Verandering van werktijden mag dit zomaar?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Verandering van werktijden mag dit zomaar?

Ik werk als groepsleidster op een kinderdagverblijf, nu is het zo dat door terugloop van kinderen mijn werkgever mijn werktijden wil veranderen. Ik ben daar het daar niet mee eens, mogen ze dit zomaar doen of bestaat de mogelijkheid dat ik me kan beroepen op de cao kinderopvang waarin staat: als de invoering van een nieuwe werktijdenregeling leidt tot een wijziging van de individueel met de werknemer overeengekomen werktijden, behoeft dit de instemming van die werknemer. En gewoonterecht kan ik me daar ook op beroepend. Ik werk mijn rooster nu al 7 jaar zo. Ik kreeg vrijdag 16 maart te horen dat mijn werkgever een nieuw voorstel rooster had. Het blijkt nu dat het niet gaat om een voorstel rooster maar een definitief rooster. In het nieuwe rooster ga ik uren te kort maken en nu zegt mijn werkgever dat mijn 3 OR uren in mijn contract zitten wat eerst niet het geval was. Ik zit pas net in de OR en voor die tijd waren het groepsuren. Ik wil graag mijn oude rooster houden of in iedere geval niet dat ik voor 2 keer in de week een uur naar mijn werk moet komen omdat mijn werkgever dit beter uit komt.

Wat zijn mijn rechten en plichten? Wat kan ik hier tegen doen zodat ik niet op deze manier mijn uren hoeft te werken?

Ik heb een contract van 32.04 uur waarvan een half uur per week taakuren zijn, die uren maak ik altijd wel. Ik zou 31,50 uur moeten werken. In mij contract staat niet vermeld wat mijn werktijden en dagen zijn.

mijn werktijden zijn nu

maandag 7.30 tot 13.00 en 15.00 tot 18.00 uur

dinsdag 14.45 tot 17.45

woensdag 7.30 tot 17.00

donderdag 14.45 tot 17.45

vrijdag 11.30 tot 17.30

wat het zou gaan worden volgens het nieuwe rooster per 1 april

maandag 7.30 tot 13.00 en 15.00 tot 18.00 uur

dinsdag 7.30 tot 8.30 en 14.45 tot 17.45

woensdag 12.15 tot 18.15

donderdag 7.30 tot 8.30 en 14.45 tot 17.45

vrijdag 11.30 tot 17.30