Werking syphon

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 232

Werking syphon

goedag,

ik lees op internet verscheidene verklaring aangaande de werking van een hevel:

-zwaartekracht

-oppervlaktespanning

worden opgenoemd.

Maar steeds is er verwarring omtrent de invloed van de atmosfeer druk: experimenten tonen aan dat een siphon ook werkt in vacuum (op Youtube is een filmpje te vinden). Maar deze website spreekt dan weer over de invloed van atmosferische druk :

http://en.wikipedia.org/wiki/Siphon

Ik had graag hierover toch verduidelijking gehad, want vindt dit maar wat vreemd.

mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Werking syphon

Alles wat voor een stroming nodig is is een drukverschil tussen twee uiteinden. Als er verder geen bewegende onderdelen aan te pas komen kan dat drukverschil hydrostatisch zijn, (verschil in lengte van de vloeistofkolommen) of atmosferisch (verschil in (lucht)druk tussen beide uiteinden).

Meestal verstaan we onder een hevel het eerste geval. Water stroomt per saldo van hoog naar laag, en aan beide uiteinden heerst gelijke omgevingsdruk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 232

Re: Werking syphon

Het uitloopgedeelte is langer dan het opvoergedeelte=> meer fluidummassa in het uitloopgedeelte zorgt voor een grotere zwaartekracht in het uitloopgedeelte. Netto krachtwerking richting emmer zorgt dan dat de vloeistof in het opvoergedeelte omhoog word getrokken, de cohesiekracht is een soort touw.

Als de lengte van het uitloopgedeelte kleiner is dan het opvoergedeelte werkt dit dus niet dan?
14_hevel1f.jpg
14_hevel1f.jpg (33.7 KiB) 748 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Werking syphon

Als de lengte van het uitloopgedeelte kleiner is dan het opvoergedeelte werkt dit dus niet dan?
Het gaat niet zozeer om de lengte, maar om het hoogteverschil.

Het water loopt altijd van het hoge naar het lage vat.

Berichten: 232

Re: Werking syphon

Kan u me de achterliggende mechanisme kortweg duiden dan? Wat zorgt ervoor dat de vloeitstof van het hoge reservoir naar het lagere reservoir loopt? Uiteraard kracht, maar wat is de oorzaak voor deze netto krachtwerking dan?

Buiten de invloed van gravitationele kracht welke toch enkel bepaald wordt door fluidummassan, werken mijn inziens geen krachten op het systeem...Laat staan dat ik inzie hoezeer enkel het hoogtverschil een invloed uitoefent.

ik hoor het graag

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Werking syphon

hwgxx7 schreef:Kan u me de achterliggende mechanisme kortweg duiden dan? Wat zorgt ervoor dat de vloeitstof van het hoge reservoir naar het lagere reservoir loopt? Uiteraard kracht, maar wat is de oorzaak voor deze netto krachtwerking dan?

Buiten de invloed van gravitationele kracht welke toch enkel bepaald wordt door fluidummassan, werken mijn inziens geen krachten op het systeem...Laat staan dat ik inzie hoezeer enkel het hoogtverschil een invloed uitoefent.

ik hoor het graag

mvg
Het proces start niet spontaan.

Eerst moet de gevulde en gesloten slang worden aangebracht zoals de tekening aangeeft.

Dan wordt de slang geopend dan valt als het ware de slang leeg, maar daarmee zou het en vacuum trekken dat echter wordt aangevuld met water uit het reservoir.

Dit heeft zijn grenzen als de bocht van de slang te hoog komt (in theorie zo'n tien meter) dan werkt het niet meer.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 232

Re: Werking syphon

En wat is de oorzaak van dit vacuum dan exact? Ik weet (uit ervaring) dat de vloeistof naar het lagere reservoir beweegt, maar de exacte verklaring heb ik nooit geweten en zoals ik eerder zei biedt het internet hier meer verwarring rond dan duidelijkheid.

mvg

Reageer