Springen naar inhoud

F- bepaling in tandpasta


  • Log in om te kunnen reageren

#1

melodie_

    melodie_


  • >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2012 - 11:10

Hoi allemaal,

We hebben een practica gehad om aan de hand van standaard additie en een potentiaalmeter het gehalte aan Fluoride in tandpasta te berekenen.

We hebben een oplossing gemaakt van tandpasta en hiervan maten we de potentiaal (we vonden 12mV), daarna voegden we 100 l van een 952ppm NaF-oplossing toe. Dan maten we de potentiaal opnieuw en vonden 19mV.
Aan de hand van deze 2 resultaten moeten we met de Nernst-vergelijking de concentratie aan F- in onze onbekende(=tandpasta) vinden.

Telkens als ik die waarden invul in de 2 nernstvergelijking en dan van elkaar aftrek (assistent zei dat het zo moest!), dan vind ik dingen die niet kunnen kloppen, dus kan iemand hiermee helpen?

Geplaatste afbeelding*log (C onb + C stand) - Geplaatste afbeelding*log (C onb)

Dat geeft mij dan uiteindelijk deze uitdrukking (na wat rekenwerk):
Geplaatste afbeelding

Klopt dit al?

Ik vul dan in: n= 1, R= 8,314, F=96484 en T= 293, C stand=952ppm

Wat doe ik verkeerd?
Graag nog antwoord voor woensdagavond.. Ik moet donderdag dit verslag afgeven!

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Typhoner

    Typhoner


  • >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 maart 2012 - 12:43

heb je er aan gedacht dat Cstand de concentratie standaard in het geheel is? Voorbeeld: als je 10 mL 100 ppm standaard aan 10 mL onbekende voegt, is Cstand = 50 ppm
This is weird as hell. I approve.

#3

melodie_

    melodie_


  • >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2012 - 19:48

heb je er aan gedacht dat Cstand de concentratie standaard in het geheel is? Voorbeeld: als je 10 mL 100 ppm standaard aan 10 mL onbekende voegt, is Cstand = 50 ppm

Dank je wel! Daar heb ik inderdaad niet aan gedacht. Maar dat is niet het probleem eigenlijk..
Als ik die macht van 10 bereken, geeft mijn rekenmachine ERROR!

#4

geomario

    geomario


  • >100 berichten
  • 186 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2012 - 21:21

Die error komt omdat de 10-macht een getal geeft wat ongeveer 2*10-131 is. Dat is een ontzettend klein getal. Weet je zeker dat de waarde die je voor F invult de juiste is?

#5

melodie_

    melodie_


  • >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2012 - 21:48

Die error komt omdat de 10-macht een getal geeft wat ongeveer 2*10-131 is. Dat is een ontzettend klein getal. Weet je zeker dat de waarde die je voor F invult de juiste is?


F is toch een constante? Ik vind op alle websites dat F=9.648 533 99(24)104 C mol−1
Of is dit fout?

#6

Typhoner

    Typhoner


  • >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2012 - 21:49

denk ook aan mVolt versus Volt
This is weird as hell. I approve.

#7

mathfreak

    mathfreak


  • >1k berichten
  • 2460 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2012 - 19:28

F is toch een constante? Ik vind op alle websites dat F=9.648 533 99(24)104 C mol−1
Of is dit fout?

Nee, dit klopt. F is de zogenaamde constante van Faraday, die je kunt vinden door de elementaire ladingseenheid e met het getal van Avogadro te vermenigvuldigen.

Veranderd door mathreak, 27 maart 2012 - 19:30

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

#8

melodie_

    melodie_


  • >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2012 - 20:22

Inderdaad, ik was vergeten om het in te vullen met de eenheid V in plaats van mV.
Maar dan vind ik nog altijd ongeveer 4000ppm, terwijl het rond 1000ppm zou moeten liggen...





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures