Rook van Amerikaanse en Russische raketten

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 1

Rook van Amerikaanse en Russische raketten

Ik vraag mij af waarom Russische raketten nauwelijks rook produceren bij de lancering en vlucht en Amerikaanse raketten juist zeer veel. Heeft dit met verschil van raketbrandstof te maken? Ook geven Sojoez-raketten een roze vlam, Amerikaanse raketten een gele.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Rook van Amerikaanse en Russische raketten

Kun je links geven naar beeldmateriaal dat die kleuren laat zien? Dat bespaart de lezers zoekwerk.

space shuttle lancering

apollo 11 lancering

sojoez lancering

Berichten: 1.816

Re: Rook van Amerikaanse en Russische raketten

Volgens mijn info werken de Russische raketten met kerosine als brandstof en de Amerikaanse met waterstof, dat bepaalt al een groot verschil in de hoeveelheid waterdamp en vlamkleur.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Rook van Amerikaanse en Russische raketten

>> Heeft dit met verschil van raketbrandstof te maken? <<

Dat zou heel goed kunnen, zeker als je met Amerikaanse raketten de Shuttle en zijn boosters bedoelt.

De Soyuz gebruikt vloeibare zuurstof en kerosine waarbij voorzover ik weet alleen water en CO2 vrijkomt, terwijl de Shuttle raket mede gebruik maakt van boosters die op nogal curieuze vaste brandstoffen werken (zoals aluminium, ijzeroxide en ammonium perchloraat ingebed in een rubber polymeer). Ik kan mij goed voorstellen dat deze vaste brandstof heel wat meer rookgassen afgeeft. De Vega werkt ook op dit goedje:

Afbeelding

Overigens gebruikt diezelfde Shuttle ook vloeibare zuurstof en waterstof als aandrijving. Daar komt niets anders uit voort dan stoom (verwar dat niet met 'rook'), en de vlam valt nauwelijks op tussen het visuele geweld van de twee boosters.

Ik neem aan dat je met 'rook' de rookkolom van de raket zelf bedoelt, en niet de enorme hoeveelheid stoom van watergekoelde lanceerplatforms tijdens de lancering. En zoals al gezegd, ook stoom uit de raketmotor kan verward worden met rook.

Iemand die verstand heeft van de restproducten na verbranding in die solid propellant boosters zal dit waarschijnlijk goed kunnen toelichten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Rook van Amerikaanse en Russische raketten

De Chinese raket die gisteren gelanceerd werd (video), met de eerste vrouwelijke taikonaut aan boord, had een visueel bescheiden roze vlam. Hij werkt op de vloeibare brandstofcombinatie N2O4/UDMH. De vlam daarvan bevat geen deeltjes, hij vertoont daardoor geen heldergele zone direct onder de uitlaat. Bij de Sojoez, die kerosine verbrandt, komt het heldergele licht van gloeiend hete onverbrande roetdeeltjes, zoals bij een bunsenbrander met gesloten luchttoevoer. Bij de solid rocket boosters van de Space Shuttle komt het heldergele licht van andere gloeiende deeltjes.

sci.space.history

Reageer