Geluidsdruk omrekenen naar decibel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

Geluidsdruk omrekenen naar decibel

Hallo!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben met een zelfstandig onderzoek bezig voor natuurkunde.

Ik heb hiervoor een onderzoek uitgevoerd, ik zal deze even kort toelichten.

Ik heb een geluidssensor bekleed met isolatiemateriaal zodat het geluid alleen aan de voorkant binnen kan komen

Met behulp van een toongenerator en een versterker en een luidspreker heb ik de geluidsdruk op verschillende frequenties gemeten. Daarna heb ik de geluidssensor afgedekt met een oordopje, en heb ik weer op dezelfde frequenties gemeten.

Nu heb ik 2 vragen:

1) Bij sommige frequenties dempte de oordop helemaal niet, en bij anderen juist wel. Ook hadden sommige frequenties een grote geluidsdruk en andere juist een hele kleine. Kan dit komen door de maxima en minima, of door interferentie?

2) Ik heb de geluidsdruk gemeten in Pa. Ik zou dit nu graag omrekenen naar dB zodat ik de demping van het oordopje kan vergelijken met de gegeven demping. Ik heb een site gevonden waar het volgende op staat:

De referentie-geluidsdruk (pref) bedraagt 2×10-5 Pa, overeenkomend met 0 dB SPL. Een geluidsdruk van 1 Pa is dus 1/(2×10^-5) keer zo groot. Deze factor (½×10^5) komt overeen met:

20 log (½×10^5) = 20 log (5×10^4) = 20 log 5 + 20 log 10^4 = 7 + (20×4) = 7 + 80 = 87 dB

Een geluidsdruk van 1 Pa komt dus overeen met 87 dB SPL.



Maar als ik nu een geluidsdruk heb van 0.28 Pa. Klopt deze berekening dan?

0,28/(2x10^-5) Dit is dan factor : (0,14 x 10^5)

20log(0,14 x 10^5) = 20 log (14 x 10^3) = 20 log (14) + 20 log(10^3)

Ik weet alleen niet hoe ik nu moet verder rekenen, want ik snap niet zo goed hoe hun aan die 7 komen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik loop er echt een beetje vast mee!

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Geluidsdruk omrekenen naar decibel

Heb je hier al eens gekeken?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 23

Re: Geluidsdruk omrekenen naar decibel

Oke dus ik pak dan mijn gemeten waarde gedeeld door 20 x 10^-6 pa. En dan 20 log (mijnwaarde/20x10^-6)?

Sorry ik ben hier heel slecht in! Als ik die logaritmes dan intyp op mijn rekenmachine moet ik toch intypen:

Log (mijnwaarde/20x10^-6)/log20?

Reageer