Springen naar inhoud

Brein in staat van hoger denken

• Log in om te kunnen reageren

Hylobates

Hylobates

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2012 - 12:32

Gegroet

Het is al een paar keer voorgevallen dat ik half slapend, half wakker ben en dat ik dan als het ware een boost heb in mijn hersenen. Deze ochtend droomde ik dat er iemand muziek aan het maken was, en er kwamen tot 3 meer mensen bij die een ander ritme aan namen met allerhande instrumenten of objecten. Het klonk echt geweldig! Helaas, ik weet niet meer hoe de melodie ging.
Een ander voorbeeld is dat ik in die toestand van half slapen, half wakker soms teksten kan uitratelen zonder er over na te denken. De woorden vloeien gewoon uit mijn mond, zeer vreemd vind ik dat. Niet zomaar iets wat je alledaags zou zeggen, maar alsof je een computer een random zin laat maken.

Ik noem het een staat van hoger denken, maar het kan evengoed een malfunctie zijn. Weet er iemand wat dit is of heeft er iemand dit al meegemaakt?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

KeathFloris

KeathFloris

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2012 - 11:27

Beste Hylobates,

Ik denk dat dit niet een staat van hoger denken is, noch een malfunctie. In je dromen is je "onbewuste" volledig actief, omdat er niets van buitenaf verwerkt hoeft te worden. Dit betekend dus dat in je dromen je "onbewuste" in het gezicht kijkt. Je "onbewuste" weet simpelweg meer dan voor jou direct beschikbaar is in je "bewuste" geest. Een manier om hier mee om te gaan, is het trainen op Lucid Dreaming. Hierdoor neem je je "bewuste" mee in je droom, waardoor je actief naar je "onbewuste" kunt gaan kijken.

Je zou het kunnen vergelijken met gedachten die plotseling in je hoofd opspringen, maar dan constant. Erg interessant om dit te bekijken, en zeer leerzaam.

Groet

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2012 - 16:52

Ik denk dat dit niet een staat van hoger denken is, noch een malfunctie. In je dromen is je "onbewuste" volledig actief, omdat er niets van buitenaf verwerkt hoeft te worden. Dit betekend dus dat in je dromen je "onbewuste" in het gezicht kijkt. Je "onbewuste" weet simpelweg meer dan voor jou direct beschikbaar is in je "bewuste" geest. Een manier om hier mee om te gaan, is het trainen op Lucid Dreaming. Hierdoor neem je je "bewuste" mee in je droom, waardoor je actief naar je "onbewuste" kunt gaan kijken.

Daar zou ik dan toch graag een bronnetje voor zien.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 27 maart 2012 - 17:52

http://en.wikipedia....wiki/Hypnagogia

Hylobates

Hylobates

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2012 - 22:20

Beste Hylobates,

Je zou het kunnen vergelijken met gedachten die plotseling in je hoofd opspringen, maar dan constant. Erg interessant om dit te bekijken, en zeer leerzaam.

Groet

Aha!
Het is inderdaad zo alsof gedachten plots in mijn hoofd opspringen. Ik besef dat dit aan het gebeuren is, maar alles is zo random. Ik zal eens kijken hoe ik die lucide dromen kan opwekken, als jonge tiener heb ik die nog af en toe gekregen.
Als het altijd mogelijk is om in die halfwakkere staat terug te keren, kan ik misschien wel nog creatieve ideeŽn krijgen!

KeathFloris

KeathFloris

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2012 - 09:06

Daar zou ik dan toch graag een bronnetje voor zien.

Dit is een stukje door beredeneren vanuit mijn kennis over psychologie en dromen, waardoor ik je niet direct ťťn enkel onderzoek kan bieden. We weten niet precies wat een droom is, maar we weten wel dat er als het ware twee denk systemen zijn, namelijk bewust en onbewust, of zoals Nobelprijs winnaar Daniel Kahneman (Thinking, fast and slow) veel nauwkeuriger weet te omschrijven, system 1 en system 2 of fast en slow thinking. Als je wakker bent ervaar je de wereld om je heen, en daarbij heb je interne gedachten (gevoelens, beelden, geluiden, zelfpraat). Evolutionair gezien is het logisch dat de wereld om je heen "sterker" moet wegen in de waarneming dan de beelden in je hoofd. Zo wil je niet in paniek raken van een tijger die er gister was, omdat de herinnering net zo sterk is als de heden-waarneming.

Als je slaapt vervalt de waarneming van je omgeving, waardoor je je hele wereld creŽert op basis van je herinneringen, emoties en gedachten. De gemiddelde mens weet niet dat hij/zij droomt, en gaat volledig op in de flow van het moment. Zodra je hier echter bewustzijn pakt, kun je je hele omgeving naar wens aanpassen en doen wat je wilt (letterlijk, zonder grenzen). Alles voelt het zelfde als in het echt, het ziet er het zelfde uit en reageert het zelfde. Ik heb in Lucid Dream staat ontzettend interessante gesprekken gehad, advies gekregen over mijn leven, en angsten overwonnen. Als je begrijpt hoe het onbewuste werkt, zul je ook de mogelijkheden begrijpen die hier binnen liggen als je deze aan kan kijken (iets wat in wakkere staat vrijwel onmogelijk is).

Aha!
Het is inderdaad zo alsof gedachten plots in mijn hoofd opspringen. Ik besef dat dit aan het gebeuren is, maar alles is zo random. Ik zal eens kijken hoe ik die lucide dromen kan opwekken, als jonge tiener heb ik die nog af en toe gekregen.
Als het altijd mogelijk is om in die halfwakkere staat terug te keren, kan ik misschien wel nog creatieve ideeŽn krijgen!

Het is zelfs mogelijk om vanuit wakkere staat direct je droom in te stappen, om direct de controle vast te houden. Vanuit je droom kun je altijd wakker worden wanneer je wilt. Deze methode om direct de droom in te stappen, wordt ook wel WILD (Wake Initiated Lucid Dream) genoemd. Omdat je in je droom niet beperkt wordt door de natuurkundige wetten, kun je je creativiteit veel breder inzetten. Lucide dromen zijn naar mijn mening een zeer waardevolle toevoeging in ieders leven.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures