Temperatuur regel methode

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Temperatuur regel methode

Goedemiddag mensen,

Ik heb de volgend situatie.

Product x wordt gekoeld door middel van een warmte wisselaar waar koud water op staat.

Wat regelt beter?

A. De koud water toevoer is constant en we gaan de snelheid van het product regelen om deze naar de gewenste temperatuur te koelen.

B De product flow is constant en we regelen de hoeveelheid water om het product naar de gewenste temperatuur te koelen.

Iemand beweert dat A de beste methode is. Naar mijn idee maakt dit niet uit, waar ik weet het niet zeker...

Persoonlijk vind ik B wel de mooiste oplossing.

Wie het weet mag het zeggen :)

Groeten,

Bas

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Temperatuur regel methode

De beste manier is een variant op A. Een deel van de productstroom gaat via een bypass om de warmtewisselaar en wordt vóór de temperatuurregelaar gemengd met de hoofdstroom die door de ww gegaan is. De regelaar stuurt de hoeveelheid bypass.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Temperatuur regel methode

In praktijk zal B worden gebruikt, koelmedium regelen op uittrede van je product. Daarnaast lijkt mij dat het gaat om de productstroom, dus dit is de bepalende flowrate en daar wil je niet op ingrijpen.

Een deel bypassen wordt gedaan indien er grote verschillen in hoeveelheden tussen beide stromen bestaan, waardoor de weerstand enkelzijdig een bepalende factor wordt. Het logaritmisch temperatuurverschil zal hierdoor (bij bypass) kleiner worden, en je hebt meer thermische lengte nodig. Let wel dat een 3weg klep voor een meng- of verdeelregeling tevens duurder is dan een 2weg klep in het water.

Meer water betekent grotere lmtd, dus kleinere therm.lengte, maar hogere weerstand waterzijdig.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Temperatuur regel methode

De vraag hier was wat de beste methode is, niet wat de goedkoopste is.

Als de temperatuur van de (product)flow nauwkeurig geregeld moet worden is de door mij beschreven methode de beste.

Veel warmtewisselaars die een flow koelen met koelwater hebben niet eens een temperatuurregeling. Het koelwater wordt met een handklep min of meer juist ingesteld en daarna laat men de temperatuur van de (product)flow resulteren, totdat het te veel afwijkt van het gewenste en stelt men de handklep iets anders in.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Temperatuur regel methode

Bedankt voor de antwoorden.

Een variant op A zou volgens mij ook het beste zijn ja (met een product mengklep), maar dat is nu niet het geval.

Ik ga voor optie B omdat ik zo een constante product flow heb. Mocht dit, om wat voor reden dan ook, niet goed werken kan ik altijd naar optie A gaan aangezien ik toch een frequentie geregelde pomp heb :)

Groeten,

Bas

Reageer