Redoxtitratie van fe(ii)so4

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Redoxtitratie van fe(ii)so4

Beste Wetenschapsforummers,

Ik moet voor mijn practische opdracht door middel van een redoxtitratie een hoeveelheid Fe(II)SO4 bepalen(de hoeveelheid ligt tussen de 9 en 13 mmol). Hiervoor moeten we zelf een plan opstellen. Ik wil gaan titreren met een KMnO4 oplossing(0,02M hebben we op school).

Nu zat ik te twijfelen tot welke concentratie ik mijn Fe(II)SO4 moet gaan verdunnen. De reactie tussen het permanganaat en de ijzer(II) is in de verhouding 1:5

Zelf dacht ik aan een concentratie van ongeveer 0,10M voor de ijzer(II). Dan zou ik de hoeveelheid Fe(II)SO4 dus in een 100mL maatkolf moeten oplossen. Maar ik moet met deze hoeveelheid stof die ik krijg ook nog een spectrofotometrische hoeveelheidsbepaling doen dus is 100 mL wel weinig om die 2 bepalingen daarvan te doen. Zou het dan misschien beter zijn als ik mijn Fe(II)SO4 oplos in een 250mL maatkolf?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Groetjes Dirk

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Redoxtitratie van fe(ii)so4

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Redoxtitratie van fe(ii)so4

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8

Re: Redoxtitratie van fe(ii)so4

Ik heb vandaag mijn practische opdracht geoefend. Ik heb gewerkt met de 250mL maatkolf en de titratie verliep goed. Ik heb geen hulp meer nodig dus!!

Groetjes Dirk

Reageer