dan Jan van Beieren Holland en Zeeland kreeg, en Jacoba alleen Henegouwen.

Hoe kan dit?

Was Sigismund een meerdere van Willem VI?

Wie kan mij dit uitleggen?

Groetjes, Sonja

Berichten: 289

Re: Hoe kon sigismund bepalen dat jan van beieren gewesten kreeg

De Graafschappen van Holland, Zeeland en Henegouwen waren onderdeel van het Heilige Roomse Rijk. De keizer had dus in ieder geval formeel de zeggenschap over de graafschappen. De graaf was in principe de vertegenwoordiger van de keizer die namens de keizer het gebied bestuurde.

Nu gebruik ik hier wat vage taal met "formeel" en "in principe"; dat is omdat in de praktijk de graven nogal eens autonoom handelden en zich niet teveel van de keizer aantrokken, vooral als de keizer (met zijn legers) ergens ver weg was.

De opvolging van graven was in deze periode erfelijk (oorspronkelijk was dat niet zo en stelde de keizer steeds een nieuwe graaf aan). Meestal vond opvolging plaats in mannelijk lijn, maar soms ook in de vrouwelijke; dat laatste was echter zeker niet gebruikelijk. De opvolger van Graaf Willem VI in mannelijke lijn was zijn broer Jan van Beieren; zijn dochter Jacoba van Beieren was zijn opvolgster in vrouwelijke lijn.

Hoewel Graaf Willem VI Jacoba als zijn opvolgster aangewezen had, vond Jan van Beieren dat hij als erfgenaam in de mannelijke lijn recht had om de opvolger van Willem VI te zijn. Jan van Beieren heeft Keizer Sigismund daarvan kunnen overtuigen en hij heeft als keizer Jan van Beieren aangesteld als graaf (of misschien beter: aangesteld als zijn graaf).

Reageer