Springen naar inhoud

Groeiproces bij bomen

• Log in om te kunnen reageren

Portus Ostiae

Portus Ostiae

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2012 - 18:59

LAAGSTAM
Stel, ik wil een notenboom met een stam van 2 m hoog zodat ik er net onder kan lopen. Vanaf 2 m moet een weelderig stel takken komen, die dan uiteindelijk de noten dragen. Nu is de boom nog maar een paar jaar oud. Moet ik geleidelijk aan, naarmate de boom hoger wordt, de onderste zijtakken wegnemen tot ik op 2 m kom? Of moet ik bijvoorbeeld tot op 1,5 m alle takken wegnemen, en zal de stam zichzelf nog verlengen tussen de grond en de takken?
Meer theoretisch: groeit een boom enkel aan de top of wordt alles overal langer? Is wat bij het boompje nu 1 m hoog is binnen 10 jaar nog steeds 1 m hoog?

HOOGSTAM
Hoe kweekt men zulke prachtige kaarsrechte bomen met lange stam en zonder veel, wijde zijtakken?

Excuses als dit verkeerd geplaatst staat op het forum.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2012 - 22:18

Verplaatst naar biologie
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Devilfish

Devilfish

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2012 - 19:08

Laagstam

knip te top uit de boom als deze op de gewenste hoogte is. hierdoor zal de lengte groei stoppen vervolgens kan je de takken leiden naar een paraplu vorm.

Hoogstam
De planten worden dicht bij elkaar gezet waardoor ze nar het licht (naar boven) gaan groeien. Doordat de stam weinig licht krijgt zullen er weinig zijtakken groeien.

*LET OP*
Het is soort- of zelf ras afhankelijk of het mogelijk is om deze technieken toe te passen. zeker het forceren van een lage stam kan heel lelijk uitpakken of soms zelfs fataal voor een boom.

Het wegknippen van de top van een boom op dit moment van het jaar is een van de meest efficiŽnte manieren om deze dood te maken.

Veranderd door Devilfish, 25 maart 2012 - 19:09

jean-jacques

jean-jacques

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2012 - 20:04

LAAGSTAM
Stel, ik wil een notenboom met een stam van 2 m hoog zodat ik er net onder kan lopen. Vanaf 2 m moet een weelderig stel takken komen, die dan uiteindelijk de noten dragen. Nu is de boom nog maar een paar jaar oud. Moet ik geleidelijk aan, naarmate de boom hoger wordt, de onderste zijtakken wegnemen tot ik op 2 m kom? Of moet ik bijvoorbeeld tot op 1,5 m alle takken wegnemen, en zal de stam zichzelf nog verlengen tussen de grond en de takken?
Meer theoretisch: groeit een boom enkel aan de top of wordt alles overal langer? Is wat bij het boompje nu 1 m hoog is binnen 10 jaar nog steeds 1 m hoog?

HOOGSTAM
Hoe kweekt men zulke prachtige kaarsrechte bomen met lange stam en zonder veel, wijde zijtakken?

Excuses als dit verkeerd geplaatst staat op het forum.

Je bedoelt de Juglans(regia,nigra,..) in de kwekerij uit geselecteerd zaad (noten) gekweekt en eventueel daarna geŽnt met een doorgedreven veredeling. Zaailingen selecteert men soms op beoogde eigenschappen zoals een rechte opgaande groei. Tijdens de verdere kweek worden de meeste hoogstammige laan- en fruitbomen met een bamboestok (of andere) aangebonden. Ook staan ze in beginfase meestal dicht bij mekaar geplant en hierdoor ahw recht omhoog fileren, gedreven door hun natuurlijke drang naar (zon)licht.
De stam zal niet alleen boven in de top verlengen maar ook beneden, weliswaar in veel mindere mate. Op een bepaalde leeftijd en dikte van de boom is die progressie veel minder. Om in de toekomst de hoogte van de inplanting van de onderste takken op twee meter hoogte te bewerkstelligen zou ik de huidige onderste takken zolang mogelijk laten staan en ze licht vormsnoeien en/of ondersteunen/opbinden omdat de hedendaagse veredelde soorten al na een jaar of vier uitbundig dragen en zodoende de takken door het gewicht tot wel op de grond raken. Juglans "laagstam" is volgens mij altijd een zaailing of een afgestoken wortelscheut van een andere boom en is niet de meest aangewezen vorm om hiermee een laanboom te kreŽren waar je net onderdoor kan lopen. Ook laat de Juglans zich niet gemakkelijk snoeien ivm de moeilijke dichtgroei en infectiegevaar. Men snoeit ze in de vroege zomer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures