Trillende snaar

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 13

Trillende snaar

Hoi,

Ik heb een paar keer gelezen dat je als je bijvoorbeeld een gitaarsnaar in trilling brengt, je meestal meerdere frequenties tegelijk hoort (een grondtoon en een of meerboventonen) maar zou iemand mij willen uitleggen hoe een snaar op meerdere frequenties tegelijk kan trillen? Want als ik een plaatje bekijk van een snaar met zijn grondtoon en boventonen, snap ik niet echt hoe die trillingen zich tegelijk kunnen voortplanten in dezelfde snaar.
De resonantiefrequenties van de snaar zijn dus afhankelijk van de spanning en de lengte van de snaar. Eventuele excitaties buiten de resonantiefrequenties doven zeer snel uit. Er blijft dan een harmonisch spectrum over. Er ontstaan dus een grondtoon (die in de tijd gezien de vorm van een sinus heeft) en een serie boventonen, waarvan de frequenties zich verhouden tot de frequentie van de grondtoon. In theorie hebben de boventonen frequenties die gehele veelvouden zijn (2, 3, 4, etc.) van de frequentie van de grondtoon. In de praktijk treden echter ook niet-harmonische boventonen op. De snaar trilt dus op meer frequenties tegelijk.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaar_%28muziek%29

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Trillende snaar

Op jouw plaatje staan elk van die modes (harmonischen) afzonderlijk getekend.

Je moet je voorstellen dat je die verschillende trillingen bij elkaar optelt (superpositie - interferentie) waardoor de resulterende trilling een complexe golf zou worden.

In dit figuurtje zijn de blauwe lijn de grondtoon, de violette lijn de eerste boventoon, en de rode lijn de resulterende trilling of golf.

Afbeelding

Dit is in feite niet helemaal juist omdat dit geen grondtoon is van een snaar maar 2 cycles van een geluidsgolf van een grondtoon en eerste boventoon.

Maar het je kan je de idee voorstellen.

Had niet direct iets beter bij de hand.
Eric

Berichten: 13

Re: Trillende snaar

Aah volgens mij begrijp ik het ongeveer:

Als je een (gitaar)snaar uit zijn evenwichtsstand haalt, trilt hij met meerdere frequenties tegelijk (omdat hij verschillende resonantiefrequenties heeft, namelijk die van de grondtoon en van de boventonen). Die trillingen interfereren met elkaar en daardoor krijg je een complexer uitziende trilling zoals de rode in uw plaatje. Klopt dat ongeveer?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Trillende snaar

Dat klopt - zeer juist geconcludeerd van jou ....
Eric

Berichten: 13

Re: Trillende snaar

Oke, hartelijk dank!

Reageer