Springen naar inhoud

Coldpack van 110 x 40 cm mogelijk?

• Log in om te kunnen reageren

devene

devene

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2012 - 15:27

Ik ben absoluut geen chemicus, zodoende stel ik mijn vraag ook hier omdat ik er zelf niet uit kom.

Is een coldpack (amonium nitraat - water) van ongeveer 110 x 40 cm technisch te realiseren?
Zo ja, hoe lang kan een coldpack van dit formaat een temperatuur van bijv. -20 graden Celsius behouden bij een omgevingstemperatuur van bijv. 21 graden Celsius of is dit variabel te maken naar gelang de samenstelling?

Andere vraag:
Is het effect van een coldpack ook te realiseren met andere stoffen.

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.
In ieder geval bedankt alvast.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2012 - 17:11

Tja, hoe groot kun je zo'n maken? Ik denk dat dat vooral iets van praktische aard is - een vuilniszak water in een kliko ammoniumnitraat gooien levert uiteraard ook een koud geheel op.

Om te bekijken hoe lang iets koud -blijft- zul je moeten uitzoeken hoe de isolatie is na het koelen.

Je kunt ipv ammoniumnitraat ook ureum gebruiken, al staat me bij dat het koelende effect kleiner is.
Victory through technology

devene

devene

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2012 - 07:30

Tja, hoe groot kun je zo'n maken? Ik denk dat dat vooral iets van praktische aard is - een vuilniszak water in een kliko ammoniumnitraat gooien levert uiteraard ook een koud geheel op.

Om te bekijken hoe lang iets koud -blijft- zul je moeten uitzoeken hoe de isolatie is na het koelen.

Je kunt ipv ammoniumnitraat ook ureum gebruiken, al staat me bij dat het koelende effect kleiner is.

Bedankt voor je antwoord.
Het zou om een soort holle mat gaan, dus minder inhoud en stugger dan een vuilniszak.
Heb je een idee om deze proef te laten slagen, m.a.w. hoe zou ik het praktisch aan kunnen pakken met de
werkzame stoffen, ik neem aan dat je water en amoniumnitraat moet scheiden als je de koudewerking op een door jou gewenst tijdstip wilt gebruiken zoals met een coldpack?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures