Resistiviteit van legeringen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Resistiviteit van legeringen

Hallo, ik heb al regelmatig antwoorden op deze site gevonden waardoor ik mij eindelijk eens heb geregistreerd omdat ik ook zelf een vraag heb. Ik ben momenteel bezig aan een verslag en heb een vraagje over de resistiviteit van legeringen.

Het lijkt logisch dat als men bijvoorbeeld constantaan neemt (een legering van Ni en Cu) dat de resisitiviteit van constantaan zal afhangen van de resistiviteit van Ni en Cu en namelijk wel zo dat het een gemiddelde is van deze 2. Maar dit schijnt bijlange niet te kloppen. Onderaan ziet u de resistiviteit van respectievelijk Ni, Cu en constantaan.
\(\begin{align}\rho_{Ni}&=69n\Omega\cdot m\\\rho_{Cu}&=17 n\Omega\cdot m\\\rho_{con}&=500 n\Omega\cdot m\end{align}\)
Volgens een simpele berekening kan er namelijk wel gevonden worden dat het een gemiddelde moet zijn van beiden, afhankelijk van hoeveel procent er aanwezig is (door te stellen dat de totale weerstand R gelijk is aan de som van stukjes draad dx, bestaande uit 1 specifiek materiaal). Maar hier wordt er dus van uitgegaan dat de stoffen lineair achter elkaar gezet zijn, en er dus op 1 stukje lengte dx er steeds dezelfde stof zit.

Ik heb reeds het internet plat gezocht om hier een oplossing voor te zoeken, maar die kan ik helaas niet vinden. Is er iemand met een oplossing voor dit fenomeen? En zo ja, hoe kan dit dan berekend worden? (want het doel van dit verslag is om te berekenen hoeveel van elke stof aanwezig is adhv de resistiviteit)

Alvast bedankt!

Berichten: 3

Re: Resistiviteit van legeringen

Ik heb het zelf ondertussen al opgelost. Neem stukjes van elke stof en stapel deze met eenzelfde lengte. Dan krijgt men als het ware een parallelschakeling tussen de stukken. Dan komt er volgende vergelijking:
\(\begin{align*}\frac{1}{R}& = \sum_i\frac{1}{R_i}\\\frac{\L}{\rho S}& = \sum_i\left(\frac{\L}{\rho_1S_{1_i}}+\frac{\L}{\rho_2S_{2_i}}\right)\\\frac{1}{\rho}& = \frac{S}{\rho_1}\sum_i\left(\frac{1}{S_{1_i}}\right)+\frac{S}{\rho_2}\sum_i\left(\frac{1}{S_{2_i}}\right)\end{align*}\)
met
\(R\)
de totale weerstand,
\(R_i\)
de weerstand van elk apart stukje,
\(S_{j_i}\)
de doorsnede van stukje
\(i\)
met resistiviteit
\(\rho_j\)
.

Het is al onmiddellijk duidelijk dat het niet op een gemiddelde zal uitkomen. Er zijn daarbij ook gewoon te weinig gegevens om de proportie van beiden stoffen te berekenen enkel aan de hand van de resistiviteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Resistiviteit van legeringen

Je kan de resistiviteit zo niet berekenen. De conductiviteit is geen atoomeigenschap, maar eerder een macroscopisch fenomeen (zoals bijvoorbeeld druk en temperatuur) dat eerder van het atoomrooster (en de imperfecties van dat rooster) afhangt.

Een perfect metaalrooster heeft in theorie geen enkele weerstand, onafhankelijk van de atoomsoort waar het rooster van gemaakt is. Thermische vibraties van de metaalionen en imperfecties in het rooster verhogen de resistiviteit.

Als je bijvoorbeeld zuiver nikkel neemt en je voegt hieraan een heel klein beetje koper aan toe. Dan kan je inbeelden dat globaal gezien de legering nog altijd het rooster van nikkel heeft, maar op de plaatsen waar koperatomen zit, zijn er wat vervormingen in het nikkel rooster. Deze vervormingen (afwijkingen van het perfecte rooster) leiden tot een hogere resistiviteit van de legering, ook al heb je een metaal toegevoegd (koper) dat beter geleid dan het substraat (nikkel).

Of daar voor bepaalde legeringen een fomule op te plakken is dat weet ik niet.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Resistiviteit van legeringen

Je kan dergelijke modellen niet gebruiken om de resistiviteit van een legering te berekenen (merk ook op dat
\(R=\rho L/S\)
, en je berekening zou dus wel degelijk leiden tot een gewoon gemiddelde voor
\(1/\rho\)
). De microscopische structuur van een legering is werkelijk volledig verschillend van deze van zuiver nikkel of zuiver koper, en je kan dus geen 'aparte uitmiddeling doen'. In concreto zijn er in een legering veel meer defecten dan in een zuiver materiaal, en deze defecten verhogen de resistiviteit.

edit: wat ZVdP zei dus.

Reageer