Zolder

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Zolder

Hallo,

ik heb een garage van 8x12 meter en wil hier graag een zolder inbouwen van 8 x 8 meter.

in de garage staan H-balken op 4 en 8 meter in de muur waaraan de H-balken voor de spits gelast zijn.

nou wil ik de zolder bouwen door 2 staanders van H-balken tegen de gevel te maken en daaraan een IPE-balk te bevestigen die 8 meter overspant.

dan wil ik 2 IPE-balken aan de bestaande H-balken bevestigen die ook 8 meter gaan overspannen.

Hiertussen wil ik dan houten balken bevestigen waarop de zoldervloer getimmerd wordt.

eventueel zou ik de IPE-balken kunnen ondersteunen door een verbinding naar de spits.

nou is mijn vraag natuurlijk wat voor maar IPE ik hiervoor nodig heb.

alvast erg bedankt voor diegene die z'n hersens er even aan wil pijnigen.

Felix

Berichten: 232

Re: Zolder

Mijn hersens doen al pijn om het alleen maar in in te beelden wat je bedoeld... Gelieve tekeningen toe te voegen ter verduidelijking van de situatie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zolder

Ken je deze site: staaltabellen

Als je weet wat de belasting van de vloer wordt kun je uit de tabellen halen wat je nodig hebt.

Berichten: 54

Re: Zolder

Even ter info:

Gezien de aard van de constructie, de relatief grote overspanning en de mogelijke opslag van allerhande spullen is een professionele berekening aan te raden.

Daarnaast de volgende vragen.

Wat voor fundering zit er onder de garage.

Wat voor hoofddraagconstructie heeft de garage dus afmetingen van profielen

Vorm van de garage omdat de staalprofielen mogelijkerwijs ook een stuk windbelasting moeten overbrengen naar de fundering.

Dit is weer afhankelijk van de opbouw van de gevels.

Als we even rekenen met stalen liggers hoh 4,00 m heb je de volgende ligger nodig HE240B gewicht van de ligger ruim 675 kg!

Bij een IPE profiel wordt dit een IPE 330 met een gewicht van van ruim 400 kg maar met een grotere constructie hoogte dan de HEB.

Daarnaast krijg je 2 puntlasten op je fundering van ruim 50 kN.

Kan je fundering dit aan (bijvoorbeeld toelaatbare paalbelasting niet wordt overschreden bij een fundering op palen)?

Of kan de funderingsbalk deze extra belasting wapeningstechnisch aan?

Je zult begrijpen dat even op dit forum een antwoord te krijgen misschien de goedkoopste maar niet de beste weg is.
klazon schreef: vr 23 mar 2012, 16:36
Ken je deze site: staaltabellen

Als je weet wat de belasting van de vloer wordt kun je uit de tabellen halen wat je nodig hebt.


Deze tabellen gaan maar tot 6 meter lengte en daarnaast nog gebaseerd op de oude TGB1990 (NEN6770).

Conform de nieuwe EN zal de berekening nader moeten worden bekeken daarbij kun je nog wel samen met de EN 8700 nog wat doen met veiligheidsfactoren.

Reageer