Springen naar inhoud

Het effect van vetoplossende middelen op de cel?

• Log in om te kunnen reageren

Grissart

Grissart

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2012 - 15:05

Hallo,

ik ben hier nieuw.
Ik wil later graag voor bio-ingenieur studeren maar eerst moet ik door deze etappe geraken.

Ik doe namelijk examencommissie om bepaalde redenen.

Nu ben ik me aan het voorbereiden op het examen biologie uitbreiding.
In de voorbeeldvragen staan soms vragen tussen ik niet goed snap waar ze heen willen.
Aangezien ik geen leerkracht heb om verdere uitleg aan te vragen doe ik dit hier.

Nu mijn vraag:

de voorbeeldvraag luidt:

Vroeger werd bij een olieramp op zee nogal eens gebruik gemaakt van vetoplossende oplosmiddelen om de vrijgekomen olie te verwijderen; deze solventen bleken echter een nog nadeliger effect te hebben voor (vooral) de zeedieren (vooral bij weekdieren zoals slakken) dan de olie zelf. Kan je dit in verband brengen met de kennis die je hebt over de bouw van de cellen?

Het eerste wat bij me opkomt is dat een vetoplosser en het celmembraan niet goed samen gaan omdat
het celmembraan bestaat uit fosfolipiden maar deze zijn toch naar binnen gekeerd en naar elkaar?

Nu weet ik niet wat ze dus bedoelen of wat het antwoord is.

Als iemand mij op de juiste weg kan zetten ben ik heel dankbaar.

M.v.g.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 maart 2012 - 00:44

Het eerste wat bij me opkomt is dat een vetoplosser en het celmembraan niet goed samen gaan omdat het celmembraan bestaat uit fosfolipiden

Dat lijkt me correct. Waarom zouden ze niet oplossen? (de twee lagen zijn niet covalent gebonden)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Grissart

Grissart

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2012 - 10:35

Dat lijkt me correct. Waarom zouden ze niet oplossen? (de twee lagen zijn niet covalent gebonden)

Dank u voor een duidelijk antwoord.

Dus het is toch omwille van de lipidengroep dat ze schade ondervinden.
Het celmembraan zal dus ontbinden bij wijze van spreken en het cytoplasma vloeit dan naar buiten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures