Een as lageren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 22

Een as lageren

Ik heb twee platen van 5mm dik, waar ik een as doorheen wil lageren. De platen staan 70mm van elkaar vandaan (evenwijdig). Ik denk dat ik het beste glijlagers kan gebruiken zodat ik de as kan laten ronddraaien. De as heeft een diameter van 30mm en een lengte van 200mm. Vanaf de bovenkant zou ik graag ongeveer 30mm van de as uit willen laten steken en aan de onderkant ongeveer 100mm. Hoe kan ik dit het beste realiseren?

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Een as lageren

Hoe zit het met eventuele omwentelingen (toerental), hoe hoog is de belasting en zal deze vooral axiaal of radiaal zijn, etc?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 22

Re: Een as lageren

Toerental is heel laag. Het dient ervoor om iets aan de bovenkant van de as te bevestigen, waarna de as 90 graden linksom beweegt en weer terug 90 graden rechtsom en zo heen en weer blijft draaien. De kracht op de as zal vooral axiaal zijn.

Berichten: 22

Re: Een as lageren

Ik dacht eraan om het als volgt te doen, zie de afbeelding.

Afbeelding

Twee glijlagers, een aan de bovenkant en een aan de onderkant, waardoor de as daar langs kan roteren. Maar hoe moet ik de as in de y-richting fixeren? Ik ben compleet nieuw wat betreft assen lageren, dus alle tips zullen helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Een as lageren

Axiaal is altijd lastig lageren maar er bestaan lagers voor, bijvoorbeeld taatslagers / hoekcontactlagers. Als de axiale belasting beperkt is kom je misschien uit met een diep-groef kogellager.

Borgen kan met een circlip in een groef, of een inwendige schroefdraad en een grote ring op het eind van de as bijvoorbeeld. Als je het lager op de as perst hoef je misschien niet te borgen, afhankelijk van de belasting (die we nog steeds niet weten).

Weet je zeker dat je axiaal en radiaal niet door elkaar gooit? Je glijlagers zijn niet bijzonder geschikt voor het opvangen van axiale krachten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 22

Re: Een as lageren

Als je de as uit mijn afbeelding laat draaien belast je deze toch vooral axiaal? De belasting weet ik nog niet precies, maar is relatief groot (er zal een plaat van ~10kg aan de onderkant worden bevestigd die heen en waar zal moeten kunnen draaien, voor de beeldvorming).

Waarom zijn glijlagers daar niet geschikt voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Een as lageren

Als je de as zuiver laat draaien belast je die lagers zelfs helemaal niet.

Maar zolang er geen antwoord komt op de vragen in deze topic of in jouw vorige (http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... n-draaien/), kan er ook niemand een zinnig antwoord geven.

Glijlagers zien er ook niet uit zoals je die getekend hebt, die moeten in een huis komen. Bronzen bussen dan weer wel, en die zijn eventueel meer geschikt hiervoor.

Glijlagers zijn niet alleen "niet bijzonder geschikt om axiale krachten op te vangen", ze kunnen geen enkele axiale (component van een) kracht opvangen. Daarvoor dient dat huis, en dat heb je niet in een plaat.

Langsrichting fixeren kun je zoals hierboven voorgesteld, door uitwendige draad + (kasteel-)moer, of door een verbreding aan de as te voorzien indien er slechts langs 1 richting een kracht opkomt. Circlips kunnen heel slecht tegen axiale krachten, alhoewel ze daar wel voor gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Een as lageren

Stel: je zet jouw constructie met de as horizontaal en je gaat nu staan op het stuk van de as dat uit steekt. Je belast de boel nu radiaal. Duw je de as door de opening van de lagers heen, belast je de boel axiaal.

Plaatje

Als ik het goed begrijp: de boel draait zeer traag en er zit 50kg staal op dat de boel axiaal belast omdat de as verticaal staat. Geen bijzonder complex verhaal dus.

Goed. Je bent HBO'er en hebt voldoende boeken, databases en ouderwetse bibliotheken tot je beschikking om er nu wat van te kunnen maken lijkt me, succes :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 22

Re: Een as lageren

Als je de as zuiver laat draaien belast je die lagers zelfs helemaal niet. Maar zolang er geen antwoord komt op de vragen in deze topic of in jouw vorige (http://www.wetenscha...graden-draaien/), kan er ook niemand een zinnig antwoord geven.
Ik weet (nog) niet hoe groot de belastingen zijn die op de lagers zullen werken. Er zullen zowel radiale als axiale krachten op de lagers werken. Radiale krachten omdat de roterende beweging aangestuurd moet worden (maar deze krachten zijn kleiner) en deels van de schoepen, omdat het gewicht niet gelijkmatig wordt verdeeld. Maar vooral axiale krachten omdat de schoepen (zie ander topic) een gewicht van 50kg naar beneden gericht zullen krijgen. Verder heb je het volgende gevraagd: “Wat moet er juist draaien? de schoepen of de assen met die schoepen?” In principe maakt het niet uit, maar ik heb ervoor gekozen om de assen met de schoepen te laten draaien, omdat dit me beter te realiseren leek.
Glijlagers zien er ook niet uit zoals je die getekend hebt, die moeten in een huis komen. Bronzen bussen dan weer wel, en die zijn eventueel meer geschikt hiervoor. Glijlagers zijn niet alleen "niet bijzonder geschikt om axiale krachten op te vangen", ze kunnen geen enkele axiale (component van een) kracht opvangen. Daarvoor dient dat huis, en dat heb je niet in een plaat.
Als je glijlagers googled krijg je wel dat soort lagers (en bronzen bussen), vandaar dat ik dat dacht. Omdat glijlagers niet geschikt zijn om axiale krachten op te vangen, kan ik deze dus het beste niet gebruiken?
Stel: je zet jouw constructie met de as horizontaal en je gaat nu staan op het stuk van de as dat uit steekt. Je belast de boel nu radiaal. Duw je de as door de opening van de lagers heen, belast je de boel axiaal. Plaatje Als ik het goed begrijp: de boel draait zeer traag en er zit 50kg staal op dat de boel axiaal belast omdat de as verticaal staat. Geen bijzonder complex verhaal dus.
Door dit plaatje zat ik in de war: http://www.pneumatica.be/hydraulica/axiaal-radiaal.htm De as dient ook aangestuurd te worden om te kunnen roteren, hierdoor wordt de as toch ook radiaal belast. Maar de grootste belasting zal inderdaad axiaal zijn door de belasting van 50kg die naar beneden gericht staat. Deze belasting staat niet helemaal loodrecht naar beneden, omdat het gewicht niet gelijkmatig wordt verdeeld (zie foto ander topic), waardoor het lager ook hierdoor deels radiaal zal worden belast.
Goed. Je bent HBO'er en hebt voldoende boeken, databases en ouderwetse bibliotheken tot je beschikking om er nu wat van te kunnen maken lijkt me, succes :)
Ik ben weliswaar HBO-er en heb weinig problemen met wiskunde, natuurkunde, sterkteleer etc, de meer theoretische vakken. Maar op praktisch gebied, zoals het lageren van een as, heb ik nog heel veel te leren. Ik weet ook even niet hoe ik verder moet. Ik ben me nu aan het verdiepen over verschillende soorten lagers, het lijkt me dat een lagerblok goed kan werken? Twee van zulke blokken: Afbeelding En deze dan nog verticaal te fixeren?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Een as lageren

Hoe je verder moet? De belasting op de assen uitwerken en een lager kiezen dat die belasting aan kan. Kijk op de site van SKF, daar zijn tools te vinden om dit soort problemen op te lossen (je te helpen het goede lager te kiezen).

De simpelste oplossing is meestal de beste 'eh :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 22

Re: Een as lageren

Mrtn schreef: do 05 apr 2012, 13:13
Hoe je verder moet? De belasting op de assen uitwerken en een lager kiezen dat die belasting aan kan. Kijk op de site van SKF, daar zijn tools te vinden om dit soort problemen op te lossen (je te helpen het goede lager te kiezen).

De simpelste oplossing is meestal de beste 'eh :)
Hoe kan ik die belasting het beste uitrekenen? Ik dacht om het als volgt te doen, met behulp van de afbeelding:

]http://i43.tinypic.com/8yfgx5.jpg
8yfgx5.jpg
8yfgx5.jpg (9.24 KiB) 1833 keer bekeken
De as is de lijn van 200mm. Vervolgens steekt er een plaat onderuit van 600mm. Deze weegt 10kg en er rust een gewicht van 40kg op. Omdat de arm van deze plaat vrij ver uitsteekt, zal er niet alleen een axiale kracht op de as werken, maar ook een radiale kracht. Hoe kan ik dit dan het beste aanpakken?

Verder heb ik al gezocht op de site van skf en er komt met behulp van hun tools uit dat twee kegellagers de meeste punten score voor mijn constructie. Vooral omdat ik zowel axiale als radiale krachten heb. Mijn constructie zal geen hele roterende bewegingen maken, maar knikbewegingen van ongeveer 140 graden de ene kant uit en dan weer 140 graden terug. Is het niet zo dat kogels/kegels etc in de lagers niet zo goed tegen deze knikbewegingen kunnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Een as lageren

@Blad: graag afbeeldingen op het forum zelf uploaden in plaats van externe hosts. Vermijdt dat er later rode kruisjes overal opduiken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 22

Re: Een as lageren

Mijn excuses. Zal er voortaan op letten.

Berichten: 22

Re: Een as lageren

Ik heb een manier van lageren voor mijn situatie uitgewerkt.

Zie foto:
foto2.JPG
foto2.JPG (107.6 KiB) 1846 keer bekeken
Het idee is om een blok in het frame te zetten en deze aan het frame vast te lassen. In het blok komt een as, waar weer brozen bussen/lagers in komen (H7 passing). Aan de onderste lager en as komt inwendige draad, waardoor het geheel axiaal kan worden gefixeerd, kan dit?

De onderkant van de as heeft een verdikking die even groot is als de diameter van de as. In deze situatie is P,max statisch in N/mm^2 maximaal bij een even grote diameter. Vervolgens kan de plaat aan de onderkant van de as goed worden gelast van de boven- en onderkant met hoeklassen. De draaibeweging die nodig is voor het systeem wordt met behulp van een cilinder met lever van bovenaf gerealiseerd. Deze lever wordt met een M12 bout aan de as bevestigd.

Mijn vraag is nu of het ergens op lijkt en of het op deze manier mogelijk is. Verder hoor ik graag tips of op- en aanmerkingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Een as lageren

In het blok komt een as, waar weer brozen bussen/lagers in komen (H7 passing). Aan de onderste lager en as komt inwendige draad, waardoor het geheel axiaal kan worden gefixeerd, kan dit?
Blok. As in blok. Lagers in as. Huh?

Een schroefdraad aan een glijlager?
De onderkant van de as heeft een verdikking die even groot is als de diameter van de as.
Een as met een verdikking die ..zo dik is al de as?

Volgens mij heeft dit een nette tekening en iets meer uitleg nodig.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer