Water omhoogpompen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Water omhoogpompen

Er is een proefje waarbij je 1 luchtdichte pot neemt

dan boor je 2 gaatjes in de deksel.

in beide gaatjes steek je een rietje waarbij 1 rietje net in de deksel zit en het 2e rietje steek je tot 3/4 van de pot erin.

Vervolgens vul je die pot iets minder als 3/4 met water.

Je houd die pot op de kop (deksel erop uiteraard) en het rietje wat er ver insteekt steek je aan de andere kant in een bak water.

Het water uit die pot loopt weg via het rietje dat er net insteekt, hierdoor creëer je onderdruk in de pot er wordt door het rietje wat er verder insteekt water aangezogen uit de bak water.

Ik kan op internet niet iets hierover vinden maar weet dat het er is.

Mijn vraag is

of die ook mogelijk is op grote schaal. niet een rietje maar een buis van rond 32?

Niet de lengte van een rietje maar bv 7 meter?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Water omhoogpompen

verplaatst naar natuurkunde algemeen

Wat moet het doel van die exercitie zijn? Want wat ik tot nu toe lees is dat je water omhoog pompt door ander water omlaag te laten lopen. Een hevel zogezegd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Water omhoogpompen

De bedoeling is om zonder elctra water omhoog te pompen om een 1000 liter vat te vullen.

Dit water wordt dan weer gebruikt om een kas te beregenen.

Ik wil proberen om het mechanisch op te lossen.

Berichten: 4

Re: Water omhoogpompen


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Water omhoogpompen

Zoals Jan zegt, je bent dan aan het hevelen. Je zuigt water naar boven, maar om dat voor elkaar te krijgen moet je minstens zoveel water naar beneden laten lopen. Lijkt me niet zo effectief.

Als je het zonder elektriciteit wil doen, dan kan je het op de oudhollandse manier doen: een door de wind aangedreven watermolen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Water omhoogpompen

GJS schreef:De bedoeling is om zonder elctra water omhoog te pompen om een 1000 liter vat te vullen.

Dit water wordt dan weer gebruikt om een kas te beregenen.

Ik wil proberen om het mechanisch op te lossen.
Zo'n truukje bestaat, ik heb dat eens lang geleden in het Duitse maandblad Kosmos zien staan.

Ongelukkerig wijs weet ik niet in welke nummer het was en ben ik vergeten hoe het werkte.

Wel weet ik nog dat je de slangen moest vertakken en het proces op gang moet helpen.

Ook moest er vrij veel water naar beneden worden afgevoerd om wat ander water omhoog te krijgen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Water omhoogpompen

>> Vervolgens vul je die pot iets minder als 3/4 met water <<

Ik neem aan dat de tank van 1000 liter de 'pot' is en dat hij 7 meter hoger staat dan het afvoerpunt van het 'lange rietje'.

Hoe wil je die tank in eerste instantie (3/4) vol krijgen?

En als die tank dan nagenoeg vol is, hoe wil je het water erin benutten voor beregening, je kan hem leeg laten lopen, maar dan moet hij weer vol. Hoe?

Volgens mij kan wat jij wil niet op deze manier.

Wat wel zou kunnen werken is een rampomp. Die gebruikt combinatie van lagere waterdruk en de kinetische energie van een grotere hoeveelheid water om een kleinere hoeveelheid water onder hogere druk te brengen en dus hoger te krijgen dan het oorspronkelijke peil:

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Op een soortgelijke manier zou je kinetische energie van snel vallend water kunnen benutten om de tank min of meer vacuüm te zuigen. Maar dan heb je een zeer fors hoogteverschil nodig (en verbruik je heel veel meer water).

Berichten: 4

Re: Water omhoogpompen

Ik heb een tekening gemaakt met wat de bedoeling is en wat vragen die ik heb.

Misschien hebben jullie er wat aan.
Bijlagen
pomp.jpeg
pomp.jpeg (730.86 KiB) 2631 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Water omhoogpompen

Ik heb een tekening gemaakt met wat de bedoeling is
Dit kan zo nooit werken.

Je probeert water pakweg 4 meter omhoog te krijgen dmv een onderdruk (ongeveer 0,4 Bar nodig) die veroorzaak wordt door een verval van 1,5 meter water (ongeveer 0,15 bar).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Water omhoogpompen

Dit werkt inderdaad niet. Als er al iets zou gaan lopen dan zou het andersom zijn, van het vat de put in.

Wat me aan die tekening ook opvalt, de ondergrond is volgens de tekening klei op veen. Ook al heb je een werkend pompsysteem, als je filterbuis niet dóór de veenlaag heen in een relatief grove zandlaag steekt zal de wateropbrengst nooit meer dan een paar emmers per dag zijn, if that.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Water omhoogpompen

ik weet dat dit al een tijdje online staat maar mijn oog is er nu pas op gevallen in de eerste plaats weet ik dat dit een siphon pomp noemt
 
nu ben ik ook van mening dat dit op grotere schaal moet mogelijk zijn  het enige waar rekening mee zou moeten gehouden worden is  dat het niet hoger dan 10m bven uw bron mag staan
plus het feit dat wanneer je een valpijp van +/- 7cm zou nemen  je aan zuig pijp niet dikker zou mogen gaan   dan 3.5cm om uw vacuum te behouden
verder denk ik dan ook dat het hier geen overbodige luxe zou zijn om op uw aanvoer pijp een terug slag klep aan te sluiten zodat bij eventuele heropstart er altijd water in uw aanvoerpijp blijft staan
 
als nog denk ik dan ook dat een samenwerking tussen een siphon pomp en een  terugslag pomp wel eens handig zou kunnen zijn  om energieloos  een grotere hoeveelheid water naar boven te pompen omdat je met een terugslag pomp veel water verlies hebt en dan kan een terugslag pomp aangevoert door een siphon pomp er mssn voor zorgen dat dit ,zoals de amerikanen dit het spillwater noemen ,ook wordt op gezogen door die siphon pomp en zo door een tweede terugslag pomp (aangedreven door die siphon pomp )ook wordt opgepompt
 
mvg kurt

Reageer