Help kwik in mijn bier brouw project

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Help kwik in mijn bier brouw project

Beste,

Tijdens het het mouten van het bier brouwen is de kwik thermometer stuk gegaan. vermoedelijk gedeeltelijk in het maiswater. Hoe erg is het als je kwik(bolletjes) inslikt en via het bier binnen kan krijgen. Het is gebeurd bij een temperatuur van 73 graden. We zijn hierna doorgegaan met brouwen. Wat is het risico?

Hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Help kwik in mijn bier brouw project

Niet drinken, weggooien

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwikvergiftiging

Verder, je bent niet bang voor glas in het bier?

Meestte thermometers zijn tegenwoordig alcohol juist omdat kwik giftig is.

Berichten: 4

Re: Help kwik in mijn bier brouw project

we hebben het wel gefilterd maar met gaatjes van 2mm

glas zal wel naar de bodem zinken...?

hmmm dit stuk klinkt positief...

Het kwikzilver (vloeibaar metallisch kwik) wordt slecht geabsorbeerd bij inneming en huidcontact. Het is schadelijk door zijn vermogen om kwikdamp te verspreiden. Uit dierproeven blijkt dat minder dan 0,01% van het opgenomen kwik geabsorbeerd wordt door het maag-darmkanaal. Dit geldt misschien niet voor individuen die lijden aan Ileus. Gevallen van systemische toxiciteit vanwege per ongeluk inslikken zijn zeldzaam, en poging tot zelfdoding door intraveneuze injectie leidt niet tot systemische toxiciteit.

Hoewel dit niet kwantitatief is bestudeerd, lijkt het dat de natuurkundige eigenschappen van vloeibaar elementair kwik de absorptie door intacte huid beperken vanwege de zeer lage absorptie door het maag-darmkanaal. Absorptie door de huid zal daarom ook gering zijn.[14] Enig vloeibaar kwik wordt door de huid geabsorbeerd maar opname via deze route is slechts ongeveer 1% van de hoeveelheid door inademing.[15] Bij mensen wordt ongeveer 80% van de ingeademde kwikdamp opgenomen door de longen waar het kwik afgegeven wordt aan de bloedbaan en verspreid wordt door het gehele lichaam.[16]

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Help kwik in mijn bier brouw project

weggooien.....

Kwikvergiftiging komt vaak uit het inademen van kwikdampen omdat men nou eenmaal geen kwik drinkt.

Lees wat de limiet is voor kwik in vissen (meest belangijke bron van kwikvergiftiging)

Berichten: 4

Re: Help kwik in mijn bier brouw project

Maar hebben we nu al gevaar gehad van de damp?

We hebben er gewoon boven de pan gehangen enzo?

Een aantal balletjes hebben we gevonden in de maatbeker die we gebruikten als uitlek voor de thermometer.

Lost kwik op in water?

Kan je je antwoord misschien iets meer onderbouwen aan ons leken.

Hartelijk dank

Berichten: 4

Re: Help kwik in mijn bier brouw project

ps het staat nog steeds te koken nu!

een uurtje ofzo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Help kwik in mijn bier brouw project

De kans dat je iets gebeurt is..... aanwezig. Zowel qua kwik als qua kleine glassplintertjes.

Hoe groot? Niet in te schatten.

Als er ook maar een spoortje van zoiets in een flesje commercieel bier werd aangetroffen zouden de kranten er bol van staan.

Dus wat doe je in zo'n geval? Het brouwsel vernietigen. En de ruimte waarin het ongelukje gebeurde geruime tijd goed ventileren en met een stofkam schoonmaken.

Do you feel lucky? Drink het dan desnoods zelf, maar trakteer er geen anderen op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Help kwik in mijn bier brouw project

Do you feel lucky? Drink het dan desnoods zelf, maar trakteer er geen anderen op.
Euhm, dat zou ik nu zeker niet doen. Afhankelijk van hoeveel kwik er nog in zit is dat van het niveau van Russische roulette spelen, voor alle duidelijkheid.

Je hebt gewoon pech. Vernietig dat bier en verlucht je ruimte goed tegen de kwikdampen. Kwik kookt al bij 400°C, maar verdamping begint natuurlijk al eerder. Kwik heeft een hoge dampdruk en verdampt dus snel bij contact met lucht.

En schiet me niet dood, maar net zoals iedere elementaire binding (niet-edelgas) lost kwik volgens mij op in water.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Help kwik in mijn bier brouw project

Weggooien, kwik is erg giftig. Ik ben dan ook verbaasd dat jullie uberhaupt nog kwik thermometers gebruiken. Alcohol thermometers zijn vele malen veiliger. Alternatief van digitale thermometers is ook nog aanwezig.

Wat je er ook mee doet, hoe je het ook probeert te filteren, je zet er het leven van mensen mee in de weegschaal. Mensen zullen allicht niet sterven, maar neurologische schade is zeker aanwezig. Je kent vast wel de mad hatter van Alice in Wonderland. Deze is zo gek doordat deze veel kwik binnen heeft gekregen.

De pot afzetten en de ruimte afsluiten, niemand binnen laten. Vervolgens een professioneel bedrijf deze rotzooi op laten ruimen. Je wilt hier gewoon geen risico's mee lopen. Zelf heb ik nog een kwiklamp ontploffing meegemaakt, standaard protocol is ruimte ontruimen en vervolgens bedrijf bellen wat de contaminatie kan bepalen. In de tussentijd niemand binnen laten, let ook op of er via luchtkanalen een verbinding naar andere ruimtes is.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Help kwik in mijn bier brouw project

En schiet me niet dood, maar net zoals iedere elementaire binding (niet-edelgas) lost kwik volgens mij op in water.
Ik zal je er niet om doodschieten, maar 1) een elementaire binding is een niet-bestaande term, 2) elementaire (niet-ontleedbare) stoffen kunnen wel of geen edelgassen zijn en 3) dit staat verder los van oplosbaarheid.

Voor het grootste deel van de niet-ontleedbare stoffen kun je wel zeggen dat ze ofwel slecht oplossen in water, ofwel er mee reageren en dan oplossen (natrium bijvoorbeeld).

Hoe dan ook: Metallisch kwik lost bijzonder slecht op in water. ECHTER, kwik kan reageren, en daardoor in de vorm van een of ander complex oplossen. Dat is bijzonder schadelijk voor de gezondheid.

De suggestie van Jan zullen we maar wijten aan het late uur. Chemicaliën en voedingsmiddelen die in aanraking zijn geweest met chemicaliën moet je per definitie niet drinken, laat staan als een van die chemicaliën kwik is.

@TS: voor de laatste keer dus: Weggooien die troep. Je kunt het beste de milieudienst bellen om zeker te zijn dat het kwik op een deugdelijke manier wordt afgevoerd, zodat je eigen gezondheid en die van een ander niet in gevaar wordt gebracht.

Lever ook meteen de kwikthermometers in die je nog zou hebben.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer