Springen naar inhoud

Arbeid, vermogen en overbrengsverhoudingen

• Log in om te kunnen reageren

xarow

xarow

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2012 - 18:43

Ik heb binnenkort een tentamen construeren en daarvoor hebben we een oefententamen gekregen met antwoorden erbij. Nu ben ik er alleen van overtuigd dat de antwoorden niet kloppen.

de vragen met mijn uitwerkingen zijn:
Een man moet een rechte helling met hellingshoek van 5į op fietsen tot op 500 meter hoogte. De man weegt samen met de fiets 100 kg.

a) Hoeveel arbeid moet de man leveren om boven te komen?
W=m*g*(h1-h0)=100kg*9.81*500m=490,5kJ

b) Hoe lang doet de man erover als hij bij een constante snelheid een vermogen van 100 Watt levert? Je mag aannemen dat dit vermogen alleen geleverd hoeft te worden voor het rijden tegen de helling op.(er zijn dus geen andere verliezen die je moet meerekenen).
t=W/P=490,5kJ/100W=4905 seconden
helling lengte=500/sin(5į)=5736,8m
5736,8m/4905s=1,16m/s

c) Als de man het meest gemakkelijk fietst als hij gemiddeld (afwisselend met het ene en het andere been) 100 N kracht zet, welke overbrengverhouding moet er dan tussen trapas (met cranklengte 20 cm) en achterwiel (met wielstraal 30 cm) worden gekozen?
30/20=1,5

nu heeft hij als antwoorden:
a) 499Nm
b) 1,15m/s
c) diameter achterblad:diameter voorblad = ~1,3

Maak ik hier de fouten? en hoe zou ik het dan moeten doen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 maart 2012 - 19:16

nu heeft hij als antwoorden:
a) 499Nm

Dit kan al niet goed zijn. De grootte-orde klopt al helemaal niet.
1J is gelijk aan 1Nm, dus er had minstens kNm moeten staan.
Het lijkt me dat jouw antwoord beter is.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2012 - 19:34

met a) en b) ben ik het met jou eens. Typefoutejs of afrondingswerk in eht antwoordenboek zullen de vermoedelijke "schuldigen" zijn.

Bij C vergeet je iets. Met een overbrengingsverhouding van anderhalf hef je alleen precies de verhouding tussen crank en wielstraal op. (uiteindelijk wordt dat dus 1 op 1) Met een vermogen van 100 W (= 100 J/s = 100 Nm/s) en een kracht van 100 N zou je dan een snelheid van slechts 1 m/s halen......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 maart 2012 - 20:20

Typefoutejs of afrondingswerk in eht antwoordenboek zullen de vermoedelijke "schuldigen" zijn.

Het verschil tussen 499 en 490,5 is zo groot dat dat geen afrondingsfout kan zijn. Dus ik hou het op typefouten.
Overigens wel slordig. In antwoordenlijsten zouden helemaal geen fouten mogen voorkomen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2012 - 20:33

In antwoordenlijsten zouden helemaal geen fouten mogen voorkomen.

rofl_groot_2.gif

och, de 9 en de 0 zitten erg dicht bij elkaar op een toetsenbord.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 maart 2012 - 22:20

Waarom ben ik nou niet verbaasd dat je zo reageert? :)

xarow

xarow

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2012 - 08:56

okay, ik ben blij dat ik er dan wel goed bij zit, bij de eerste 2 vragen.

hoe zou ik dan precies vraag c moeten oplossen. Ik begrijp dat ik dus iets met de snelheid van de vraag ervoor moet doen, maar hoe ik het dan precies moet doen begrijp ik nog niet helemaal.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2012 - 16:25

Als het pedaal 1 m aflegt rondom de trapas met een (gemiddelde) kracht van 100 N is de traparbeid 100 x 1 = 100 Nm = 100 J .

als je dat in 1 s doet is het vermogen dus 100 J/s = 100 W, en is de omloopsnelheid van de trapper dus ook 1 m/s.

Met een overbrengingsverhouding van 1,5 op 1 corrigeer je voor de omtrekverhouding. Daarmee geeft 1 m trapperafstand ook 1 m wielafstand. Maar voor elke meter die de trapper aflegt moet de buitenkant van het wiel 1,16 m afleggen zoals je eerder had berekend, want de snelheid van de fietser gaat 1,16 m/s moeten bedragen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures