[Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

[Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

Animal Farm van George Orwell is het eerste boek dat we gaan lezen met de boekenclub. In de post hieronder volgt een korte beschrijving van het boek en de schrijver.

Voor dit boek nemen we (gezien de feestdagen in December en om eventuele startperikelen op te vangen) de maanden november en december 2005.

De eerste drie weken van november (1 t/m 20 nov.) worden gereserveerd voor het aanschaffen/lenen en lezen van het boek.

Daarna kan over het boek gediscussieerd worden in deze topic.

De bevindingen kunnen van alles zijn: van commentaar op de schrijverskwaliteiten of een passage die je bijzonder aanspreekt tot de symboliek van het boek of betekenis van het boek voor de tijd waarin het geschreven is.

Vriendelijk verzoek om hier geen hele (cut & paste van Internet of elders) samenvattingen van het boek te plaatsen.

In de periode 1 januari 2006 t/m 12 februari 2006 (week 1 t/m 6) zal een nieuw boek aan de orde komen.

Voorstellen hiervoor kunnen leden van de boekenclub hier plaatsen.

Voor aanmeldingen en/of vragen kun je terecht in de boekenclub topic.

Veel leesplezier toegewenst!

Cassanne, Veertje, Wouter_Masselink

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: [Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

BESCHRIJVING BOEK:

Voor het eerst uitgegeven in 1945 door Martin Secker & Warburg Ltd.

Engelse uitgave:

Titel boek: Animal Farm,

Schrijver: George Orwell

ISBN 0-141-18738-7

Orwell Centenary Edition (Penguin Literature)

Er zijn meer Engelse uitgaven op de markt. Deze was in ieder geval makkelijk te bestellen bij de boekhandel en snel leverbaar.

Nederlandse uitgave:

Titel boek: Dierenboerderij : een sprookje voor volwassenen

ISBN ISBN 9029534761 (geb.) . - ISBN 90-413-3036-4

Amsterdam [etc.] De Arbeidspers : Singel Pockets, cop. 1996

Niet zeker of deze nog te bestellen is. Wel in bibliotheken. Het boek is overigens ook eerder uitgegeven onder de naam: de boerderij der dieren.

On-line boek: http://www.online-literature.com/orwell/animalfarm/ (alleen Engels)

On-line bestellen bij bol.com (kan natuurlijk ook elders)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Korte inhoud:

Wanneer de onderdrukte dieren van de Manor Boerderij het strenge regime van de boer Jones ten val brengen en de boerderij zelf overnemen, denken ze dat hen een leven van vrijheid en overvloed te wachten staat. Maar de werkelijkheid toont dat zelfs een dier zich kan vergissen...........

Over de schrijver:

George Orwell (25 juni 1903 – 21 januari 1950) was een Brits schrijver en journalist.

Orwell werd geboren als Eric Arthur Blair in India uit een Schotse familie. Als kind werd hij naar Eton gestuurd, wat hem een afkeer heeft doen krijgen van de Britse upperclass voor de rest van zijn leven.

Als overheidsfunctionaris in Birma (het huidige Myanmar) hield hij het vijf jaar vol -en aan deze periode hield hij een grondige afkeer over aan het Britse kolonialisme (My Burmese Days gaat over deze periode). Hij stapte over naar de journalistiek. Daarin nam hij het op voor wie getroffen was door de economische crisis van de jaren dertig. In zekere zin kan hij zelfs beschouwd worden als één van de grondleggers van de participerende journalistiek: Road To Wigan Pier en vooral Down and Out in Paris and London vormen hiervan het bewijs. Vrij snel na het uitbreken van de Spaanse Burgeroorlog neemt hij dienst bij de Internationale Brigade die onder invloed staat van een trotskistische partij, de POUM. Hij schrijft over de verschrikkelijke chaos een documentaire die nog steeds overeind staat: Homage to Catalonia.

Als auteur van fictie had hij aanvankelijk niet veel succes, maar vanaf 1939 kreeg hij meer bekendheid. De dierensatire Animal Farm wordt als zijn beste boek beschouwd.

De meeste bekendheid kreeg hij echter met zijn toekomstroman 1984 (Nineteen-eighty-four) waarin hij in 1948 een somber beeld schetste van hoe de samenleving er in zijn ogen 35 jaar later uit zou zien. (bron: Wikipedia).
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: [Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

Beste allemaal,

Er waren hier alweer wat korte posts over Animal Farm. Moet ik toch even extra duidelijk maken dat het de bedoeling is om hier het boek met de leden van de boekenclub te bespreken, ongeveer op het moment dat we het allemaal gelezen hebben. Onze deadline is 20 november, vanaf 21 november kan hier in principe gediscussieerd worden over het boek. Het zou jammer zijn als een groot deel hier al gezegd is voordat de leden van de boekenclub het boek uit hebben.

Dus:

1. Deze topic is voor leden van de boekenclub. Wil je meedoen, meld je aan (zie startpost)

2. Ben je lid, houd je inzichten en conclusies dan nog even vast, en barst maar los na 20 november. Zo weten we zeker dat niet alles al verteld is voordat het boek is uitgelezen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 126

Re: [Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

Ik heb Animal Farm vandaag met de post binnen gehad! Het ziet er niet uit als een dik boek, dus ik denk dat ik hem einde van de week wel heb gelezen. Ben benieuwd! :roll:

Berichten: 126

Re: [Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

Ik heb het boek uit!



Misschien is het handig als we een lijstje maken van mensen die het boek uit hebben? Als we het allemaal sneller uit hebben dan de tijd die ervoor werd gepland, dan denk ik dat we ook verder kunnen gaan met het volgende boek, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

Even interesse in iedereen: hoe staan we er voor? boek al gekocht? hoe ver ben je al?

Ik heb het boek al 2 weken uit. De zelfde dag dat het binnen kwam heb ik het in 1 ruk uitgelezen. Ben nu bezig met de 2de keer lezen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: [Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

Ik heb het ooit, lang geleden gelezen. En als jullie allemaal al willen beginnen lees ik het in een dagje nog een keer. Zeg het maar, het ligt klaar op m'n bureau.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

Komend weekend ook goed??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: [Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

Zou mij goed uitkomen :roll:
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: [Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

Ik heb het net gereserveerd in de bib en morgen ga ik het halen.

Dit weekend is het zeker uit.

(ik had de post nu nog maar net gezien aangezien ik bijna nooit op dit deel van het forum kom :roll: )
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: [Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

Ik was lekker rustig aan aan het doen. Heb het boek twee weken geleden gekocht om hetgeen ik er nog van weet op te frissen, en lees af en toe een hoofdstukje voor aan mijn man. Maar goed, dat kan ik ook een andere keer doen. Dus zo men wil, kan ik het snel uitlezen. Dit weekend is alleen misschien een beetje snel voor de nieuwkomers......
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: [Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

Gehuurd, gelezen en gekeurd.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: [Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

Okee, van wie weten we het nog niet?

Merel12

sparkleannemieke (op 2 nov lid geworden)

wim (met het lange nummer erachter)

Lala

Syd heeft het boek pas geleden gelezen .

Zal ik even met een pb'tje hun aandacht op deze topic vestigen of wachten we gewoon af, uiterlijk tot 21 nov?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: [Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

Veertje schreef:Okee, van wie weten we het nog niet?  

Merel12  

sparkleannemieke (op 2 nov lid geworden)  

wim (met het lange nummer erachter)  

Lala
Ik heb hem eind deze week uit...

Groetjes,

wim (met het lange nummer erachter) :wink:

Berichten: 3

Re: [Boekenclub]: Animal Farm van George Orwell

Natuurlijk doe ik mee, het is al weer tijden geleden dat ik dit boek gelezen heb.. Wordt weer tijd om het verhaal op te frissen! :roll:

annemieke

Reageer