Verandering van werktijden mag dit zomaar?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Verandering van werktijden mag dit zomaar?

Ik werk als groepsleidster op een kinderdagverblijf, nu is het zo dat door terugloop van kinderen mijn werkgever mijn werktijden wil veranderen. Ik ben daar het daar niet mee eens, mogen ze dit zomaar doen of bestaat de mogelijkheid dat ik me kan beroepen op de cao kinderopvang waarin staat: als de invoering van een nieuwe werktijdenregeling leidt tot een wijziging van de individueel met de werknemer overeengekomen werktijden, behoeft dit de instemming van die werknemer. En gewoonterecht kan ik me daar ook op beroepend. Ik werk mijn rooster nu al 7 jaar zo. Ik kreeg vrijdag 16 maart te horen dat mijn werkgever een nieuw voorstel rooster had. Het blijkt nu dat het niet gaat om een voorstel rooster maar een definitief rooster. In het nieuwe rooster ga ik uren te kort maken en nu zegt mijn werkgever dat mijn 3 OR uren in mijn contract zitten wat eerst niet het geval was. Ik zit pas net in de OR en voor die tijd waren het groepsuren. Ik wil graag mijn oude rooster houden of in iedere geval niet dat ik voor 2 keer in de week een uur naar mijn werk moet komen omdat mijn werkgever dit beter uit komt.

Wat zijn mijn rechten en plichten? Wat kan ik hier tegen doen zodat ik niet op deze manier mijn uren hoeft te werken?

Ik heb een contract van 32.04 uur waarvan een half uur per week taakuren zijn, die uren maak ik altijd wel. Ik zou 31,50 uur moeten werken. In mij contract staat niet vermeld wat mijn werktijden en dagen zijn.

mijn werktijden zijn nu

maandag 7.30 tot 13.00 en 15.00 tot 18.00 uur

dinsdag 14.45 tot 17.45

woensdag 7.30 tot 17.00

donderdag 14.45 tot 17.45

vrijdag 11.30 tot 17.30

wat het zou gaan worden volgens het nieuwe rooster per 1 april

maandag 7.30 tot 13.00 en 15.00 tot 18.00 uur

dinsdag 7.30 tot 8.30 en 14.45 tot 17.45

woensdag 12.15 tot 18.15

donderdag 7.30 tot 8.30 en 14.45 tot 17.45

vrijdag 11.30 tot 17.30

Ook een collega van mij heeft problemen met haar nieuwe voorstel rooster zij wordt van de vrijdag afgehaald en moet op dinsdag gaan werken, vrijdag had ze kosteloos opvang door middel van haar moeder nu moet ze betaalde opvang gaan regelen omdat haar moeder niet kan oppassen. Mag je werkgever je op kosten jagen of kan je hier ook wat tegen doen?

Ik hoop dat u mij van advies kan voorzien.

Berichten: 289

Re: Verandering van werktijden mag dit zomaar?

Je vraagt "mag dat zomaar?", maar ik begrijp uit je verhaal dat het niet zomaar is: er is sprake van verminderde/veranderende vraag en dat is zeker een legitieme reden om roosters te herzien. Hier wat puntsgewijze opmerkingen:

OR-uren: Je OR-uren vallen altijd binnen je contract; het zijn uren die je vast (wekelijks of tweewekelijks) werkt en die betaald worden door de werkgever. Meestal is het zo dat als iemand x uur in de OR gaat dat die persoon dan x uur minder aan andere werkzaamheden doet - de totale contracturen blijven dan gelijk. Als de OR-uren bovenop de uren komen die je al werkte, dan moeten je contracturen opgehoogd worden. Dat is in jouw geval niet gebeurd, dus je OR-uren vallen gewoon binnen je 32 uur (of je moet alsnog om uitbreiding van je contract vragen).

Werktijdenregeling: Een wijziging van het rooster hoeft geen wijziging van de werktijdenregeling te zijn. Een werktijdenregeling geldt voor iedereen en is vaak algemeen (bijv. "werktijden zijn tussen 0700 en 1900"); het rooster is dan een nadere bepaling van de werktijden van een werknemer (of groep werknemers).

's Ochtends 1 uur werken: Kijk je contract, werktijdenregeling en/of CAO (of eventueel de wet) na wat hierover gezegd wordt. Vaak is er een minimum duur afgesproken (maar soms ook niet).

Overleg: Je geeft aan dat er geen overleg geweest is over je nieuwe rooster. Vaak zijn daar ook dingen over vastgelegd in werktijdenregeling en/of CAO. Let wel dat "dit wil ik zo niet" geen argument is; je werkgever heeft een bedrijfskundige reden waarom het rooster aangepast zou moeten worden - jij zult dan ook met heel goede redenen moeten komen waarom het rooster niet zo aangepast kan worden.

Je collega: heeft dikke pech. Of je collega wel of geen gratis kinderopvang heeft is geen probleem van je werkgever.

Reageer