Remmende auto op een helling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 232

Remmende auto op een helling

dag,

ik heb 2 methoden gebruikt om volgende oefening uit te werken:
Untitled2.png
Untitled2.png (25.49 KiB) 181 keer bekeken
impulsstelling

externe krachten: remkracht en de horizontale component van de zwaartekracht

x-richting (richting volgens de helling) is er een dynamische toestand

y-richting:statische toestand

begin impuls:
\(\sum m.v\)
krachtstoot tgv. externe krachten:
\(\sum F_{extern}.t = -7500.t+1710.t =\sum m.v \)
beide vgl zijn aan elkaar gelijk om de eindimpuls = 0, wegens stilstand

via deze methode heb ik het correct antwoord reeds gevonden

arbeid en energie

Nu heb ikhet geprobeert dmv. behoud van energie

beginkinetische energie=
\(\frac{1}{2}m.v^{2}\)
deze waarde kan ik bepalen

geleverde arbeid door invloed van externe krachten: krachtcomponenten en de afgelegd afstand moeten dan bekend zijn

enkel krachten volgens de richting van de helling leveren hier arbeid, zodat
\(W_{1->2} = (-7500+1710).\int_{0}^{t0} v(t)dt\)
t0 is de tijd nodig om de auto te doen stoppen

v(t): hier twijfel ik eigenlijk een beetje, de beginsnelheid is wel bekend, maar enkel de analytisch vgl. voor de snelheid levert de werkelijk afgelegd afstand die bepalend is voor de geleverde arbeid..

ik kom dan tot het besluit dat indien de snelheidsvgl. niet bekend is, ik ook niet de geleverde arbeid van de krachtcomponenten kan bepalen, is dit een correct besluit?

zo niet, hoe kan ik dan met deze methode de oplossing vinden?

ik hoor het graag

mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Remmende auto op een helling

als ik het zo lees zie je over het hoofd dat er ook nog een eindhoogte is, afhankelijk van de afgelegde weg, en dat de remarbeid ook per meter afgelegde weg is te bepalen, dat de eindsnelheid 0 zal zijn, en dat we de versnelling eenparig mogen veronderstellen en dus aan de hand van een eenvoudig vast te stellen gemiddelde snelheid de stoptijd kunnen bepalen als eenmaal de stopafstnd bekend is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 232

Re: Remmende auto op een helling

Euhm, ik zie niet in waarom ik de eindhoogte dien te weten. Dat brengt toch niet bij aan de voorwaarden van het probleem (beginhoogte is niet gegeven) dunkt me. Auto legt x m af, of deze nu xm afgeld vanaf 100m hoogte of 200m hoogte doet er toch niet toe..?

Feit is dat enkel de snelheidscomponent verwijderd moet worden, door een negatieve acceleratie op te leggen aan de auto.

De geleverde remarbeid hierbij is enkel afhankelijk van de remafstand, en dat was m'n vraag eigenlijk...

Ik vindt namelijk geen exacte uitdrukking voor de snelheid van de auto.
een eenvoudig vast te stellen gemiddelde snelheid de stoptijd
Hoe kan ik dit doen adhv. de gevevens uit het vraagstuk?

mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Remmende auto op een helling

Ik zou zeggen dat de auto hoogte-energie verliest, van mgh1 naar mgh2, wat je natuurlijk kunt samenvatten als mgΔh. In die zin zijn absolute begin-en eindhoogte inderdaad onbelangrijk.

We kennen beginsnelheid en eindsnelheid , en dus ook ½mv1² en ½mv2²

Blijft er één energieterm over om de boel in balans te brengen, namelijk Wrem (=Frem·s)

Omdat s ook een samenhang heeft met h (via die hoek van 5°) blijft er maar een onbekende over in deze energiebalans. En dus is s op te lossen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 232

Re: Remmende auto op een helling

In die zin zijn absolute begin-en eindhoogte inderdaad onbelangrijk.
Correct idd.

Wel ja dmv. van de hellingshoek kan ik de potentiel arbeidcomponent hieruit bekomen.

Ik zal het nog eens goed herbekijken.

Bedankt voor de tips!

Reageer