[wiskunde] Lineaire benadering

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 28

Lineaire benadering

Vraag:

De functie
\(f(x,y)=\frac{x^3+y^7}{\left(x^4+y^4 \right)^2}\)
en 0 in (0,0), bezit een lineaire benadering in de omgeving van(0,0)?

Moet ik dan kijken of deze functie daar continu is? Hoe anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lineaire benadering

Wat is de definitie van een lineaire benadering? Als je die erbij neemt, zou je al wat zaken moeten kunnen zeggen over je functie (en waaraan ze moet voldoen).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: Lineaire benadering

Klopt het dat ik dan moet kijken of de functie continu differentieerbaar is? En dit voor de 1e orde omdat het een lineaire benadering is?

Dus die continuïteit gaan dan ook allemaal epsilon-delta bewijzen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lineaire benadering

Hoe je bepaalde zaken moet bewijzen, hangt uiteraard af van hoe je dat in je cursus normaal doet. Maar epsilon-delta is een optie ja. Als je kijkt naar lineaire benadering: f(x) greek056.gif f(a) + f'(a) (x-a). Dit is in 1 variabele. De situatie met 2, of meer, is analoog. Maar uit deze blijkt dat wat moet gelden voor je functie?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: Lineaire benadering

Drieske schreef: di 03 apr 2012, 10:32
Hoe je bepaalde zaken moet bewijzen, hangt uiteraard af van hoe je dat in je cursus normaal doet. Maar epsilon-delta is een optie ja. Als je kijkt naar lineaire benadering: f(x) greek056.gif f(a) + f'(a) (x-a). Dit is in 1 variabele. De situatie met 2, of meer, is analoog. Maar uit deze blijkt dat wat moet gelden voor je functie?


Dat de functie afleidbaar is in het punt a?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lineaire benadering

Inderdaad. En, misschien ietwat triviaal, maar je hebt ook nodig dat f bestaat in het punt in a. Maar nu moet je uiteraard veralgemenen naar meerdere variabelen. Ken je die formule?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: Lineaire benadering

Met veralgemenen bedoel je de gradient die moet bestaan? Nu is mij vraag wel waarom die partiele afgeleiden allemaal continu moeten zijn. Want dat is toch wel de voorwaarde (samen met f bestaat in a)? De partiele afgeleiden moet continu zijn, of is er meer? Moet f ook continu zijn in dat punt

f continu is een nodige voorwaarde voor differentieerbaarheid :)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lineaire benadering

Shark schreef: di 03 apr 2012, 00:39
Klopt het dat ik dan moet kijken of de functie continu differentieerbaar is?


Dit zou geen vraag mogen zijn, je moet dat opzoeken in je cursus. Wat is in je cursus de definitie van (het bestaan van) een lineaire benadering? Ik zou denken dat differentieerbaar volstaat, maar je moet eens nagaan hoe het precies in je cursus staat.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer