Zwembadproblemen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Zwembadproblemen

L.S.

Ik richt mij tot dit forum omdat tot op heden zogenaamde deskundigen mij geen goed antwoord hebben kunnen geven.

Ik woon in Spanje (www.la-yesera.com) en heb daar een zwembad van 100 m3. Ik vul dit zwembad met water uit eigen bron. Zoals tot nu toe iedere zwembad"deskundige" mij voorchrijft onderhoud ik het zwembad op chloorniveau met chloortabletten en eventueel de PH met PH verhoger of reducer.

Ik heb echter een zeer sterke aangroei van scherpe- naaldvormige kristallen vooral op de voegen tussen de glasmozaiktegeltjes en een glazuurachtige aanslag op de tegeltjes zelf. De kristallen en de aanslag zijn na droging volledig wit van kleur.

Een ieder om raad gevraagd zegt mij dat het om calciumcarbonaat gaat. Echter het spul lost niet op in zoutzuur dus kan dat het niet zijn. Graag willen de "deskundigen" mij dan wel een dure zogenaamde zoutgenerator verkopen waardoor ik dan geen chloortabletten hoef te kopen. Maar zekerheid dat dan mijn kristalprobleem is opgelost kan men niet geven.

Mijn bronwater heb ik laten analiseren waaruit bleek dat ik o.a. een zeer hoog SO4 , Na en Cl gehalte heb. De waarden van het onderzoek zal ik hierbij geven:

Ca 485 mg/l ; Mg 207,5 mg/l ; Na 307,5 mg/l ; K 25 mg/l ; CO3 0 mg/l ; CO3H 277,41 mg/l ; CL 576,07 mg/l ;

SO4 1690,13 mg/l

Zelf vermoed ik dat door de toevoeging van de chloortabletten er een grote onbalans in het water plaatsvind waardoor de kristallen zich gaan vormen.

Hetzelfde bronwater gebruik ik ook in ons leidingwatersysteem (m.u.v. het drinkwater via een osmoseinstallatie). In ons leidingwatersysteem hebben wij geen noemenswaardige verstoppingen van douchekoppen, kranen enz.

Ik nu op zoek naar een apparaat die de kristalvorming kan voorkomen en naar een (chemisch)middel waarmee ik de aanslag van de wanden en de bodem van het zwembad kan reinigen.

Bij het voorkomen heb ik zelf gedacht aan het plaatsen van een annode en een kathode. Ik heb met het water proefjes gedaan waarbij zich op de bodem van de proefbak een bruine vlokkerige substantie begon te vormen. Voor de elektroden gebruikte ik twee RVS A312 staven.

De bruine vlokken lieten zich eenvoudig uit het restwater filteren. Het blijkt geen ijzer te zijn daar het niet reageert op magnetisme.

Bij geleidingsmetingen voor- en na de proef bleek de elektrische geleidbaarheid van het water na de proef met ruim 70% te zijn afgenomen.

Ik zou het restwater wel willen laten testen maar dat kost hier nog al wat dus hoop ik via dit forum wat meer te weten te komen.

Mijn vragen zijn dus concreet;

-wat zijn die kristallen en harde aanslag?

-Hoe- en met wat kan ik het lege zwembad chemisch reinigen ?

-Hoe kan ik de kristalvorming voorkomen?

-Ben ik met mijn elektrolyse idee op een goede weg?

Ik hoop van harte hier op dit forum dan ook "echte deskundigheid" te vinden.

vriendelijke groet

Hans

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zwembadproblemen

Het lijkt mij erg hard water:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_water

http://en.wikipedia.org/wiki/Descaling_agent

De Calcium en magnesium moet je uit het water halen.

Het goedkoopste is om het te destilleren. In spanje zou dat niet zo'n probleem moeten zijn.

http://www.solaqua.com/solstilbas.html

Nou ja, goedkoop, je moet wel glas kopen en land hebben en het installeren ezv, goedkoop is ook maar relatief.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zwembadproblemen

Calcium- en magnesium sulfaat voldoen aan je beschrijving van de kristallen. Hoe die precies vormen in de condities van je zwembad kan ik me zo even niet voorstellen.

Overigens zou je bij afzetting van calcium carbonaat een enorme verandering in de pH verwachten.

Natriumzouten zijn zo goed als allemaal (zeer) goed oplosbaar in water dus daar zou ik me geen zorgen over maken. Je neerslag na electrolyse zou evengoed een ijzerverbinding kunnen zijn en die hoeft niet magnetisch te zijn (roest bijvoorbeeld). Omdat je wateranalyse niets over ijzer laat zien zou ik de resultaten van je electrolyse-proef even voorzichtig behandelen.

Een alternatief voor het ontharden is zandfiltratie onder toevoegen van loog. Of dat beter is, daar heb je vast zelf al ideeën over :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 11

Re: Zwembadproblemen

DePurpereWolf schreef:Het lijkt mij erg hard water:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_water

http://en.wikipedia.org/wiki/Descaling_agent

De Calcium en magnesium moet je uit het water halen.

Het goedkoopste is om het te destilleren. In spanje zou dat niet zo'n probleem moeten zijn.

http://www.solaqua.com/solstilbas.html

Nou ja, goedkoop, je moet wel glas kopen en land hebben en het installeren ezv, goedkoop is ook maar relatief.
Hallo,

Bedankt voor de reactie. Ik heb de links gelezen maar echt helpen die mij niet verder. Over die link met solaqua, die geven ongeveer 5 liter per dag. Als ik in 1 maand mijn water daarmede wil zuiveren heb ik ongeveer 650 m2 installatie nodig, dus dat zet ook geen zoden aan de dijk.

gr. Hans

Berichten: 11

Re: Zwembadproblemen

Mrtn schreef:Calcium- en magnesium sulfaat voldoen aan je beschrijving van de kristallen. Hoe die precies vormen in de condities van je zwembad kan ik me zo even niet voorstellen.

Overigens zou je bij afzetting van calcium carbonaat een enorme verandering in de pH verwachten.

Natriumzouten zijn zo goed als allemaal (zeer) goed oplosbaar in water dus daar zou ik me geen zorgen over maken. Je neerslag na electrolyse zou evengoed een ijzerverbinding kunnen zijn en die hoeft niet magnetisch te zijn (roest bijvoorbeeld). Omdat je wateranalyse niets over ijzer laat zien zou ik de resultaten van je electrolyse-proef even voorzichtig behandelen.

Een alternatief voor het ontharden is zandfiltratie onder toevoegen van loog. Of dat beter is, daar heb je vast zelf al ideeën over :)
Bedankt voor de ractie;

Over jouw reactie, in mijn PH vond geen enorme reactie plaats. Je stelt ook dat roest niet magnetisch is. Ik ben het daar helaas niet echt mee eens. Ik heb was roest van een oud stuk staal geveegd en daar een magneet boven gehouden. Het roest wist niet hoe snel het de magneet moest bereiken.

Even wat meer over mijn elektrolyse-proef. Het is bij een herproef gebleken dat de waarden zeer sterk afhankelijk zijn van de soort meting. De meting als in mijn eerste schrijven is gedaan met een redelijk goede ohm-meter.

Als ik echter de meting uitvoer met een Volt-meter over de voedingsspanning en een Ampere-meter in serie met de elektroden en de uitslagwaarden daarvan op elkaar deel om de weerstand te berekenen, blijken er zeer grote verschillen in uitkomst te zijn bij verschillende voedingsspanningen op de elektroden.

Mijn verhaal over de elektrolyse moet dus maar even in de koelkast.

Zandfiltratie pas ik momenteel al toe met een zandfilter met een inhoud van 300 liter zand. Ik voeg geen loog toe en ben daarom benieuwd wat voor loog ik daarvoor het beste kan gebuiken zonder meer kristalvorming te krijgen.

groet Hans

Reageer