Verschil reticulaire en cytoplasmatische ribosomen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Verschil reticulaire en cytoplasmatische ribosomen

Misschien kunnen jullie me hier mee helpen:

reticulair en cytoplasmatische ribosomen, hun verschil in bouw en functie.

Reticulair zijn degene op het ER en de cytoplasmatische zijn deze die gewoon in het cytoplasma zitten.

Is daarin een verschil qua bouw en functie?

Ik dacht van niet, ik kan ook niets vinden op het internet..

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verschil reticulaire en cytoplasmatische ribosomen

Of er een verschil is in bouw weet ik eigenlijk niet, maar er is in ieder geval een verschil in functie.

Cytoplasmatische ribosomen assembleren voornamelijk eiwitten die nodig zijn voor de cel zelf. Membraan gebonden ribosomen daarentegen produceren eiwitten die nodig zijn in bepaalde celorganellen, deze eiwitten worden steeds voorzien van een eigen (specifiek) signaalpeptide. Ze volgen eigenlijk een specifieke secretie pathway.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Verschil reticulaire en cytoplasmatische ribosomen

Kravitz schreef:Of er een verschil is in bouw weet ik eigenlijk niet, maar er is in ieder geval een verschil in functie.

Cytoplasmatische ribosomen assembleren voornamelijk eiwitten die nodig zijn voor de cel zelf. Membraan gebonden ribosomen daarentegen produceren eiwitten die nodig zijn in bepaalde celorganellen, deze eiwitten worden steeds voorzien van een eigen (specifiek) signaalpeptide. Ze volgen eigenlijk een specifieke secretie pathway.
Dank u voor de duidelijke uitleg.

Ergens wel logisch, ik kon er nog net niet zelf op komen :) .

Reageer